دیه اعضاء

دیه اعضاء

ديه اعضاء

سوال :

بر اثر درگيرى و در مقام دفاع از نفس بطورى که داشتم خفه مى شدم در فروردين ماه 1357 در اثر گازگرفتن بينى يکى از مهاجمان قسمتى از نوک بينى ايشان کنده شد و اين موضوع مورد تأييد کارشناس پزشکى قانونى و رياست دادگاه قرار گرفته است و در نظريه پزشکى قانونى نوشته شده است قسمتى از نوک بينى پارگى و کندگى دارد نقص عضوى بوجود نيامده است. عليهذا نظر باينکه طبق ماده 358 قانون مجازات اسلامى ديه از بين بردن نوک بينى که محل چکيدن خون است نصف ديه کامل انسان تعيين شده خواهشمند است در مقام استفتاء بيان فرماييد، کنده شدن قسمتى از نوک بينى که نقص عضو نيز ايجاد نشده باشد همان ميزان ديه را دارد يا خير؟

جواب :

ديه کنده شدن نوک بينى که به آن روثه گفته مى شود نصف ديه کامله است و در فرض سوال که قسمتى از نوک بينى جدا شده ديه مقدرّه ندارد و بايد ارش داده شودو چون تعيين ارش در اين زمان ممکن نيست طرفين بايد با مصالحه يکديگر را راضى نمايند بلى اگر در مقام دفاع از خود بوده و بغير اين طريق راه ديگرى براى دفاع نداشته چيزى بر او نيست ولى اگر نزاع موضوعى در بين باشد مرافعه شرعيه لازم است. والله العالم.

سوال :

اگر گلوله به دست يا پاى کسى فرو رود و از طرف ديگر خارج شود و موجب فلج دست يا پا نيز بشود آيا فقط ديه جائفه بر عهده جانى است يا ديه فلج نمودن دست يا پا يا هر دو ديه بر عهده جانى مستقر است و در هر صورت اگر زخم ظاهرى نيز ايجاد شده باشد ديه مستقل دارد يا خير ؟

جواب :

در مورد سوال بايد ديه فلج شدن که دو ثلث ديه خود عضو است داده شود و با حصول فلج چيزى جهت زخم ظاهرى آن زائد بر دو ثلث ديه عضو لازم نيست.

سوال :

اگر در اثر جنايت جانى مچ دست کسى بشکند و در اثر ضربه، محدوديت در حرکت دست به ميزان هفتاد در صد ايجاد شود بيان فرمائيد ديه چنين جنايتى چه مى باشد .

جواب :

اگر شکستگى زند موجب خشک شدن کف يا شل شدن تمام انگشتها شود ديه آن دو ثلث ديه دست است با توجه به اينکه توانائى حرکت دست هفتاد در صد از بين رفته است بعيد نيست که جانى ضامن هفتاد در صد دو ثلث ديه تمام دست باشد لکن احتياط به مصالحه ترک نشود.

سوال :

اين جانب بعنوان کارگر در موتور آب مشغول کار بودم و موقع برگشت جهت صرف عصرانه و چاى به موتورخانه، کارفرما مشغول دسته نمودن بيل بود و بنده را صدا زد بيا اين جا بنشين تا بيل را دسته بزنم و با هم برويم متأسفانه پيشه اى از بيل ايشان به چشم بنده فرورفت و ايشان به خانم خود دستور داد با آهن ربا پيشه را در بياور متأسفانه خسارات جبران ناپذيرى به چشم بنده وارد شده که قادر به جبران آن نيستم چون از نظر مالى خيلى بى بضاعت مى باشم لذا خواهشمندم شما بفرمائيد به اين امر، ايشان بايد ديه بپردازد يا خير؟

جواب :

در مورد سوال اگر کار فرما وخانم ايشان باعث مصدوم شدن چشم شده اند بايد ديه بدهند و نسبت به مقدار آن باهم مصالحه نمائيد.

سوال :

ديه شرعى مربوط به شکستگى استخوان گونه صورت، طرف چپ را تعيين فرمائيد. ضمناً لازم به ذکر مى باشد که عمل جراحى اين شکستگى با پيوند استخوان از قسمت لگن انجام گرفته است.

جواب :

ديه شکستگى استخوان صورت، ده شتر (عشر ديه نفس) است.

سوال :

پسر بچه 11 ساله اى در اثر تصادف با ماشين، مضروب و مجروح گرديده که موارد جرح به شرح زير مى باشد:

1 ـ پوست و گوشت قسمت زيادى از ماهيچه ساق پا و ران مجروح و لِه گرديده (در حدى که گوشت هاى جدا شده از پا به زمين ريخته).

2 ـ باعث خرد شدن و قطعه قطعه شدن کاسه زانو و مفصل گرديده.

3 ـ بعضى از اعصاب و رگ هاى زير زانو و ماهيچه ها که در سلامت و حرکت پا نقش دارند در حد پاره شدن بوده.

4 ـ صفحه رشد ما بين مفصل زانو (که از سنين کودکى الى 18 سالگى باعث قد کشيدن و رشد استخوان ساق پا و ران مى شود) از بين رفته در نتيجه اين پا کوتاه مى ماند و پاى ديگر رشد طبيعى خود را دارد. نهايتاً پس از جراحى هاى مکرر و پيوندهاى لازم، پاى مصدوم کج و کوتاه و زانويش بى حرکت و مقدارى خميده مانده که طبق نظريه پزشکى قانونى در مجموع و شرايط فعلى 65 درصد نقص عضو (نسبت به ارزش عضوى) ايجاد شده است خواهشمند است مقدار ديه و يا ارش را که شخص ضارب و مقصر نسبت به موارد فوق بايد بپردازد را بيان فرماييد.

5 ـ جهت ترميم گوشت و پوست پاى مصدوم، از پاى ديگرش گوشت و پوست برداشته و پيوند زده اند آيا پاى سالم هم که تکه بردارى شده و اثراتش باقى است، ارش دارد؟

جواب :

ظاهراً مورد سوال از موارد رضّ است و چون صدمه به پاى مصدوم وارد شده و با معالجه بهبودى کامل نيافته ديه آن يک ششم ديه کامله است که بايد پرداخت شود ولى نسبت به گوشت و پوست پاى ديگر مصدوم که جهت معالجه جراحت وارده برداشته شده و اثرش نيز باقى مانده جانى ضمانى ندارد. والله العالم

سوال :

فردى در اثر ضربه وارده به سر وى ـ خونريزى، داخلى مغزى پيدا کرده است و جرحى به سر وى وارده نشده تا به کيسه مغز برسد آيا اين عمل به حکم مامومه و جانى بايد ثلث ديه را بپردازد يا آنکه ارش بايد بپردازد؟

جواب :

مورد سوال ظاهراً از موارد مأمومه نيست و از موارد ارش است و چون تعيين ارش در اين زمان به دقت ممکن نيست بايد اختلاف با مصالحه حل شود. واللّه العالم.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام دیه

No image

دیه تنبیه فرزند

No image

دیه جنین

No image

دیه اعضاء

No image

قتل عمد و خطا

پر بازدیدترین ها

No image

احکام دیه

No image

دیه اعضاء

No image

عاقله

No image

حکم دیه اعضاء میت

Powered by TayaCMS