3 . مشعرالحرام

3 . مشعرالحرام

3 . مشعرالحرام

مشعرالحرام که نام ديگر آن «مزدلفه» است در نيمه راه عرفات و منى قرار گرفته است و زائران خانه خدا، پس از سپرى کردن وقوف در عرفات، رهسپار اين نقطه مى گردند، در آنجا از طلوع فجر تا طلوع آفتاب روز دهم وقوف مى کنند.

مسأله455. مستحب مؤکد است، شب «مشعر» را با عبادت و اطاعت الهى به سر برد چنان که مى فرمايد: (فَاذْکُرُوا اللّهَ عِنْدَ الْمَشْعَرِ الْحَرامِ وَاذْکُرُوهُ کَما بَدأکُمْ)(سوره بقره، آيه 198).

مسأله456. وقوف در «مشعرالحرام» در زمان محدود، يک امر

صفحه 142

عبادى است بايد توأم با آگاهى و اخلاص و تعيين نوع وقوف (مثلاً وقوف براى حج تمتع از حجة الاسلام) صورت پذيرد.

مسأله457. همان طور که براى وقوف در عرفات، وقوف اختيارى و وقوف اضطرارى بود، براى وقوف در مشعر نيز، وقوف اختيارى و وقوف اضطرارى است، ولى وقوف اضطرارى مشعر، دو تا است که به شرح آنها مى پردازيم:

الف: وقوف اختيارى مشعر: اين نوع وقوف از طلوع فجر، آغاز و با طلوع آفتاب روز دهم ذيحجة الحرام پايان مى پذيرد. و افراد غير معذور که بعداً به شرح آنها مى پردازيم، بايد در اين زمان محدود، در مشعرالحرام وقوف کنند.

ب: وقوف اضطرارى شبانه اى: ظرف اين نوع وقوف از مغرب روز نهم آغاز شده و تا طلوع فجر روز دهم پايان مى پذيرد. و افراد معذور مانند: کودکان و زنان و افراد بيمار و ناتوان که وقوف اختيارى براى آنان همراه با مشقت است و کسانى که بايد، با يکى از گروه هاى ياد شده همراه باشند، و يا براى تدارک امور حجاج زودتر حرکت کنند، مى توانند هرگاه پيش از نيمه شب وارد مشعرالحرام شوند و کمى در مشعرالحرام توقف کنند به نحوى که «مسماى وقوف» به عمل آيد، آنگاه که شب از نيمه گذشت از حد مشعر خارج شوند (حدّ نيمه شب از مغرب تا طلوع آفتاب حساب مى شود).

صفحه 143

ج: وقوف اضطرارى روزانه: اين نوع وقوف از طلوع آفتاب روز دهم آغاز شده تا ظهر همان روز پايان مى پذيرد.

افرادى که نتوانسته اند هيچ کدام از وقوف اختيارى و اضطرارى شب مشعر را درک کنند، بايد مقدارى ولو کم در اين حد از زمان در مشعر وقوف کنند، آنگاه مشعر را به مقصد «منى» براى انجام وظايف آنجا ترک نمايند.

مسأله458. کسانى که وقوف اختيارى مشعر را درک کرده اند، آنگاه که هوا روشن شد، مى توانند به سوى «منى» حرکت کنند ولى نبايد پيش از طلوع آفتاب از مشعرالحرام خارج شوند، و بنابراحتياط وارد «وادى محسّر» نشوند.

مسأله459. وقوف شبانه در مشعر الحرام واجب است، ولى آنچه که رکن است وقوف کمى از آن(مسمى) است بنابراين اگر کسى عمداً در حد مسمى، وقوف اختيـارى و اضطـرارى شبانه اى مشعر را ترک کند، حج او باطل است.

مسأله460. فردى که از ميان انواع وقوف هاى عرفات و مشعر، تنها وقوف اضطرارى روزانه مشعر را درک کند، بنابر احتياط حج خود را اعاده کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

Powered by TayaCMS