اگر کسی بعد از احتلام در روز استبراء نماید و منی از او خارج شود، حکم روزه وی چه می شود؟

اگر کسی بعد از احتلام در روز استبراء نماید و منی از او خارج شود، حکم روزه وی چه می شود؟

پاسخ

  • خویی، تبریزی و وحید: روزه داری که در روز محتلم شده می تواند ادرار کرده و استبراء نماید، اگر چه بداند به واسطه ادرار کردن و استبراء نمودن باقیمانده منی از مجرا خارج می شود و لکن اگر قبل از استبراء غسل کند، احتیاط واجب این است که استبراء به ادرار را تا زمان مغرب به تأخیر بیندازد. [1]
  • بهجت و مکارم: روزه داری که در روز محتلم شده می تواند چه قبل از غسل و چه بعد از غسل ادرار کرده و استبراء نماید هر چند می داند که بواسطه ی آن باقیمانده منی از مجرا خارج می شود حتی اگر غسل کرده باشد این کار برای روزه اش ضرری ندارد، هر چند با خارج شدن باقیمانده ی منی از مجرا باید مجدداً غسل نماید. [2]
  • سیستانی و شبیری: روزه داری که در روز محتلم شده می تواند ادرار کرده و استبراء نماید هر چند بداند باقیمانده منی از او خارج می شود و اگر بداند در صورتی که پیش از غسل ادرار نکند بعد از غسل منی از او خارج می شود، احتیاط مستحب این است که پیش از غسل بول کند. [3]
  • امام: روزه داری که در روز محتلم شده، فقط قبل از غسل می تواند ادرار کرده و استبراء نماید اگر چه بداند بواسطه ی ادرار کردن و استبراء نمودن باقیمانده ی منی از او خارج می شود. اما بعد از غسل اگر بداند باقیمانده ی منی با استبراء بیرون می آید، جایز نیست استبراء کند. [4]
  • فاضل: روزه داری که در روز محتلم شده می تواند ادرار کرده و استبراء نماید اگر چه بداند بواسطه ی ادرار کردن و استبراء نمودن باقیمانده ی منی از مجرای ادرار خارج می شود، ولی اگر می خواهد غسل کند و می داند که بعد از غسل کردن باقیمانده منی خارج می شود، احتیاط مستحب این است که قبل از غسل استبراء کند و در صورتی که قبل از غسل کردن استبراء نکرده و می داند باقیمانده منی بعد از غسل از مجرا خارج می شود، بنابر احتیاط واجب بعد از غسل نباید استبراء کند.[5]
  • صافی: روزه داری که در روز محتلم شده، می تواند ادرار کرده و استبراء نماید، اگر چه بداند بواسطه ادرار کردن و استبراء نمودن باقیمانده منی از مجرای بول خارج می شود، ولی اگر می خواهد غسل کند و می داند که بعد از غسل کردن باقیمانده منی خارج می شود، بنابر احتیاط واجب باید قبل از غسل استبراء نماید. و در صورتی که قبل از غسل کردن، استبراء نکرده و می داند باقیمانده منی بعد از غسل، از مجرا خارج می شود، بنابر احتیاط واجب بعد از غسل نباید استبراء کند مگر آنکه استبراء نکردن موجب ضرر و یا مشقّتی شود.[6]
  • نوری: روزه داری که در روز محتلم شده می تواند ادرار کرده و استبراء نماید هر چند بداند باقیمانده منی از او خارج می شود. اگر بداند بواسطه ادرار کردن و استبراء نمودن باقیمانده منی بعد از غسل از مجرا بیرون می آید، بنابر احتیاط واجب باید استبراء به ادرار را پیش از غسل انجام دهد. [7]

منابع:

  1. خویی، تبریزی و وحید: منهاج الصالحین، کتاب الصوم، المفطرات، م 995.
  2. بهجت: وسیلة النجاة، م 1088؛مکارم: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 15 و 16.
  3. سیستانی: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 15 و 16؛ شبیری: رساله، م 1601 و 1602.
  4. امام: تحریرالوسیلة، ج 1، کتاب الصوم، القول فیما یجب الامساک عنه، م 3.
  5. فاضل: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 15 و 16.
  6. صافی: هدایة العباد، ج 1، کتاب الصوم، م 1281.
  7. نوری: العروة الوثقی، کتاب الصوم، المفطرات، م 15 و 16.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام قضا

No image

احکام حدود

No image

احکام قصاص

No image

احکام دیات

No image

احکام عزاداری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام طلاق

No image

کافر

No image

شرایط صحت وضو

No image

قرائت

Powered by TayaCMS