خوردنى ها و آشامیدنى ها

خوردنى ها و آشامیدنى ها

خوردنى ها و آشاميدنى ها

سوال 943 :

ـ معمولاً بعد از کشيدن دندان تا مدتى خون ريزى ادامه دارد، آيا فرو بردن آب دهان در حالى که با خون همراه است جايز است؟

جواب :

خون و آب خونى را نبايد خورد، مگر اينکه حالت اضطرار پيدا شود که به مقدار ضرورت و يا با مخلوط شدن و مستهلک شدن با آب دهان اشکال ندارد.

سوال 944 :

ـ اگر در شکم ماهى، ماهى ديگرى باشد خوردن آن چه صورت دارد؟

جواب :

هر دو حلال هستند و خوردن آنها اشکال ندارد.

سوال 945 :

ـ در رساله نوشته شده که يکى از شرايط سر بريدن حيوان اين است که در موقع سر بريدن، جلو بدن حيوان، يعنى صورت و محل کارد و شکم، رو به قبله باشد، لکن برادران اهل تسنّن در هنگام سر بريدن، پيشانى گوسفند را رو به قبله قرار مى دهند و جلو بدن را رو به قبله قرار نمى دهند و ذبح به اين طريق را حلال مى دانند، سوال اين است که خوردنش براى ما چه صورت دارد؟

جواب :

مورد سوال از موارد جهل به حکم است که ذبيحه حلال مى باشد لذا خوردنش اشکال ندارد.

----------

(صفحه361)

سوال 946 :

ـ در کشورهايى که مسلمانان در اقليتند، عده اى مسلمان فروشنده گوشت هستند که مدعى اند گوشت حلال به فروش مى رسانند، اما در بين آنها کسانى هستند که گوشت حرام را به اسم حلال مى فروشند; آيا اجتناب از خوردن گوشت واجب است؟

جواب :

اگر از مسلمان مى خرند حکم به صحت کنند، مگر اينکه بدانند مسلمان گوشت را از کافر گرفته است و تحقيق در اين مورد لازم نيست.

سوال 947 :

ـ دانه هاى انگور، داخل آب بوده و جوش خورده است، خوردن آن آب و دانه هاى انگور چه حکمى دارد؟

جواب :

با شک در اينکه آب داخل دانه هاى انگور جوش آمده يا خير، خوردن آنها مانعى ندارد.

سوال 948 :

ـ آيا خوردن مسکرات، هر چند کم باشد و بدانيم موجب مستى و ضرر هم نمى شود، حرام است؟

جواب :

خوردن مسکرات مطلقاً حرام است و فرقى بين کم و زياد و ضرر داشتن و نداشتن آن نيست.

سوال 949 :

ـ شخصى مبتلا به مرضى شده که طبق نظر پزشک درمان آن شراب است، آيا مصرف آن براى معالجه جايز است؟

جواب :

شراب و کليه مسکرات، از محرمات است و مصرف آن از گناهان کبيره مى باشد، بلى چنانچه طبق تشخيص پزشک متخصص و مورد اطمينان، علم يا اطمينان حاصل شود که معالجه بيمار منحصر به آشاميدن آن مى باشد و جايگزين نداشته باشد، مى تواند براى درمان به مقدار ضرورت مصرف کند.

سوال 950 :

ـ دکتر به بيمارى گفته دنبلان گوسفند يا گوشت خرگوش بخور تا

----------

(صفحه362)

خوب شوى، آيا جايز است بخورد؟

جواب :

اگر از گفته دکتر متخصص اطمينان حاصل کند که دواى درد او چيز حرام است و دواى او منحصر به آن باشد، به قصد معالجه و به مقدار ضرورت مانعى ندارد و در اين حکم فرقى بين چيزهاى حرام خوردنى و آشاميدنى نيست.

سوال 951 :

ـ در تهيه دارويى از حيوان نجسى مثل خوک استفاده مى کنند، آيا استفاده و مصرف اين دارو چه حکمى دارد و آيا خود دارو نجس است؟

جواب :

استفاده از آن در موارد ضرورت و انحصار دارو اشکالى ندارد و در فرض سوال دارو نجس است.

سوال 952 :

ـ اگر جهت ترس ضرر جانى، ناچار شود که چيز حرام بخورد يا بياشامد، چه صورتى دارد؟

جواب :

اگر طبق نظر پزشک متخصص و با حصول اطمينان، بداند که دفع ضرر جانى و ترس آن متوقف به مصرف چيز حرام است به مقدار ضرورت مانعى ندارد.

سوال 953 :

ـ آيا جايز است مرد يا زن دارو يا چيزى مصرف کنند که موجب قطع نيروى جنسى و يا عقيم شدن گردد؟

جواب :

بطور کلى مصرف آنچه موجب انحراف مزاج و يا موجب از بين رفتن قواى بدنى و عقيم شدن بشود جايز نيست.

سوال 954 :

ـ آيا جايز است انسان چيزى بخورد که موجب اغما يا از بين رفتن بعض قواى بدنى يا موجب از کار افتادن بعضى از حواس ظاهرى يا باطنى وى گردد؟

جواب :

مصرف چيزى که موجب امور مذکوره مى شود يا موجب انحراف و به هم

----------

(صفحه363)

خوردن مزاج بشود جايز نيست، مگر اينکه ضرورت ايجاب کند ـ مثلاً جهت معالجه لازم شود ـ که در اين صورت بقدر ضرورت جايز است.

سوال 955 :

ـ هم غذا شدن با اهل سنت چه صورتى دارد؟

جواب :

اشکالى ندارد.

سوال 956 :

ـ رفت و آمد و هم غذا شدن با افرادى که شراب خوار و بى نماز هستند و به پاک و نجسى اهميت نمى دهند، چه صورت دارد؟

جواب :

چنانچه منکر ضرورى اسلام نباشند محکوم به اسلام و پاک هستند ولى بهتر اين است که با چنين افرادى معاشرت نشود، مگر اينکه اميد به هدايت آنها و امکان ارشاد و امر به معروف و نهى از منکر باشد.

سوال 957 :

ـ شخصى اصول و فروع دين را بلد نيست، خوردن غذايى که او طبخ مى کند و هم غذا شدن با او چه صورتى دارد؟

جواب :

اگر اصول دين را قبول دارد ولى نمى تواند آنها را بطور تفصيل و ترتيب بيان کند، پاک است و غذا خوردن و هم غذا شدن با او اشکال ندارد، اما اگر اصلاً متوجه نيست به طورى که اگر از اصول دين او سوال شود اظهار بى اطلاعى مى کند و جاهل محض است، محکوم به اسلام نيست و غذاى مطبوخ او و چيزهاى ديگر که با رطوبت به بدن او ملاقات کرده نجس است.

سوال 958 :

ـ همسر اين جانب، نسبت به غسل و نماز بى اعتنا است، مصرف غذايى که او پخته است چه صورت دارد؟

جواب :

اشکال ندارد.

----------

(صفحه364)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

طهارات و نجاسات

No image

مظالم عباد

No image

احکام اموات

No image

غسل مس میت

No image

نماز

Powered by TayaCMS