تشکیل خانواده

تشکیل خانواده

تشکيل خانواده

اسلام مسأله ازدواج را که پاسخ به گرايش و کشش طبيعى زن و مرد به يکديگر است، بسيار مورد توجه قرار داده و فرمود: (در اسلام چيزى محبوبتر از ازدواج پايه گذارى نشده است) و سفارش فراوانى بر تشکيل خانواده نموده، حتى ازدواج را وسيله? نگهدارى نصف دين دانسته است: (هرکس ازدواج کند نصف دين خود را نگهدارى نموده است) و سن ازدواج را در اولين مرحله اى که نياز غريزى و کشش جنسى در انسان زمينه پيدا مىنمايد قرار داده است و محدوديت سنى براى ازدواج در نظر نگرفته، بنا بر اين دختر با کامل شدن نه سال و پسر در پانزده سالگى مىتواند ازدواج کند، البته مسأله? کفو بودن طرفين و صلاحيت آنان براى همسرى را از نظر دور نداشته است و بدين وسيله تمام ابعاد قضيه را تحت نظر گرفته تا زن و مرد مسلمان با ايجاد زندگى مشترک کشش غريزى خود را تأمين و از سقوط در منجلات هولناک فحشاء محفوظ بمانند، از طرفى اسلام از اختلاط ناشايست زن و مرد و دختر و پسر جلوگيرى نموده و بر مسأله حجاب تأکيد مىنمايد، روشن است بدين وسيله مفاسد اجتماعى تقليل گشته، روابط خانوادگى مستحکم و کانون داخلى خانواده ها با صفا، محبت، صميميت، درستى، پاکدامنى و همبستگى کامل اداره خواهد شد و هرکدام از زن و مرد در سايه معيارهاى ايمان و فضايل اخلاقى وظايف داخلى و خارجى خانواده را انجام مىدهند، زن مسئوليت حفظ کيان داخل خانه را بر عهده دارد و نيازمنديهاى عاطفى و روحى مرد را تأمين مىنمايد، مرد نيز نيازهاى خارجى منزل و شئون اقتصادى واجتماعى را به عهده مىگيرد، چنين محيط آرام و بىدغدغه اى قابليت مناسبى براى رشد نسل آينده را پيدا مىکند و اساساً اسلام کار سنگين براى زنان و ترک وظيفه فطرى مادر بودن و خانه دارى را پسنديده نمىداند، البتّه روشن است که اسلام با مطلق کار کردن زنان مخالف نيست، بلکه کارهايى را که با عفّت و شخصيت زن منافات دارد، مورد نهى قرار داده و آن را تحريم مىکند، همچنين اسلام مسأله تحصيل علم و دانش را براى زن روا، بلکه لازم دانسته است.

حال با توجه به آنچه که در طى صفحات گذشته به طور فشرده بيان کرديم روشن شد اسلام بهترين توان اداره? جامعه را داراست، جامعه اسلامى از امتيازات بسيارى برخوردار و قابل مقايسه با جوامع امروزى نبوده، رنگى ويژه و مخصوص به خود دارد جامعه? اسلامى با بهره گيرى از ايمان به خدا تعادل انسان را در تمام شئون و حالات مختلف زندگى حفظ کرده تا افراد جامعه مسير زندگى خود را بر محور ميانه روى بپيمايند، اما طرحها و برنامه هاى ساخته? افکار ناتوان بشر از ايجاد چنين روحيه و حالتى در پيروان خود عاجز است.

در برنامه هاى اسلامى شعاع معنويت، انسانيت و جلوه? کرامت همه جا را فرا گرفته، در پرتو آن عقده هاى روانى و بيشتر مشکلات امروزه? اجتماع منتفى مىشود، افراد جامعه سرشار از اعتماد به نفس، عواطف انسانى، محبت و دوستى خواهند بود، افراد جامعه سرشار از اعتماد به نفس، عواطف انسانى، محبت و دوستى خواهند بود، تمام ابعاد مادى و معنوى زندگى انسان در سايه? نظام اسلامى شکوفا خواهد گرديد، عمران و آبادانى همه جانبه، پيشرفت علم و دانش، ترقى تکنيک و صنعت، توسعه? کشاورزى، گسترش بازرگانى، بالا رفتن در آمدها و تراکم ثروتهاى مشروع به چشم خواهد خورد، آن هم در محيطى که استبداد، ستم، تعدّى، قيد و بندهاى لغو و بيهوده، شرايط دست و پاگير، مشکلات اقتصادى، فقر و کمبود در آن ديده نخواهد شد.

آرى! اگر مسلمانان اندکى به خود آيند به اين آينده? روشن که در انتظار آنهاست دسترسى پيدا خواهند کرد، به شرطى که آيات فراموش شده قرآن و روش حکومت پيامبر(ص) و امير مؤمنان(ع) را پياده کنند و امت واحده، اخوت اسلامى، آزادى، شورا و ديگر دستورات اسلام را اجرا نمايند. فرد فرد مسلمانان وظيفه دارند بىتفاوتى را کنار گذارده، براى تحقّق حکومت جهانى اسلام جدّيت نموده، به اين آرمان والا و هدف مقدّس جامه? عمل بپوشانند و از خداوند کمک بجويند.

سبحان ربّک رب العزة عمّا يصفون و سلام على المرسلين والحمد لله ربّ العالمين، و صلّى الله على محمّد و آله الطاهرين

1 ـ سوره مائده: 2.

2 ـ سوره حجرات: 10.

3 ـ نسبت به غير معصومين(عليهم السلام).

4 ـ سوره انفال : 60.

5 ـ سوره? بقره: 208.

6 ـ سوره? انفال: 61.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

جامعه و نظام اسلامى

No image

سیاست

No image

اقتصاد

No image

ارتش

No image

مفاسد اجتماعى

پر بازدیدترین ها

No image

قضاوت

No image

آزادى

No image

تشکیل خانواده

No image

ارتش

No image

مفاسد اجتماعى

Powered by TayaCMS