جلوگیرى از انعقاد نطفه

جلوگیرى از انعقاد نطفه

جلوگيرى از انعقاد نطفه

سوال 1511 :

جلوگيرى از انعقاد نطفه، شرعاً چگونه است؟

جواب :

براى جلوگيرى از انعقاد نطفه هر وسيله اى که بى ضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن (مثل اين که مرد يا زن براى هميشه از قابليّت توليد مثل بيفتد) نشود مجاز است، ولى اگر مستلزم نظر يا لمس حرام باشد جايز نيست مگر در موقع ضرورت.

سوال 1512 :

خانمى براى جلوگيرى از باردارى مى خواهد دستگاه بگذارد و براى اين کار دکتر زن بايد به عورت او نگاه کند دست بزند.با توجّه به اين دو نکته غير مجاز و اين که جلوگيرى از باردارى معالجه نيست، آيا اين کار جايز است؟

جواب :

اگر ضرورت فردى يا اجتماعى نباشد جايز نيست و در صورت ضرورت (به تشخيص اطباى مورد وثوق) جايز است.

سوال 1513 :

آيا مرد مى تواند به زن دائمى خود بگويد نبايد بچّه دار شوى؟

جواب :

زن را نمى توان مجبور کرد که مثلا لوله هاى خود را ببندد، حتّى نمى توان او را مجبور کرد که به وسيله قرص و مانند آن جلوگيرى کند، ولى مرد مى تواند با خوردن دارو يا استفاده از آمپول يا مانند آن، موقتاً از انعقاد نطفه جلوگيرى کند.

سوال 1514 :

بستن لوله هاى رحم به منظور جلوگيرى از حمل چه حکمى دارد؟

جواب :

تا ضرورتى نباشد جايز نيست.

سوال 1515 :

بستن لوله هاى «منى بر» در مردان (وازکتومى) و لوله هاى «منى بر» در زنان (تريکتومى) که اکثراً موجب عقيمى دائمى مى گردد چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر موجب عقيم شدن دائم است اشکال دارد.

سوال 1516 :

بستن لوله هاى رحم از نظر شرع مقدّس اسلام در بيماريهاى مختلف چه حکمى دارد؟

جواب :

هرگاه قابل بازگشت نباشد جايز نيست و در صورت قابل بازگشت بودن جايز است (مشروط بر اين که موجب لمس و نظر حرام نشود) ولى در موارد ضرورى جايز است.

سوال 1517 :

در مورد استفاده از «آى يو دى» که اثر آن جلوگيرى از لانه گزينى نطفه بسته شده است آيا جواز شرعى وجود دارد يا خير؟

جواب :

هرگاه موجب لمس و نظر حرام نشود مانعى ندارد، مگر اين که ضرورت فردى يا اجتماعى ايجاب کند.

سوال 1518 :

آيا زن بدون اجازه شوهر مى تواند اقدام به بستن لوله بنمايد؟

جواب :

اگر ضرورتى نباشد جايز نيست.

سوال 1519 :

در مواردى که حاصل حاملگى جنينهاى داراى نقص در خلقت يا بيمارى ژنيتيکى است، آيا مى توان با بستن لوله هاى زن يا مرد اقدام به جلوگيرى از حاملگى بعدى کرد؟

جواب :

هرگاه خوف ضرر و خطر قابل ملاحظه اى هرچند نسبت به بچّه وجود داشته باشد جايز است.

سوال 1520 :

در صورتى که بستن لوله هاى زن يا مرد اجازه داده شود حقّ تقدّم با کدام يکى است؟

جواب :

در شرايط مساوى بعيد نيست مرد مقدّم باشد.

سوال 1521 :

با توجّه به منابع علمى پزشکى معتبر در مورد مادرانى که بيش از پنج زايمان داشته اند و داراى سنّ بالاتر از 35 سال مى باشند مبنى بر اين که اگر حامله شوند در معرض خطرات جسمى قرار دارند، آيا مجاز به بستن لوله هاى رحم هستند؟

جواب :

چنانچه خطر قطعى يا به احتمال قابل ملاحظه اى باشد جايز است.

سوال 1522 :

پزشکى که در استخدام دولت مى باشد، بفرماييد:

الف) اگر از طرف دولت موظّف شد براى کنترل مواليد، مردان و زنان را عقيم سازد چه تکليفى دارد؟

ب) اگر طبيب را براى انجام اين کارها مجبور نمودند در چه مرحله اى از اجبار، چنين اقدامى براى وى معصيت محسوب نمى گردد؟

جواب :

آيا در مورد اجبار، ضمانى هم به عهده طبيب خواهد آمد؟

جواب :

الف) هرگاه کارشناسان متديّن ضرورت اين کار را تصديق کنند مانعى ندارد.

ب) اگر منظور از اجبار اين است که شغل خود را از دست مى دهد، نبايد تن به کار حرام بدهد.

جواب :

طبيب در اين حال ضامن است.

سوال 1523 :

آيا براى جلوگيرى از بچّه دار شدن، جايز است لوله زنان يا مردان بسته شود؟

جواب :

در مواردى که به تشخيص اهل خبره، کنترل جمعيّت ضرورت داشته باشد، براى جلوگيرى از انعقاد نطفه هر وسيله مشروعى که بى ضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن (مثل اين که مرد يا زن براى هميشه از قابليّت توليد مثل ساقط شوند) نشود ذاتاً مجاز است ولى اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد، تنها در صورت ضرورت فردى يا اجتماعى جايز است.

سوال 1524 :

تبليغ و ترويج مردم مسلمان ايران در امر جلوگيرى و کنترل جمعيّت به عنوان يک کار فرهنگى، اقتصادى و اجتماعى جامعه ايرانى در منابر و محافل دينى، شرعاً چه حکمى دارد؟ آيا خلاف شرع است (بدون اين که کسى ما را وادار سازد و اين را تشخيص شخصى دانسته و انجام دهيم)؟

جواب :

در صورتى که اهل خبره و کارشناسان متديّن، مسأله کنترل و محدود ساختن مواليد را يک ضرورت اجتماعى تشخيص دهند، شرعاً مى توان به طور موقّت با آن موافقت کرد و يا در صورت لزوم به طور حساب شده از آن تبليغ نمود. در ضمن بايد توجّه داشت که افزايش نسل به عقيده هيچ کس جزء واجبات نيست و بنابراين محدود ساختن، حرام نمى باشد، مگر در مناطقى که تغيير بافت جمعيّتى به زيان مسلمين يا پيروان مکتب اهل البيت(عليهم السلام) باشد که در چنين مواردى بايد برنامه کنترل مواليد تعطيل شود. در ضمن بايد در موارد کنترل جمعيّت به جاى افزايش کمّى به سراغ افزايش کيفى رفت، تا مسلمانانى عالم تر و کارآمدتر به جامعه اسلامى تحويل داده شود و عزّت و عظمت مسلمين حفظ شود و نيز بايد توجّه داشت که در مواردى که طبق تشخيص اهل خبره متعهّد، کنترل جمعيّت ضرورى است، بايد حتماً از وسايل مشروع استفاده کرد، نه از وسايل نامشروعى مانند سقط جنين و امثال آن.

سوال 1525 :

حکم کاهش رشد جمعيّت با استفاده از قرصهاى ضدّ حاملگى و اعمال جرّاحى چيست؟

جواب :

براى جلوگيرى از انعقاد نطفه، هر وسيله مشروعى که بى ضرر باشد و باعث نقص مرد يا زن (مثل اين که مرد يا زن براى هميشه از قابليّت توليد مثل ساقط شوند) نشود ذاتاً مجاز است ولى اگر مستلزم نظر و لمس نامشروع باشد تنها در صورت ضرورت فردى يا اجتماعى جايز است.

سوال 1526 :

اگر دکترها به خانمى بگويند که حاملگى برايت خطرهايى دارد آيا زن مى تواند لوله هاى رحم خود را ببندد اگر چه مستلزم عقيم شدن دائم و يا مستلزم نظر و لمس حرام باشد؟ آيا اين از مصاديق اضطرار است؟

جواب :

در صورتى که از گفتار دکترها خوف خطر حاصل شود مجاز هستيد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

سقط جنین

No image

جلوگیرى از انعقاد نطفه

No image

ضمان طبیب

No image

مسائل مربوط به تشریح

Powered by TayaCMS