تمکین و نفقه‌

تمکین و نفقه‌

تمکين و نفقه‌

سوال 23 :

- در تحرير الوسيله با ترجمه- جلد 3، صفحه 532، کتاب نکاح "فصل فى المهر" مسأله 11- فرموده‌ايد: "بل لها ان تمتنع من التمکين و تسليم نفسها حتّى تقبض مهرها الحالّ".

ما در دادگاه با زنانى مواجه مى‌شويم که مى‌گويند ما به شوهرمان تمکين نمى‌کنيم، چون مهرمان را نداده و مطالبه مى‌کنيم ولى نمى‌دهد. آيا اين مسأله شامل اينطور زنان مى‌شود که قبلا تمکين کرده‌اند و چه بسا بچّه هم از شوهر خود پيدا کرده‌اند؟ يا مخصوص زنانى است که براى اولين بار شوهر مى‌خواهد با آنان نزديکى کند؟

جواب:

- اگر قبلا تمکين کرده حقّ امتناع ندارد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 206

سوال 24 :

- زنى مدّتى است با شوهرش اختلاف دارد و تمکين نمى‌کند، و بهانه‌اش گاهى اين است که من تفاوت سنّى با تو دارم، و گاهى مى‌گويد که تو عقيم هستى و من بچّه مى‌خواهم، و گاهى آشکارا مى‌گويد من تو را نمى‌خواهم.

و وقتى که مرد به او مى‌گويد تو که سابقه مرا مى‌دانستى چرا به عقد من در آمدى؟ مى‌گويد: حالا پشيمان شده‌ام و نمى‌خواهم، و مرد هم مدّعى است که زن به هوس افتاده است و لذا به هيچ قيمت حاضر به طلاق نيست. در اين صورت آيا زن با اين بهانه‌ها مى‌تواند طلاق بگيرد و چنين حقّى به زن داده شده است؟

جواب:

- زن حقّ طلاق ندارد، و اختيار طلاق در دست شوهر است، و بايد از شوهر تمکين کند، و در صورت عدم تمکين استحقاق نفقه و سکنى ندارد، و مرد مى‌تواند و لو با رجوع به دادگاهها او را وادار به تمکين کند.

سوال 25 :

- آيا اين موضوع که زن بايد در عمل زناشوئى از شوهر خود تمکين کند، حدّى دارد؟ يا اين که به طور نا محدود هرگاه شوهر خواست، بايد زن تمکين کند؟ (البتّه در مواقعى که عذر شرعى نداشته باشد).

جواب:

- هرگاه شوهر بخواهد، زن بايد تمکين کند.

سوال 26 :

- زوجه از زوج تمکين نمى‌کند، حاکم حکم تمکين مى‌دهد ولى زن باز تمکين نمى‌کند، آيا حاکم شرع مى‌تواند زوجه را به عنوان ارتکاب گناه تعزير نمايد؟

جواب:

- مى‌تواند او را به تمکين إجبار نمايد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 207

سوال 27 :

- آيا به اين دليل که کودک بايد دو سال کامل شير بخورد، مى‌توان از نزديکى با شوهر اجتناب کرد؟ (چون در آن صورت احتمال مجدّد حاملگى و قطع شير هست).

جواب:

- در فرض مرقوم در صورت درخواست شوهر، زن حقّ امتناع ندارد.

سوال 28 :

- دخترى که به عقد فردى در آمده و هنوز مدخوله نيست از شوهرش تقاضاى نفقه مى‌نمايد، أمّا شوهر مى‌گويد تا زن تمکين نکند نفقه‌اش را نمى‌دهد، و زن هم إظهار مى‌دارد که تا تمام مهريّه را نگيرد تمکين نمى‌کند. آيا او مستحقّ نفقه حال و گذشته هست يا نه؟

جواب:

- در فرض مسأله که زن براى گرفتن مهريّه تمکين نکرده نفقه ساقط نمى‌شود.

سوال 29 :

- هرگاه در صداقنامه زوجه نوشته شده باشد: "مبلغ ده هزار تومان صداق است که تماما بر ذمّه زوج يا پدر زوج است که وقت مطالبه زوجه به وى بپردازد" آيا در اين صورت زن مى‌تواند بگويد: "تا مهر مرا ندهى تمکين نمى‌کنم"؟ و بر فرض اين که بتواند بگويد، آيا اگر مانع از جماع شود مستحقّ نفقه مى‌شود؟

جواب:

- اگر بعد از عقد تمکين نکرده مى‌تواند تا گرفتن مهر خود تمکين نکند، و در اين صورت استحقاق نفقه دارد.

سوال 30 :

- اگر زن در برابر شوهر خود تمکين نکند و يا خود را براى شوهرش آرايش نکند، و شوهر بترسد که به گناه بيفتد وظيفه‌اش چيست؟ آيا

استفتاءات ج‌3 218 ج ..... ص : 217

استفتاءات، ج‌3، ص: 208

مى‌تواند براى جلوگيرى از افتادن در گناه زنش را کتک بزند؟ يا او را طلاق بدهد؟ و يا بدون رضايت او زن ديگرى بگيرد؟

جواب:

- اختيار طلاق با شوهر است، و بايد خود را از گناه نگهدارد، و زن اگر تمکين نکند ناشزه است و استحقاق نفقه ندارد.

سوال 31 :

- تکليف شرعى مرد در مورد استمتاع از همسر ضد انقلاب و تارک واجبات شرعيّه و نفقه او چيست؟

جواب:

- اگر مسلمان است حکم سائر زنهاى مسلمان را دارد، و البتّه او را إرشاد کنيد.

استفتاءات، ج‌3، ص: 209

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام مهریّه‌

No image

مهر السنّة

No image

جهیزیّه‌

No image

شیربها

پر بازدیدترین ها

No image

صیغه عقد ازدواج‌

No image

شیربها

Powered by TayaCMS