طواف
سوال 567 :
ـ آيا نيّت طواف را مى توان قبل از رسيدن به حجرالاسود گفت و تا زمانى که به رکن مى رسد در نظر داشت يا حتماً بايد هنگام رسيدن به رکن نيّت را بگوييم؟
جواب :
احتياط در اين است که قبلاً نيت کند که طواف را از مقابل رکن شروع مى کنم. و لازم نيست که هنگام رسيدن به رکن نيت را بگويد.
سوال 568 :
ـ کسى که غسل مس ميت بر او واجب بوده و نمى دانسته و به عمره مفرده رفته و کليه اعمال را انجام داده است. فعلاً در ايران متوجه شده، وظيفه او چيست؟
جواب :
چنانچه بعد از مس ميت يک غسل واجب مثل غسل جنابت انجام داده باشد، کليه اعمال او صحيح است. اما اگر غسل واجبى انجام نداده است طواف و نماز طواف او باطل است و بايد طواف عمره و طواف نساء و نمازهاى آنها را دو مرتبه انجام دهد، و بنابر احتياط بعد از طواف عمره و نماز آن، سعى را نيز اعاده کند. و اگر خودش نمى تواند برود، نايب بگيرد و تا زمانى که طواف نساء صحيحاً انجام نشده، بايد از زن اجتناب کند.
سوال 569 :
ـ وظيفه زنى که پس از احرام عمره تمتع و قبل از طواف حائض شده، نسبت به بقيه اعمال چيست؟
جواب :
اگر به واسطه حيض نمى تواند طواف را بجا آورد و اگر بخواهد بماند تا
----------
(صفحه227)
پاک شود ترس دارد که وقت وقوف به عرفات بگذرد، به حج افراد عدول کند و پس از بجا آوردن آن، عمره مفرده بجا آورد و حج او صحيح است و کافى از حجة الأسلام است.
سوال 570 :
ـ زنى در ميقات حائض بود. به احرام عمره مفرده محرم مى شود. بعد از ورود به مکّه و يک روز قبل از عزيمت کاروان به وطن پاک مى شود. بعد از غسل و طهارت اعمال عمره مفرده را انجام مى دهد و پدرش احتياطاً طواف عمره مفرده و طواف نساء، را به نيابت او انجام مى دهد. روز بعد که به وطن برمى گردد لک مى بيند چون قبل از ده روز لک ديده است، آيا طواف و نماز نيابتى که پدرش احتياطاً برايش انجام داده کفايت مى کند؟
جواب :
احتياط انجام شده بجا بوده و طواف و نماز نيابتى کفايت مى کند.
سوال 571 :
ـ افراد بيمار و معلولى که نمى توانند بدن و لباس احرام خود را پاک نگهدارند، براى طواف و نماز طواف چه بايد بکنند؟
جواب :
در فرض سوال، حکم مسلوس را دارند. و در صورت حرجى بودن يا تعذر تطهير بدن و لباس، طواف و نماز آنها صحيح است.
سوال 572 :
ـ بعضى از معلولين با خود کيسه بول دارند (چون با حرکت بدن از آنان بول خارج مى شود) اين افراد براى طواف و نماز طواف چه وظيفه اى دارند؟
جواب :
اگر وقت دارند که بتوانند با بدن و احرام پاک طواف و نماز را با وضو انجام دهند، بايد آن وقت را انتخاب کنند. و طواف و نماز را با وضو و بدن پاک انجام دهند و بقيه اعمال را بعد از آن انجام دهند. و اگر چنين وقتى ندارند چنانچه مشقت نداشته باشد، براى هر بار که حدث صادر شود خود را تطهير کنند و يک وضو بگيرند. و اگر مشقت دارد براى طواف يک وضو بگيرند و براى نماز هم يک وضو بگيرند. و بنابر احتياط واجب نايب هم
----------
(صفحه228)
بگيرند.
سوال 573 :
ـ کودکى را محرم کرده اند و طواف مى دهند، آيا طهارت بدن و لباس کودک در حال طواف لازم است؟ و چنانچه قبل از طواف او را تطهير کنند براى يک طواف کافى است و وارسى بين طواف لازم نيست؟
جواب :
بلى لازم است. و وارسى در بين طواف لازم نيست. ولى اگر متوجه شدند که لباس و بدن او نجس شده، احتياط اين است که آنها را تطهير کنند.
سوال 574 :
ـ آيا نجاست معفوّ در نماز، در طواف نيز معفوّ است؟ و حکم محمول متنجس در طواف چيست؟
جواب :
احتياط واجب آن است که از نجاساتى که در نماز عفو شده و از محمول متنجس اجتناب شود.
سوال 575 :
ـ اگر در اثناى طواف ساتر طواف کننده کنار رفت و متوجّه نشد و به همان حال مقدارى طواف را انجام داد وظيفه اش چيست؟ و اگر بعد از طواف متوجه شد حکم چگونه است؟
جواب :
طواف صحيح است و از همانجا که متوجه شد خود را مستور کند و طواف را تمام کند و چنانچه بعد از تمام شدن طواف متوجه شد، طواف صحيح است و اعاده لازم نيست.
سوال 576 :
ـ خانم ها در هنگام زيادى جمعيت اگر بخواهند طواف را در محدوده 5/26 ذراع بجا آورند نامحرم به آنها تنه مى زنند، تکليف آنها چيست؟
جواب :
لازم است طواف را در محدوده انجام دهند و حتى الامکان مراقب دور بودن از تنه زدن نامحرمان باشند.
سوال 577 :
ـ اگر بعضى افراد ناآگاه هنگام سعى و طواف معصيت کنند مثلاً به بدن
----------
(صفحه229)
زن نامحرم نگاه کنند، يا با آنان تماس پيدا کنند، آيا به طواف و سعى آنها ضرر مى زند؟
جواب :
طواف و سعى آنها صحيح است هر چند کار حرامى مرتکب شده اند.
سوال 578 :
ـ چنانچه انجام طواف مستحبى مستلزم تماس با بدن نامحرم شود، آيا انجام چنين طوافى جايز است؟
جواب :
در هنگام خلوت که مستلزم تماس حرام نيست طواف مستحبى بجاآورد.
سوال 579 :
ـ کسى که سه يا چهار دور از طواف را انجام داده و از انجام بقيه آن عاجز شده است، وظيفه او چيست؟
جواب :
اگر بعد از رفع عذر مى تواند اعاده يا اتمام کند بايد خودش آن را بجاآورد اگر چه با تخت روان باشد، و اگر امکان آن نيست بايد نايب بگيرد تا باقيمانده طواف را انجام دهد، و پس از طواف خود شخص نماز طواف را بخواند. و احتياط اين است که پس از نماز، نايب طواف را از نو اعاده کند و نماز را هم خودش و هم نايب اعاده کند.
سوال 580 :
ـ آيا بيمار يا زن حائض مى تواند بلافاصله نايب بگيرد و محل شود. يا بايد تا آخر وقت صبر کند؟
جواب :
با اطمينان به بقاى عذر تا ضيق وقت، مى تواند بلافاصله نايب بگيرد و محل شود. وگرنه بنابر احتياط واجب بايد صبر کند.
سوال 581 :
ـ کسى که طواف مى کند ناچار مى شود که با ديوار حجراسماعيل برخورد کند، آيا طواف او اشکال پيدا مى کند؟
جواب :
خير. ولى دستش را در حال طواف نبايد روى ديوار قرار دهد.
سوال 582 :
ـ در طواف چنانچه به رکن يمانى برسد. خيال کند به حجر رسيده و نيت دور دوم مى کند، چون به حجرالاسود رسيد فهميد که اشتباه کرده بر مى گردد و از رکن يمانى تا حجر طواف را ادامه مى دهد و بقيه را تکميل مى کند. آيا مقدار زيادى مضر به طوافش مى باشد؟
جواب :
در فرض سوال، بايد طواف را اعاده کند.
سوال 583 :
ـ شخصى در شمارش شوطهاى طواف به گفته همراهش اعتماد کرده ولى در اثناى سعى يا بعد از آن به شک مى افتد که شايد کم و زياد شده باشد، وظيفه اش چيست؟
جواب :
در فرض سوال که شک بعد از انصراف عارض شده اعتنا نکند و طوافش محکوم به صحت است.
سوال 584 :
ـ شخصى که کودک را در بغل گرفته و طواف مى دهد، آيا بايد شانه چپ کودک نيز به طرف کعبه باشد؟
جواب :
بلى بايد تمام شرايط طواف در کودک نيز رعايت شود.
سوال 585 :
ـ اگر کسى بعد از وقوف در عرفات بفهمد که طواف و سعى او در عمره تمتع باطل بوده است، چه حکمى دارد؟
جواب :
بايد طواف و نماز طواف و سعى خود را بعد از اعمال منى اعاده کند و فرقى نيست که قبل از طواف و نماز حج اعاده کند. يا بعد از آن لکن احتياط اين است که قبل باشد.