مهریه

مهریه

مهريه

سوال :

زن غير مدخوله اى که شوهرش فوت کرده آيا تمام مهرش را از مال شوهر مى گيرد يا نصف مهر را ؟

جواب :

مستحق نصف مهر است و سزاوار است که نسبت به ديگر سائر ورثه با او مصالحه کنند .

سوال :

من با همسرم حدود يک سال است اختلاف داريم ايشان مطالبه مهرشان را ميکند و مبلغ آن سنگين است از طرفى با ايشان صحبت کرده بودم تا اين مبلغ را در آينده بعد از استطاعت مالى به ايشان بپردازم از طرفى ديگر ايشان در بين جمعى از بزرگان چندين مرتبه گفته اند که حاضر به ادامه زندگى با اينجانب نيستند و طلاق مى خواهند ولى چون قوانين به نحوى است مى توانند اين مبلغ را بگيرند از اقدام قانوانى امتناع کرده و مرا اسير کرده اند از طرفى وضعى را ايشان بوجود اورده اند از نظر شرعى براى من مشکلاتى بوجود آورده است با توجه به موارد فوق الذکر وضع شرعى پرداخت مهريه چگونه است ؟

جواب :

شما بدهکاريد و در صورت امکان بايد بپردازيد مگر اين که زمانى براى پرداخت آن معين کرده باشيد و اگر زمانى معين نکرده ايد و تا کنون دخول صورت نمگرفته همسرتان مى تواند تمکين نکند تامهر بگيرد .

سوال :

در صورتى که مطابق نظر شريف حضرتعالى عدم بکارت (ثيوبت) عيب محسوب مى شود بفرمائيد: آيا صرف عدم بکارت (ولو بکارت به صورت شرط يا وصف در نکاح نيامده باشد) موجب حق فسخ يا تقليل مهرّيه به نفع زوج مى شود؟

جواب :

صرف عدم بکارت (که عقد مبنىّ بر آن واقع نشده است) موجب حق فسخ نمى شود وشوهر مى تواند تفاوت بين مهر باکره وثيّب را بالنسبه کم کند .

سوال :

در صورتى که زوجه تمام مهريه اى که بر ذمّه زوج مى باشد را در عوض طلاق به او ببخشد يا ذمه او را نسبت به تمام آن در عوض طلاق ابراء نمايد يا در مورد تمام آن در عوض طلاق رضايت دهد وزوج او را قبل از نزديکى ودخول طلاق دهد آيا زوجه بايد نصف آن مهريه را به زوج پرداخت نمايد ؟

جواب :

بلى بايد پرداخت نمايد.

سوال :

نظر حضرتعالى در مورد محاسبه و پرداخت مهريه زوجه چيست؟ آيا به قيمت روز محاسبه مى شود يا همان مقدارى که در سَند ازدواج قيد شده است؟

جواب :

همان مقدار مهر که در عقد نکاح تعيين شده است.

سوال :

اگر زنى بميرد و در ايام حيات مهريه خود را طلب نکرده باشد آيا وُراث ايشان مى تواند مهريه را مطالبه کند؟

جواب :

مى تواند.

سوال :

درصورتى که شوهر پرداخت مهر زن را به تأخير بياندازد تا روزى که تصادفا در اثر حادثه اى شوهر بميرد و عملا ً توان پرداخت مهر از او سلب شود وترکه اى که ارزش معادل مهر را داشته باشد بجا نگذارد حکم شرعى چيست؟

جواب :

مهر به عهده شوهر است و حکم بقيه ديون را دارد چنانچه هيچ دينى بر شوهر شما نبوده مى توانيد معادل مهر خود را از ترکه برداريد.

سوال :

مهريه تعيين شده از طرف خانواده اى که من به خواستگارى دختر آنها رفتم 313 سکه بود آيا اين صحيح و طبق سنت رسول الله (ص) است وآيا اين ازدواج مى تواند اهداف ازدواج را تأمين کند؟

جواب :

مستحب است که مهريه از مهر السنه که 500 درهم نقره است بيشتر نباشد.

سوال :

خانمى از شوهر خود در دادگاه طلاق مي گيرد آيا او مي تواند طبق قوانين اين کشور يعنى آمريکا نصف اموال مرد را بگيرد و در صورت گرفتن آيا مي تواند تقاضاى مهر هم بکند؟

جواب :

نمى تواند نصف اموال را مطالبه کند مگر مطالبه شرط شده باشد و اگر شرطى که شده مبنى بر طلاق باشد باز هم نمى تواند زيرا طلاق دادگاه شرعيت ندارد و باطل است، و اما مهر با خود عقد واجب مىشود و ربطى به طلاق ندارد.

سوال :

زنم پس از ترک منزل حجابش را کنار گذاشته وبه اعمال خلاف شرع مشغول شده، اکنون مى خواهم او را طلاق بدهم اما او از من مهريه اش را (500 دلار) مى طلبد فکر مى کنم از آنجا که او تقاضاى طلاق نموده و با رفتارهايش در ازدواج عهد شکنى نموده است مستحق آن نيست لطفا ً مرا راهنمائى کنيد؟

جواب :

شما مهريه را مديون هستيد و چنانچه او نبخشد بايد پرداخت نمائيد و مى توانيد طلاق اورا منوط به بخشيدن مهر نمائيد.

سوال :

آيا يک زن با مهريه خود مى تواند به حج واجب مشرف شود ؟

جواب :

بله .

سوال :

منظور از عند المطالبه بودن مهريه چيست. آيا اگر با قرض بتوان آن را پرداخت صحيح است. اگر مهريه را زياد قرار دهند ولى قرار بگزارند که بعد از عقد آن را ببخشند درست است يا نه؟

جواب :

عند المطالبه يعنى هرگاه درخواست کندو قرض کردن براى پرداخت اشکال ندارد و مورد اخير هم اشکالى ندارد.

سوال :

آيا مى توان مهريه را صداقت در زندگى و از اين قبيل قرار داد؟

جواب :

خير، مهريه بايد ماليت داشته باشد.

سوال :

قيمت هر انس (و يا هر گرم) طلا در سال 1354 هجري شمسي چقدر بوده ؟ 100 هزار تومان مهريه در آن زمان ، چه مقدار در حال حاضر مي شود .

جواب :

اگر مهر بر اساس پول تعيين شده همان بايد داده شود هر چند ارزش پول تغيير کرده باشد .

سوال :

کسيکه مهر به همسرش بدهکار است و قصد پرداخت آن را هم دارد آيا تاميزان مهر به وي خمس تعلق مي گيرد اگر عملا مهر را به همسرش نپردازد حکمش چيست؟

جواب :

اگر فقط براي شغل مورد نياز است خمس دارد هر چند استفاده شخصي هم داشته باشد و اگر براي استفاده شخصي مورد نياز است خمس ندارد واگر براي هر دو مورد نياز است باز هم خمس ندارد.

سوال :

آيا پدر ومادر شوهر اجازه تعيين اجباري مهريه عروس را دارند ؟( نظر عروس 5 شاخه گل به نيت 5 تن ولي اجبار 110 سکه طلا گردد )؟

جواب :

حق ندارند.

سوال :

در صورتي که سند ازدواج راجع به موعد پرداخت مهريه چيزي قيد نشده باشد آيا مهريه از ابتداي ازدواج به زوجه تعلق دارد و وي مي تواند در هر زماني آنرا طلب کند و شوهر هم موظف به پرداخت آن است يا آنکه فقط در موقع طلاق ؟

جواب :

مهريه از ابتداي ازدواج ملک زوجه است و اگر قرينه اي بر تاخير نباشد حق مطالبه دارد .

سوال :

خانمي که در سال 1355 ازدواج کرده و 50000 تومان معين شده حالا چقدر بايد به او داده شود ؟

جواب :

همان مبلغ رابايد به او داد و بيش از اين لازم نيست .

سوال :

حکم زني که بچه دار نمي شود چيست؟ آيا شوهر با وجود علاقه زن به زندگيش اورا به خاطر باردار نشدن طلاق دهد، بايد هنوز مهريه بپردازد؟

جواب :

بايد مهر اورا تماماً بدهد.

سوال :

آيا مى توان به جاى مهريه اى که در هنگام عقد مورد قرار گرفته شده معادل آن چيزى ديگر داد مثلاً به جاى سکه طلا پول و يا چيز ديگرى؟

جواب :

مهر که در ذمه زوج مستقر است همان است که در متن عقد ذکر شده است و با توافق و مصالحه طرفين مى توانند آن را تبديل کرد.

سوال :

آيا اگر در عده طلاق بائن زن رجوع در مهرش نکند زوج مي تواند با دادن يک مهري که رضايت زوجه را جلب کند اورا به عقد موقت يا دائم خود در آورد ؟

جواب :

مي تواند .

سوال :

قيمت هر انس (ويا هر گرم) طلا در سال 1354 هجري شمسي چقدر بوده ؟ 100 هزار تومان مهريه در آن زمان ، چه مقدار در حال حاضر مي شود ؟

جواب :

اگر مهر بر اساس پول تعيين شده همان بايد داده شود هر چند ارزش پول تغيير کرده باشد .

سوال :

کسيکه مهر به همسرش بدهکار است وقصد پرداخت آن را هم دارد آيا تاميزان مهر به وي خمس تعلق مي گيرد اگر عملا مهر را به همسرش نپردازد حکمش چيست؟

جواب :

درسال اول ازدواج مي تواند مقدار مهر را از در آمدن آن سال استثنا ء کند هر چند نپردازد.

سوال :

مهريه اي که ضمن عقد نکاح با رضايت طرفين بدون در نظر گرفتن تاريخ تاديه تعيين شده وعقد وازدواج صورت گرفته , آيا اگر زن بعد از ازدواج از آن صرف نظر کند ومطالبه نکند از ذمه مرد ساقط ميشود يا در هر صورت بايد پرداخت شود؟

جواب :

اگر زن ببخشد از مرد ساقط مي شود.

سوال :

مي توان به جاي مهريه اي که در هنگام عقد مورد قرار گرفته شده معادل ان چيزي ديگر داد مثلا به جاي سکه طلا پول و يا چيز ديگري داد؟

جواب :

مهر که در ذمه زوج مستقر است همان است که در متن عقد ذکر شده است و با توافق و مصالحه طرفين مي توانند آن را تبديل کرد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

مهریه

No image

مهریه

No image

مهریه

No image

مهـریه

No image

مهریه

No image

مهریه

No image

مهریه

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مضاربه

No image

محبت

No image

مواد مخدر

No image

مجسمه سازى

No image

مبیت در منی(حج)

پر بازدیدترین ها

No image

مهریه

No image

مبطلات روزه

No image

مواد مخدر

No image

مجهول المالک

Powered by TayaCMS