میقاتهاى احرام

میقاتهاى احرام

ميقاتهاى احرام

در شريعت مقدسه اسلام جاهايى براى بستن احرام تعيين شده ، که به آنها ميقات گفته مى شود ، و واجب است احرام از يکى از آن جاها بسته شود . و آنها نه جا و مکان مى باشد :

1ـ ذو الحليفه ، و آن در نزديکى مدينه منوره است ، و ميقات اهل مدينه و هر کسى است که خواسته باشد از راه مدينه به حج برود ، و احوط اين است که احرام در مسجد آن که معروف است به مسجد شجره بسته شود و اينکه احرام بستن در بيرون آن براى غير زن حائض و هر کس که حکم او را داشته باشد کفايت نميکند ، اگر چه محاذى مسجد باشد .

مسأله162 : کسى که از راه مدينه به حج مى رود و به ذو الحليفه مى رسد و ميقات ديگرى بنام (( جحفه )) در ميان راه دارد ، نمى تواند از ذو الحليفه بدون احرام گذشته و از جحفه احرام ببندد ، مگر در موارد ضرورت ، مانند بيمارى يا ضعف و يا عذر ديگرى مانند اينها .

2ـ وادى عقيق ، و آن ميقات اهل عراق و نجد و هر کسى است که از آنجا عبور کند ، هر چند اهل عراق و نجد نباشد ، و آن ميقات داراى سه جزء مى باشد : اول : مسلخ ، که نام اول آن است . دوم : غمره ، که نام وسط آن است . سوم : ذات عرق ، که نام آخر آن است . و احوط و اولى آن است که مکلف در صورتى که مانعى مانند بيمارى يا تقيه نداشته باشد ، پيش از رسيدن به ذات عرق احرام ببندد .

مسأله163 : گفته شده است : در حال تقيه جايز است مخفيانه پيش از رسيدن به ذات عرق بدون اين که لباس خود را بکند محرم شده ، و پس از رسيدن به ذات عرق لباسهاى خود را کنده و دو جامه احرام را در آن جا بپوشد ، و کفاره اى بر او نيست ، ولى اين قول خالى از اشکال نيست .

3ـ حجفه ، و آن ميقات اهل شام و مصر و مغرب و هر کسى است که از آنجا عبور نمايد ، حتى کسى که از ذو الحليفه گذشته و از آنجا احرام نبسته باشد ، خواه به علت عذرى باشد خواه بدون عذر ، بنابر اظهر .

4ـ يلملم ، و اين نام کوهى است ، و ميقات اهل يمن و هر کسى است که از آن بگذرد .

5 ـ قرن المنازل ، و آن ميقات اهل طائف و هر کسى است که از آن راه بگذرد .

و ميقات در اين چهارتاى اخير مختص به مساجدى که در آنها وجود دارد نيست ، بلکه هر جائى که نام اين چهار جا بر آن صدق کند ميشود از آن احرام بست ، و در صورتى که مکلف نتواند تشخيص دهد جاهاى اين چهار ميقات را ، ميتواند نذر کند که احرام را قبل از يکى از اين جهار جا ببندد و سپس بر طبق نذر خود عمل نمايد ، همچنان که اين علم در صورت قدرت بر تشخيص هم جايز است .

6ـ محاذى يکى از ميقاتهاى گذشته ، و اين براى کسى است که از راهى بگذرد که از هيچ يک از ميقاتهاى گذشته نگذرد ، و در اين صورت ميتواند آنگاه که به محاذى يکى از ميقاتهاى گذشته برسد احرام ببندد ، و مقصود از محاذى ميقات آن جائيست که اگر انسان روبروى کعبه معظّمه به ايستد ميقات در طرف راست يا چپ او قرار داشته باشد ، به طورى که اگر از آنجا بگذرد ميقات تمايل به پشت سر او کند ، و در اين تشخيص صدق عرفى کافى است و دقت عقلى لازم نيست .

و اگر شخص در راه خود از دو جا بگذرد که هر کدام از آنها محاذى يک ميقات است ، احوط و اولى آن است که احرام را در جاى اوّل ببندد.

7ـ مکّه ، و آن ميقات حج تمتع است ، و همچنين ميقات حج قران و افراد است براى اهل مکه و کسانى که در آنجا مقيمند ، خواه تکليف آنها مانند تکليف اهل مکه شده باشد خواه نشده باشد ، و واجب نيس که اهل مکّه و اقامت کنندگان در آنجا ، براى احرام حج قران و يا افراد به يکى از ميقاتها بروند ، اگرچه اولى براى غير زنان از آنها رفتن به يکى از ميقاتها مانند جعرانه و احرام بستن از آنجا است .

و احوط و اولى احرام بستن از مکه قديم است که در زمان رسول الله ( صلى الله عليه و آله ) بوده است ، اگرچه اظهر جواز احرام بستن از قسمتهاى جديد شهر است ، مگر قسمتهايى که بيرون حرم باشد .

8 ـ منزلى که مکلف در آن ساکن است ، و آن ميقات کسى است که منزلش به مکه نزديکتر از ميقات باشد ، که چنين شخصى مى تواند از منزل خود احرام ببندد و لازم نيست جهت احرام بستن به يکى از ميقاتها برود .

9 ـ ادنى الحل ، و مقصود از آن اولين جاى خارج حرم است ، مانند حديبيه و جعرانه و تنعيم ، و آن ميقات عمره مفرده است براى کسى که بخواهد آنرا پس از انجام حج قران و يا افراد انجام دهد ، بلکه کسى که در مکه باشد و بخواهد عمره مفرده را بجا آورد ميقاتش همين است ، و از اين حکم يک صورت استثناء ميشود که در مسأله( 140 ) ذکر شد.

و حديبيه و جعرانه و تنعيم نام سه جا مى باشد که نزد اهل مکه مشهور و معروف است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

میقاتهاى احرام

No image

میقاتهاى احرام

پر بازدیدترین ها

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

واجبات طواف

No image

تروک احرام

No image

17 ـ روغن مالى بدن

Powered by TayaCMS