واجبات بعد از اعمال منى

واجبات بعد از اعمال منى

واجبات بعد از اعمال منى

(مسأله 203) هفتم و هشتم و نهم و دهم و يازدهم از واجبات حج تمتع، طواف زيارت و نماز آن و سعى بين صفا و مروه و طواف نساء و نماز آن مى باشد، پس واجب است بعد از رمى و قربانى و حلق يا تقصير، از منى به مکه برگردد، و آنها را به دستورى که در عمره تمتع گفته شد بجا آورد، ليکن واجب نيست که بعد از اعمال منى فوراً به مکه برگردد، بلکه مى تواند تا روز يازدهم برگشتن به مکه را تأخير بيندازد، و بلکه بعيد نيست جايز باشد تا آخر ذى حجه اعمال مکه را تأخير بيندازد، اگر چه احوط آن است که تأخير نيندازد.

(مسأله 204) جايز نيست براى متمتع پيش از رفتن به عرفات و مشعر و منى بجا آوردن طواف و سعى، ولى کسى که نتواند بعد از برگشتن به مکه آن را بجا آورد مثل زن که گمان کند بعد از برگشتن از منى حيض يا نفاس ببيند يا آن که پيرمرد بواسطه زيادى جمعيت بعد از برگشتن نتواند طواف کند، در اين صورت براى او جايز است پيش از رفتن به عرفات و مشعر و منى طواف و سعى را بجا آورد، و احتياط آن است که بعد از برگشتن اگر ممکن شود در ايام تشريق (روز يازدهم و دوازدهم و سيزدهم) و اگر نه تا آخر ذيحجه طواف و سعى را دوباره بجا آورد.

(مسأله 205) کسى که يقين دارد بعد از برگشتن از منى در تمام ماه براى او طواف و سعى ممکن نمى شود، واجب است پيش از رفتن به عرفات و مشعر و منى طواف و سعى را بجا آورد، ولى احوط آن است که پس از مراجعت از منى کسى را نائب بگيرد که از طرف او طواف و نماز و سعى را بجا آورد.

(مسأله 206) بعد از بجا آوردن طواف زيارت و نماز آن، و سعى بين صفا و مروه علاوه بر آنچه بواسطه تقصير بر او حلال شده بود، بوى خوش نيز بر او حلال مى شود، ولى صيد و زن بر او حرام است، و وقتى طواف نساء و نماز آن را که دستورش مثل طواف زيارت و نماز آن است بجا آورد، زن و صيدهائى که براى احرام بر او حرام شده بود بر او حلال مى شود، اما صيد حيوانات حرم که حرمت آن براى حرم است بر او حرام مى باشد، و احتياط واجب در حج تمتع آن است که پيش از طواف نساء و نماز آن از بوى خوش نيز اجتناب کند.

(مسأله 207) از آنچه گفته شد معلوم شد که هر کس حج تمتع بجا مى آورد بتدريج محرمات احرام در سه مرتبه بر او حلال مى شود: اوّل ـ بعد از حلق يا تقصير. دوم ـ بعد از سعى بين صفا و مروه. سوم ـ بعد از نماز طواف نساء.

(مسأله 208) اگر کسى عمداً اگر چه جاهل باشد يا سهواً طواف نساء و نماز آن را ترک نمايد حجش فاسد نمى شود، بلکه واجب است آن را بجا آورد، و تا آن را بجا نياورد زن بر او حلال نمى شود، حتى عقد کردن و شاهد عقد شدن هم حرام است، و احتياط واجب آن است که اداى شهادت هم ننمايد، و هم چنين زن تا طواف نساء را بجا نياورد مرد بر او حلال نمى شود.

Powered by TayaCMS