فضیلت حج

فضیلت حج

بِسْمِ الله الرّحْمن الرّحِيْم

اَلْحَمدُللهِ رَبِّ الْعالَمِيْنَ، وَالصَّلوةُ وَالسَّلامُ، عَلى خَيْرِ خَلْقِهِ وَاَشْرَف بَريَّتِهِ مُحَمَّد وَ آلِهِ الطّاهِرِينَ، لاَسيَّما بَقيَّةُ اللّهِ في الأرضينَ، وَلَعْنَةُ اللهِ عَلى أَعْدائِهِمْ أجمَعينَ إلى قِيامِ يَوْمِ الدَينِ.

فضيلت حج

قال الله تعالى: «ولله عَلى النّاسِ حِجُّ البَيْتِ مَنِ استَطَاعَ إِليهِ سَبِيلا وَمَنْ کَفَرَ فإنِّ الله غَنِيٌّ عَنِ العَالمينَ»

(سوره آل عمران، آيه 97).

حجّ بيت الله الحرام، در بين واجبات و فرائض دين اسلام داراى موقعيت خاص و جايگاه ويژه است.

حکمت ها و منافع تربيتى، اجتماعى و سياسى آن بسيار است. حج، مدرسه عالى و دانشگاهى است که در کلاس هايش بخش هاى مهمّى از معارف قرآن کريم و تعاليم و هدايت هاى اسلام، ضمن عمل به ارکان و دستورات آن آموخته مى شود.

اسلام حقيقى، که تسليم محض در برابر احکام و اطاعت خالص از خداوند متعال است در عمل به برنامه هاى آن ظاهر مى گردد. همه

مواقف و مشاعر آن سازنده و موجب رشد فکر و پرواز روح به عوالم غير متناهى و درس و جهاد با نفس و سير در فضاهاى رحمانى و ملکوتى است.

حج، مشتمل بر عبادات و وظايف مهم دينى است مثل نماز، دعا، انفاق، خضوع و خشوع در درگاه الهى، خويشتن دارى و صبر و بازدارى از مشتهيات، آشنايى با مسلمانان مسائل اجتماعى و سياسى جهان اسلام و اعلاء، کلمه اسلام و ظهور نفوذ دعوت حضرت خاتم الانبياء صلى الله عليه وآله در شرق و غرب و دورترين نقاط و حضور در يک اجتماع ميليونى از نمايندگان مردم سراسر جهان و امور بسيار ديگر، همه در حج مندرج است.

خلاصه; فضايل اين فريضه بزرگ، بسيار بوده و ثواب هايى که براى يکايک آن اعمال مقرر است بيشمار مى باشد. بايد کسانى که به حج مشرف مى شوند درک تشرّف انجام اين مراسم نورانى و حضور در اين اجتماع پر فيض را توفيقى بزرگ شمرده، خودسازى و استفاده هاى معنوى در هر کدام از مواقف آن را نصب العين خود قرار دهند. و مخصوصاً تعجيل فرج حضرت صاحب الامر ارواح العالمين له الفداء را در همه آن مشاهد مقدسه از خداوند متعال مسئلت نمايند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS