شرایط طواف

شرایط طواف

شرايط طواف

سوال 613 :

بعضى از بانوان هستند که براى عادت نشدن، مخصوصاً جهت اعمال حجّ، قرص مى خورند و در اين هنگام بعد از نزديکى يا بدون نزديکى و در حال احرام لکّه مختصرى مى بينند، اين خون چه نام دارد؟ آيا ضررى به طواف و اعمال واجب آنها مى زند؟

جواب :

خون مزبور حکم استحاضه را دارد و ضررى به اعمال حج نمى زند و بايد مطابق استحاضه عمل کند، و با توجّه به اين که فقط لکّه هايى ديده و ادامه نداشته جز وضو چيزى بر او نيست.

سوال 614 :

اگر بعد از تقصير در عمره مفرده يادش بيايد که طواف را بدون طهارت انجام داده، و يا به هر علّتى طواف باطل بوده است، آيا وظيفه او تنها اعاده طواف و نماز است، يا اعاده تمام اعمال لازم است؟ ضمناً آيا پوشيدن لباس احرام، مجدّداً واجب است؟

جواب :

اعاده طواف و نماز لازم است و اعاده سعى و تقصير هم بنابر احتياط لازم است; امّا پوشيدن لباس احرام لازم نيست.

سوال 615 :

شخصى عمره مفرده اى به نيابت از پدرش انجام داده و روز بعد به نيابت مادرش محرم مى شود، در اثناى آن متوجّه مى شود که در عمره اوّل، طواف و نماز آن را بدون وضو انجام داده است. وظيفه او در اين صورت چيست؟

جواب :

طواف و نماز عمره اوّل را اعاده مى کند و عمره دوّم را به قصد رجا ادامه مى دهد (توجّه داشته باشيد که در يک ماه قمرى بيش از يک عمره نمى توان انجام داد; مگر به قصد رجا، يعنى به اميد اين که مطلوب باشد، نه بطور قطعى).

سوال 616 :

شخصى در پايان يکى از دورهاى طواف، آن را رها کرده و لحظه اى استراحت مى کند و هنگامى که براى تکميل آن برمى گردد شک مى کند که شوط پنجم بوده يا ششم، تکليفش چيست؟

جواب :

احتياط واجب آن است که آن طواف را رها کند و از نو شروع کند.

سوال 617 :

فقها در دورهاى طواف و سعى موالات عرفيّه را معتبر دانسته اند، با توجّه به اين مسأله; اگر در بين طواف و يا سعى نماز فريضه را شروع کردند و ما نيز به تبعيّت آنها نماز را در همان جا که بوديم خوانديم، در حالى که نماز در حدود ربع ساعت طول مى کشد، آيا از همان جا طواف و سعى را ادامه داده و تکميل نماييم، يا اعاده نيز لازم است؟

جواب :

از همان جا که قطع کرده ايد تکميل نماييد و اعاده لازم نيست، خواه قبل از چهار دور باشد يا بعد از آن.

سوال 618 :

شخصى در يکى از دورهاى طواف يا سعى گامهايى را در اثر فشار جمعيّت بى اختيار پيموده و به همان نحو ادامه داده و طواف را به پايان برده است. تکليف او چيست؟

جواب :

اگر منظور از بى اختيار بودن اين است که در وسط جمعيّت قرار گرفته و قصد طواف دارد و جمعيّت او را پيش مى برد، اين وضع ضررى به طواف نمى زند، همين اندازه که به اختيار خود در ميان جمعيّت به قصد طواف قرار گيرد کافى است.

سوال 619 :

با توجّه به تعميرات خانه کعبه، که گاهى با حصار چوبى اين خانه از ديد مردم مخفى مى شود و فقط حجرالاسود قابل رؤيت است و در اطراف کعبه از محدوده طواف ظاهراً چيزى باقى نمى ماند، لطفاً به سوالات زير پاسخ دهيد؟

الف) اگر مکلّف قبل از عزيمت به حجّ از اين جريان اطّلاع داشته باشد و بداند که در محدوده معروف نمى تواند طواف کند، آيا احرامش صحيح است و در صورت صحّت آيا اين مورد از موارد اضطرار شمرده مى شود که طواف خارج از محدوده معروف صحيح مى باشد؟

جواب :

احرام و طواف در اين حال صحيح است و ديدن خانه کعبه در صحّت مناسک معتبر نيست و طواف محدوده معيّنى ندارد; حتّى در حال اختيار; چه رسد به حال اضطرار.

ب) آيا طواف در اطراف کعبه با وجود حصار چوبى صحيح مى باشد؟ چه مانع ديدن بيت اللّه شود و چه نشود؟

جواب :

طواف در هر دو حالت صحيح است; همان گونه که در بالا اشاره شد.

جواب :

در صورتى که احرام و طواف در اين حالت صحيح نباشد اگر کار تعميرات مذکور طولانى شود، آيا کسانى که قصد ورود به مکّه را دارند مى توانند بدون احرام و انجام مناسک وارد مکّه شوند؟

جواب :

بدون احرام و انجام مناسک نمى توان وارد مکّه شد و بر فرض که طواف را در محدوده مقام و بيت لازم بدانيم اين جا از باب ضرورت در خارج از محدوده جايز است.

سوال 620 :

اگر کسى چندين طواف مستحبّى در زمان ازدحام انجام دهد، به گونه اى که مزاحم طواف کنندگان واجب گردد، آيا ضررى به طواف هاى مستحبّى او مى رساند؟ مخصوصاً اگر در زمان ديگر وقت براى اين کار داشته باشد.

جواب :

در مناسک نوشته ايم که احتياط ترک طواف مستحبّى به هنگام ازدحام جمعيّت و حضور طواف کنندگانِ واجب است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

شرایط طواف

No image

شرایط طواف

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

سعى بین صفا و مروه

No image

محرّمات احرام

No image

قربانى

No image

نماز طواف

No image

احکام مصدود و محصور

Powered by TayaCMS