1 . احرام بستن براى حجّ تمتع

1 . احرام بستن براى حجّ تمتع

1 . احرام بستن براى حجّ تمتع

مسأله438. پس از پايان يافتن اعمال عمره حج تمتع، نوبت اعمال حج تمتع مى رسد. نخستين عمل آن، بستن احرام است، و شايسته ترين زمان براى بستن احرام حج، روز هشتم ذى الحجه است، ولى وقت آن تا زمانى که به وقوف اختيارى عرفه (از زوال روز نهم تا غروب خورشيد آن روز) برسد باقى است، کسانى که نمى خواهند از منى به عرفات بروند، مى توانند پيش از ظهر روز نهم در مکه محرم بشوند به نحوى که پيش از ظهر به عرفات برسند.

صفحه 137

مسأله439. انسان مى تواند از همه نقاط شهر مکه (قديم و جديد) محرم شود، و به عرفات برود ولى شايسته است در مسجدالحرام، بالاخص نزد مقام ابراهيم، و يا در حجر اسماعيل از هر نقطه اى از آن محرم شود.

مسأله440. کيفيت احرام حج، با احرام عمره، يکسان است جز در نيّت که در عمره احرام براى اعمال عمره تمتع، و در احرام حج براى اعمال حجّ تمتع مى باشد.

بنابراين کسى که مى خواهد براى حج تمتع احرام ببندد، پس از پوشيدن لباس هاى احرام، در نقطه اى که مى خواهد محرم شود دو رکعت نماز مى گزارد و همراه با نيت احرام حجّ «لبيک» مى گويد، و در نتيجه کليه محرمات احرام عمره تمتع براى او نيز حرام مى شود.

مسأله441. کسى که محرم به احرام حج شده تا طواف حج و طواف نساء را انجام نداده نمى تواند طواف مستحب انجام دهد، و اگر انجام داد، بايد به نيت محرم شدن براى حج تمتع«لبيک» را تجديد کند.

مسأله442. اگر از روى عمد احرام را ترک کند تا وقت آن بگذرد، حج او باطل مى شود.

مسأله443.اگر از روى ندانستن مسأله، يا فراموشى، بدون احرام براى حج تمتع، از مکه خارج شد، اگر قبل از فوت وقوف در عرفات، متوجه شد، بايد برگردد به مکه و در آنجا محرم شود و سپس

صفحه 138

رهسپار عرفات شود، و اگر بازگشت غير ممکن و يا حرجى باشد در اين صورت در همان نقطه اى که متوجه شد محرم مى شود اگر چه آن نقطه عرفات باشد، و پس از «لبيک» بگويد:«اللّهمّ على کتابک وسنّة نبيک» و اگر در مشعر به خاطر آورد، در همان جا محرم مى شود و خوب است جمله ياد شده را نيز بگويد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

پر بازدیدترین ها

No image

اعمال حج تمتع

No image

2. وقوف در عرفات

No image

3 . مشعرالحرام

No image

4 . رمى جمره عقبه

Powered by TayaCMS