میقاتهاى احرام

میقاتهاى احرام

ميقاتهاى احرام

در شـريـعـت مـقـدسـه اسلام جاهايى براى بستن احرام تعيين شده که به آنها ((ميقات )) گفته مى شود, وواجب است احرام از يکى از آن جاها بسته شود, وآنها ده مکان مى باشند: 1 - مـسـجد شجره : مسجد شجره در نزديکى مدينه منوره است , وآن ميقات اهل مدينه وهرکسى اسـت کـه خواسته باشد از راه مدينه به حج برود, وجايز است دربيرون مسجد بطورى که محاذى وبـرابـر آن از طـرف راسـت يا چپ باشد, احرام بسته شود, واحوط اين است که درصورت امکان از درون مسجد احرام بسته شود, واحتياطواجب آن است که از پشت مسجد قديم احرام نبندد.

مسأله 162 - کسى که از راه مدينه به حج مى رود وبه مسجد شجره مى رسد وميقات ديگرى به نام ((جـحـفـه )) درمـيـان راه دارد, نمى تواند از مسجد شجره بدون احرام گذشته واز جحفه احرام ببندد, مگر شخص بيمار ياضعيف ومانند اينها که نمى توانند از مسجد شجره احرام ببندند.

2 - وادى عـقـيق : وادى عقيق ميقات اهل عراق ونجدوهرکسى است که از آنجا عبور کند هرچند اهل عراق ونجد نباشد, واين ميقات داراى سه جزءمى باشد: 1 - مسلخ , که نام جزء اول است . 2 2 - غمره , که نام وسط آن است .

3 - ذات عـرق , کـه نـام آخـر آن است . واحوط واولى آن است که مکلف در صورتى که مانعى مانند بيمارى يا تقيه نداشته باشد, پيش از رسيدن به ذات عرق احرام ببندد.

مسأله 163 - در حال تقيه جايز است مخفيانه پيش ازرسيدن به ذات عرق بدون اينکه لباس خود را بکند محرم شده وپس از رسيدن به ذات عرق لباسهاى خود را کنده ودو جامه احرام بپوشد.

3 - جحفه : جحفه ميقات اهل شام ومصر ومغرب وهرکسى است که از آنجا عبور نمايد هرچند اهل آنجانباشد, واين در صورتى است که اين شخص از ميقات سابق از آن احرام نبسته باشد.

4 - يلملم : ((يلملم )) نام کوهى است , وميقات اهل يمن وهرکسى است که از آن راه بگذرد.

5 - قرن المنازل : قرن المنازل ميقات اهل طائف وهرکسى است که از آن راه برود.

6 - مکه مکرمه : مکه مکرمه قديم که در زمان پيغمبراکرم (ص ) بوده که حدود آن از عقبه مدنين است تاذى طوى , ميقات حج تمتع است واحوط ترک احرام ازمحلات جديد مکه است ولى احرام از مکانى که احتمال داده مى شود از مکه قديم باشد مانعى ندارد.

7 - مـنزل خود شخص : منزل خود شخص , ميقات کسى است که منزلش به مکه نزديکتر از ميقات بـاشد, که چنين شخصى مى تواند از منزل خود احرام ببندد ولازم نيست جهت احرام بستن به يکى از ميقاتهاى ديگربرود.

8 - جـعرانه : ((جعرانه )) ميقات اهل مکه است براى حج قران وافراد ودر حکم اهل مکه است کسى که دو سال تمام در مکه مجاور بوده که پس از گذشتن آن بمنزله اهل مکه خواهد بود, واما پيش از دو سال حکمش در مسأله146 گذشت .

9 - مـحـاذات مسجد شجره : کسى که تقريبا يک ماه يابيشتر در مدينه منوره اقامت نموده وعازم حـج بـاشـدوبخواهد از غير راه متعارف مدينه تا مکه برود, همين که شش ميل از مدينه دور شود محاذى وبرابر مسجد شجره خواهد بود وهمانجا ميقاتش خواهد بود واز همانجااحرام مى بندد, ودر تعدى از محاذات مسجد شجره واحرام بستن از محاذات يکى از مواقيت ديگر, بلکه ازخصوص مورد مذکور نيز مشکل است , ولکن جواز آن بعيد نيست خصوصا اگر فاصله زياد نباشد.

10 - ادنـى الحل : ادنى الحل ميقات عمره مفرده است بعداز حج قران يا افراد, بلکه براى هر عمره مـفـرده است براى کسى که در مکه است وبخواهد عمره مفرده بجا آورد,وافضل وبهتر آن است از حديبيه يا جعرانه يا تنعيم احرام ببندد, وحديبيه وجعرانه وتنعيم , نام سه مکان مى باشد که نزد اهل مکه مشهور ومعروف است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

میقاتهاى احرام

No image

میقاتهاى احرام

پر بازدیدترین ها

No image

احکام میقاتها

No image

میقاتهاى احرام

Powered by TayaCMS