شب ماندن در منى

شب ماندن در منى

شب ماندن در منى

دوازدهم : از واجبات حج ماندن شبهاى يازدهم و دوازدهم در منى ميباشد، و در آن قصد قربت و اخلاص معتبر است، پس اگر شخص حج کننده روز عيد جهت بجا آوردن طواف و نماز آن وسعى به مکه آمد واجب است به منى جهت ماندن شبهاى ذکر شده در آنجا، برگردد، و هر کسى که از شکار کردن در حال احرام پرهيز نکرده باشد، بايد شب سيزدهم نيز در آنجا بماند، و همچنين بنابر احتياط کسى که با زنى نزديکى کرده باشد، و اما غير از اين دو، جايز است بعد از ظهر روز دوازدهم از منى بيرون روند، ولى اگر در آنجا بمانند، تا آنکه شب سيزدهم داخل شود، بايد آن شب را نيز تا طلوع فجر در آنجا بمانند.

مسأله 426 : اگر آماده بيرون رفتن شود و از جاى خود حرکت کند، ولى به علت ازدحام جمعيت يا مانند آن نتواند بيرون رود، پس اگر بتواند شب را بماند بايد بماند، و اگر نتواند و يا ماندن موجب زحمت و سختى زياد براى او شود، جايز است بيرون رود، و بنابر احتياط بايد يک گوسفند کفاره بدهد.

مسأله 427 : در ماندن شب در منى، معتبر نيست تمام شب را در منى بماند، مگر در موردى که گذشت، پس اگر از اول شب تا نيمه آن در آنجا بماند، جايز است پس از نيمه شب از آنجا بيرون رود.

و اگر در اول شب و يا قبل از آن از آنجا بيرون رفت، بايد قبل از طلوع فجر برگردد، بلکه بنابر احتياط قبل از نيمه شب برگردد.

واحوط واولى براى کسى که نيمه اول شب را در آنجا مانده و پس از آن بيرون رفته، اين است که قبل از طلوع فجر وارد مکه نشود.

مسأله 428 : چند دسته از وجوب شب ماندن در منى استثناء مى شوند:

1ـ کسى که ماندن در آنجا براى او موجب زحمت و سختى زياد باشد، يا اينکه بر اثر ماندن در آنجا بر خودش يا ناموسش يا اموالش، مى ترسد.

2ـ کسى که در اول شب يا قبل از آن از آنجا بيرون رفته و مانع شود از برگشتن به آن قبل از نيمه شب تا طلوع فجر اشتغال به عبادت در مکه در تمام اين مدت مگر آنچه که در کارهاى ضرورى مصرف کرده، مانند خوردن و آشاميدن و مانند اينها.

3ـ کسى که از مکه بيرون آمده تا اينکه به منى برگردد، و از (عقبه مدنيين) گذشت، در اين صورت براى او جايز است در راه بخوابد، قبل از اينکه به منى برسد.

4ـ کسانى که رساندن آب به حجاج در مکه را بعهده دارند.

مسأله 429 : کسى که ماندن شب را در منى ترک کند، بايد براى هر شبى يک گوسفند کفاره بدهد، و کافاره بر دسته دوم و سوم و چهارم که در مسأله قبل ذکر شدند واجب نيست، ولى احتياط اين است که دسته اول کفاره را بدهند، و همچنين است کسى که به علت فراموشى و يا ندانستن حکم شرعى در آنجا نمانده است.

مسأله 430 : کسى که از منى بيرون رفت، و پس از دخول شب سيزدهم به آنجا جهت کارى برگشت، واجب نيست آن شب را در آنجا بماند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

طواف نساء

No image

رمى جمرات

No image

1ـ رمى جمره عقبه

No image

شب ماندن در منى

No image

واجبات مِنى

Powered by TayaCMS