طواف

طواف

طــواف

مسأله 495 ـ طواف يعنى هفت مرتبه دور خانه خدا(کعبه) گشتن، به گونه اى که شرحش مى آيد. و هر دور را به عربى «شوط» مى گويند.

مسأله 496 ـ طواف از ارکان عمره تمتع است، و اگر کسى عمداً تا وقت باقى است آن را انجام ندهد عمره او باطل مى شود. چه عالم به مسأله باشد يا جاهل.

مسأله 497 ـ کسى که طواف را عمداً ترک کند و عمره خود را باطل کند به احتياط واجب بايد حج إفراد بجا آورد، و پس از آن عمره مفرده انجام دهد، و اگر حج واجب بجا مى آورده در سال بعد نيز حج را اعاده کند.

مسأله 498 ـ وقت طواف در عمره تمتع تا زمانى است که اگر آن را با اعمال بعد از آن انجام دهد بتواند به وقوف رکنى عرفات برسد.

مسأله 499 ـ طواف بايد قبل از سعى انجام شود. و اگر

(168صفحه)

اين ترتيب به هر دليل حتى از روى فراموشى مراعات نشود مجزى نبوده و به احتياط واجب بايد سعى و تقصير را بعد از طواف و نماز آن اعاده کند.

مسأله 500 ـ شخص مى تواند قبل از اينکه طواف واجب خود را بجاآورد طواف نيابى انجام دهد و صحيح است، هر چند بنابر احتياط نمى تواند طواف مستحبى بجاآورد.

مسأله 501 ـ اگر کسى طواف را به هر جهت باطل انجام داده و بدون توجه به بطلان آن، اعمال بعد از آن را انجام داده و بعد از تقصير متوجه شده، بايد طواف و نماز آن را اعاده کند، و به احتياط واجب سعى و تقصير را نيز اعاده کند، و تا تقصير نکرده محرمات احرام را مراعات کند.

مسأله 502 ـ اگر بعد از طواف شک کند که شرايط صحت طواف را مراعات کرده يا خير، طواف او صحيح است. و همين طور اگر در اثناى طواف نسبت به دورهاى انجام شده چنين شکى کند چنانچه غافل از شرايط نبوده طواف صحيح است. و در غير اين صورت

(169صفحه)

بايد طواف را تمام کند.

مسأله 503 ـ کسى که طواف عمره تمتع را فراموش کند يا باطل انجام دهد هر وقت يادش آمد اگر چه بعد از اعمال منى يا بعد از ماه ذى الحجه باشد بايد آن را بجاآورد، و بعد از نماز طواف، سعى و تقصير را بنابر احتياط اعاده کند. و اگر خودش نتواند شخص مورد اطمينان را نايب کند تا برايش انجام دهد.

مسأله 504 ـ کسى که به خاطر بيمارى يا پيرى قدرت بر انجام طواف نداشته باشد طواف او به ترتيب ذيل انجام مى شود:

1 ـ او را بر دوش گرفته به گونه اى که در صورت امکان پاهاى او به زمين کشيده شود طواف دهند.

2 ـ او را با تخت روان (طبق) طواف دهند.

3 ـ اگر دو صورت فوق ممکن نباشد نايب بگيرد.

مسأله 505 ـ بيمار يا ناتوان را که طواف مى دهند بايد شرايط صحت طواف را تا جايى که ممکن است مراعات کنند.

مسأله 506 ـ کسى که مقدارى از طواف را مى تواند

(170صفحه)

بجاآورد ولى از انجام تمام آن معذور است بايد طبق فرض سابق عمل کند، و در صورت نيابت بايد براى کل طواف نايب بگيرد نه بعضى از دورهاى آن.

مسأله 507 ـ کسى که فکر مى کرده مى تواند تمام طواف را انجام دهد اگر بعد از شوط چهارم از انجام بقيه طواف به طور کلى عاجز شد مى تواند براى انجام بقيه آن نايب بگيرد. و در اين فرض هم نايب و هم خودش نماز طواف را بخواند. و اگر قبل از شوط چهارم عاجز شد بايد براى کل طواف نايب بگيرد، و نيابت براى مقدار باقى مانده در اين فرض صحيح نيست.

مسأله 508 ـ شخص حتى در حال اختيار مى تواند طواف را پياده يا سواره، يا مقدارى از آن را پياده و مقدارى را سواره بجاآورد. ولى نمى تواند مقدارى را خود بجا آورد و براى باقيمانده آن نايب بگيرد. لذا فرض سابق در موردى است که خودش نتواند سواره يا بعد از مقدارى استراحت طواف را تمام کند.

مسأله 509 ـ شخص مى تواند در حال طواف به هر صورت که خواست حرکت کند، يعنى مى تواند آهسته

(171صفحه)

برود يا تند برود يا حتى بدود. ولى بهتر است به طور متعارف راه برود.

مسأله 510 ـ صحبت کردن، خوردن و آشاميدن و خواندن شعر در طواف اشکالى ندارد، هر چند مکروه است. امّا ذکر، دعا و خواندن قرآن در طواف مستحب است.

مسأله 511 ـ همراه داشتن پول غير مخمس يا اموال غصبى يا پاگذاشتن روى لباس احرام ديگران که موجب اذيت آنها شود يا روى اشيايى که در مطاف افتاده موجب بطلان طواف نمى شود.

مسأله 512 ـ در مواردى که حکم به تکميل و اعاده طواف شده است به احتياط واجب بايد ابتدا طواف سابق تکميل شود و بعد نماز آن خوانده شود، بعد طواف و نماز آن اعاده شود.

مسأله 513 ـ اگر بعد از تمام شدن اعمال عمره مفرده يا عمره تمتع يا حج تمتع متوجه شده طواف او باطل بوده بايد علاوه بر اعاده طواف و نماز طواف، به احتياط واجب اعمال مترتبه بر آن را نيز اعاده کند.

(172صفحه)

مسأله 514 ـ پوشيدن لباس هر چند بر محرم حرام است اما براى طواف ضرر ندارد، و حتى در طواف عمره تمتع يا مفرده هم اگر با لباس طواف کند، طواف او صحيح است. و همين طور اگر بعداً متوجه شود طواف او باطل بوده، مى تواند با لباس طواف کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

No image

طواف

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

شرایط صحت طواف

No image

طواف مستحبى

No image

مستحبات طواف

پر بازدیدترین ها

No image

مستحبات طواف

No image

طواف

No image

طواف مستحبى

No image

شرایط صحت طواف

Powered by TayaCMS