مسائل مربوط به عمل جرّاحى

مسائل مربوط به عمل جرّاحى

مسائل مربوط به عمل جرّاحى

سوال 1535 :

بيمارى که بنابر تشخيص اطباى حاذق در صورت ترک نمودن عمل جرّاحى به زودى خواهد مرد و در صورت اقدام به عمل جراحى احتمال قوى دارد که زنده بماند و ليکن تا پايان عمر دچار درد و رنج شديد و توانفرساست و احتمال مرگ هم در کار مى باشد، بفرماييد تکليف اين بيمار چيست؟

جواب :

مخيّر است که يکى از اين دو طرف را انتخاب کند.

سوال 1536 :

شخصى استخوان پاى وى شکسته است چنانچه جرّاحى روى پاى وى انجام ندهند تا پايان عمر زمين گير شده و با درد و رنج بايد به سر ببرد و اگر عمل کند احتمال بهبودى داده مى شود، بفرماييد:

الف) با چند در صد احتمال بهبودى تکليف وى اقدام براى عمل مى باشد؟

ب) چنانچه عمل و شرايط به گونه اى است که احتمال مرگ هم بعيد نباشد بفرماييد با چند در صد احتمال مرگ وظيفه ترک کردن عمل مى باشد؟

جواب :

الف) اگر احتمال قابل ملاحظه اى براى بهبودى باشد، احتياط آن است که کوتاهى نکند.

ب) اگر احتمال مرگ زياد نباشد جايز است.

سوال 1537 :

بيمارى که به ناراحتيهاى روانى شديدى دچار است و جهت معالجه به پزشک مراجعه مى نمايد پزشک هم احتمال خوب شدن وى را منحصراً در اقدام به عمل جرّاحى مى داند و در صورت عمل کردن هم احتمال مى دهد حيات مغزى اين بيمار از بين برود و براى هميشه بيمار فلج شود، آيا در اين صورت طبيب مى تواند دست به عمل جراحى بزند؟

جواب :

اگر وضع بيمارى روانى او و همچنين درصد احتمال نجات با جرّاحى در حدّى است که عقلا چنين اقدامى را معقول و منطقى مى دانند شرعاً اشکالى ندارد. در ضمن بايد شخص نامبرده (اگر قدرت تشخيص دارد) يا ولىّ او (در صورت عدم قدرت تشخيص) با اين کار موافقت کند.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

سقط جنین

No image

جلوگیرى از انعقاد نطفه

No image

ضمان طبیب

No image

مسائل مربوط به تشریح

Powered by TayaCMS