1- نیت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

1- نیت (آیت الله حسین وحید خراسانی)

نيت

مسأله 952 :

انسان بايد نماز را به قصد قربت - چنان که در وضو گذشت و با اخلاص به جا آورد ، و لازم نيست نيت را از قلب خود بگذراند ، يا بر زبان جارى کند ، مثل آن که بگويد : ( چهار رکعت نماز ظهر مى خوانم براى انجام فرمان خداوند ) بلکه در نماز احتياط جايز نيست به زبان بگويد .

مسأله 953 :

اگر در نماز ظهر يا در نماز عصر نيت کند که چهار رکعت نماز مى خوانم و معين نکند ظهر است يا عصر - نه تفصيلا و نه اجمالا - نماز او باطل است ، و مقصود از نيت اجمالى اين است که مثلا نسبت به نماز ظهر قصد کند که آنچه اول بر من واجب شده به جا مى آورم . و نيز کسى که مثلا قضاى نماز ظهر بر او واجب است ، اگر در وقت نماز ظهر بخواهد آن نماز قضا يا نماز ظهر را بخواند ، بايد نمازى را که مى خواند در نيت - اگر چه اجمالا - معين کند ، مثلا نسبت به قضاى نماز ظهر ، نيت کند آنچه را که اول به ذمهء من آمده به جا مى آورم .

مسأله 954 :

انسان بايد از اول تا آخر نماز به نيت خود باقى باشد ، پس اگر در بين نماز به طورى غافل شود که اگر بپرسند چه مى کنى ؟ نداند چه بگويد ، نمازش باطل است .

مسأله 955 :

انسان بايد فقط براى خداوند عالم نماز بخواند ، پس کسى که ريا کند ، يعنى براى نشان دادن به مردم نماز بخواند ، نمازش باطل است ، خواه فقط براى مردم باشد يا خدا و مردم هر دو را در نظر بگيرد .

مسأله 956 :

اگر قسمتى از نماز را هم براى غير خدا به جا آورد نمازش باطل است ، بلکه اگر نماز را براى خدا به جا آورد ولى براى نشان دادن به مردم در جاى مخصوصى مثل مسجد ، يا در وقت مخصوصى مثل اول وقت ، يا به طرز مخصوصى مثلا با جماعت نماز بخواند ، نمازش باطل است ، و بنابر احتياط واجب اگر مستحباتى را که ظرف آنها نماز است - مثل قنوت - براى غير خدا به جا آورد ، نمازش باطل است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شرایط قاضى

No image

تعدد قاضى در یک محاکمه

No image

اعتبار علم قاضى

No image

نظریه کارشناسى

No image

محاکمه غیابى

پر بازدیدترین ها

No image

مسائل متفرقه قضا

No image

نظریه کارشناسى

No image

محاکمه غیابى

No image

تحت فشار قرار دادن متهم

No image

شرایط قاضى

Powered by TayaCMS