اقسام عمره

اقسام عمره

اقسام عمره

مسأله 135 : عمره مانند حج است ، گاهى واجب است و گاهى مستحب ، و گاهى مفرده است و گاهى عمره تمتع .

مسأله 136 : عمره مانند حج بر هر مستطيعى که داراى شرايط است واجب مى شود ، و وجوبش مانند وجوب حج فورى است ، 0پس کسى که مستطيع براى عمره شد هر چند براى حج مستطيع نباشد واجب است عمره را به جا آورد .

بلى ظاهر اين است که کسى که وظيفه اش حج تمتع است و استطاعتش آن را ندارد ولى استطاعت عمره مفرده را دارد عمره مفرده بر او واجب نيست .

و بنابر اين اگر کسى مستطيع شود و قبل از موسم حج بميرد ، واجب نيست از اموالش براى او اجيرى جهت انجام دادن عمره مفرده بگيرند ، همچنان که کسى که براى حج اجير شده بعد از فراغت از اعمال حج نيابى واجب نيست عمره مفرده به جا آورد ، هر چند در اين هنگام استطاعت عمره داشته باشد ، لکن شايسته است که احتياط در موارد ذکر شده ترک نشود . و اما کسى که حج تمتع را به جا آورده مسلماً ، عمره مفرده بر او واجب نيست .

مسأله 137 : مستحب است عمره مفرده را در هر ماه از ماه هاى سال به جا آورد ، و وجود فاصله سى روز بين دو عمره لازم نيست ، پس جايز است يک عمره را در يک ماه اگر چه در آخر آن باشد و عمره ديگر را در ماه بعدى اگر چه در اول آن باشد بجا آورد .

و دو عمره را در يک ماه نمى توان به جا آورد ، در صورتى که هر دو عمره براى يک شخص باشد چه آنشخص خود به جا آورنده باشد يا شخص ديگرى اگرچه عمره دوم را رجاءاً به جا آوردن اشکالى ندارد .

و ميتواند در يک ماه دو عمره بياورد يکى براى خود و ديگرى براى ديگرى يا يکى براى شخصى و ديگرى براى شخص ديگر ولى معتبر بودن فاصله اى که ذکر شد بين عمره مفرده و تمتع مورد اشکال است ، پس احوط براى کسى که عمره تمتع را در ماه ذى الحجة بجا آورده و مى خواهد عمره مفرده را بعد از پايان اعمال حج انجام دهد اين است که عمره مفرده را در ماه شوال ـ مثلاً ـ انجام داده و مى خواهد بعد از آن عمره تمتع را بجا آورد اين است که عمره تمتع را در همان ماه شوال انجام ندهد .

و اما بجا آوردن عمره مفرده بين عمره تمتع و حج ، ظاهر اين است که موجب بطلان عمره تمتع خواهد شد ، و لازم است که آن را اعاده نمايد .

بلى اگر در مکّه بماند تا روز ترويه ، يعنى هشتم ماه ذى الحجّه ، به قصد انجام حج ، در اين صورت عمره مفرده که انجام داده عمره تمتع به حساب مى آيد ، و بعد از آن بايد حج تمتع بجا آورد .

مسأله 138 : همچنان که عمره مفرده به استطاعت واجب مى شود ، به نذر و قسم و عهد و غير اينها نيز واجب مى شود .

مسأله 139 : عمره مفرده با عمره تمتع در اعمال شريکند ، و بيان اعمال عمره تمتع خواهد

آمد ، و عمره مفرده با عمره تمتع چند فرق دارد :

آنکه در عمره مفرده طواف نساء واجب است ولى در عمره تمتع واجب نيست .

آنکه عمره تمتع بجز در ماه هاى حج ( شوال و ذى القعدة و ذى الحجة ) واقع نمى شود و صحيح نخواهد بود ، ولى عمره مفرده در تمام ماه ها صحيح است ، و افضل آنها ماه رجب است .

آنکه بيرون آمدن از احرام در عمره تمتع منحصر به تقصير است ، ولى بيرون آمدن از احرام در عمره مفرده هم به تقصير و هم به سر تراشيدن ممکن است ، و سر تراشيدن افضل است .

اين حکم مردان است ، و اما زنان تقصير بر آنها متعين است در هر دو عمره .

آن که عمره تمتع و حج بايد در يک سال واقع شوند چنان که بيان خواهيم نمود ، ولى عمره مفرد چنين نيست ، پس کسى که حج افراد و و عمره مفرد بر او واجب باشد مى تواند حج را در يک سال و عمره را در سال ديگرى به جا آورد .

آن که در عمره مفرده اگر کسى قبل از فارغ شدن از سعى از روى علم و عمد جماع کند ، عمره وى حتماً باطل شده و واجب است آن را دوباره به جا آورد ، به اين طور که تا ما بعد در مکه بماند و در آن ماه آن را دوباره به جا آورد ، و اما کسى که در حين انجام عمره تمتع جماع نمايد حکم ديگرى دارد ، که در مسأله 220 خواهد آمد .

مسأله 140 : احرام بستن براى عمره مفرده واجب است از همان ميقاتهايى باشد که احرام عمره تمتع از آنها بسته مى شود ، و بيان آنها خواهد آمد .

بلى اگر مکلف در مکه باشد و بخواهد عمره مفرده به جا آورد ، جايز است از نزديکترين نقطه خارج حرم مانند حديبيه و جعرانيه و تنعيم احرام ببندد ، و واجب نيست به يکى از ميقاتها برود و از آنجا محرم شود ، مگر کسى که عمره مفرده خود را به علت جماع قبل از سعى فاسد نموده باشد ، که چنين شخصى براى عمره اى که دوباره بايد بجا آورد بايد از يکى از ميقاتها احرام ببندد ، و بنابر احتياط احرام از اولين نقطه خارج از حرم براى او کافى نخواهد بود ، چنان که در مسأله 223 خواهد آمد .

مسأله 141 : ورود در مکّه بلکه در حرم هم بدون احرام جايز نيست ، پس کسى که بخواهد در غير ماههاى حج ( شوال ، ذو القعده ، ذو الحجّه ) وارد آنها شود بايد براى عمره مفرده احرام ببندد ، مگر کسى که به علت کارى که دارد مرتباً وارد و خارج

ميشود ، مانند هيزم شکن و علاف و امثال اينها ، و همچنين کسى که بعد از تمام نمودن اعمال عمره تمتع و حج يا بعد از عمره مفرده از مکه خارج شده و بيرون رفته باشد ، که چنين شخصى مى تواند پيش از گذشتتن ماهى که عمره خود را در آن انجام داده بدون احرام وارد مکه شود . و حکم کسى که بعد از عمره تمتع و قبل از حج از مکه خارج شود در مسأله 154 خواهد آمد .

مسأله 142 : کسى که عمره مفرده را در ماه هاى حج به جا آورده و تا روز ترويه ، يعنى هشتم ماه ذى الحجة ، در مکه باقى مانده و قصد حج نموده ، در اين صورت عمره

مفرده اى که بجا آورد عمره تمتع به حساب مى آيد و بعد از آن کافى است که حج تمتع بجا آورد ، و فرقى در اين حکم بين حج واجب و حج مستحبى نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

اقسام عمره

No image

اقسام عمره

No image

اقسام عمره

پر بازدیدترین ها

No image

تروک احرام

No image

واجبات طواف

No image

احکام نیابت

No image

17 ـ روغن مالى بدن

Powered by TayaCMS