چيزهايى که بايد براى آنها طهارت از حدث داشت
مسأله 322 :
براى شش چيز بايد وضو گرفت :
( اول ) براى نمازهاى واجب غير از نماز ميت ، و براى نمازهاى مستحب وضو شرط صحت است .
( دوم ) براى سجده و تشهد فراموش شده و دو سجده ء سهوى که براى تشهد فراموش شده بجا مى آورد ، و اگر بين آنها و نماز حدثى از او سر زده - مثلا بول کرده باشد - بنابر احتياط واجب نماز را اعاده کند ، ولى براى سجده ء سهو در غير موردى که ذکر شد واجب نيست وضو بگيرد .
( سوم ) براى طواف واجب در حج يا عمره .
( چهارم ) اگر نذر يا عهد کرده يا قسم خورده باشد که وضو بگيرد .
( پنجم ) اگر نذر کرده باشد که جايى از بدن خود را به خط قرآن برساند ، در صورتى که آن نذر صحيح باشد ، مانند بوسيدن قرآن .
( ششم ) براى آب کشيدن قرآنى که نجس شده ، يا براى بيرون آوردن آن از محلى که بودن قرآن در آن محل موجب هتک است ، در صورتى که مجبور باشد دست يا جاى ديگر بدن خود را به خط قرآن برساند ، ولى چنانچه معطل شدن به مقدار وضو بى احترامى به قرآن باشد ، بايد بدون اين که وضو بگيرد قرآن را از آن محل بيرون آورد ، يا اگر نجس شده آب بکشد .
مسأله 323 :
مس نمودن خط قرآن - يعنى رساندن جايى از بدن به خط قرآن - براى کسى که وضو ندارد حرام است ، و رساندن موى بدن به قرآن مانعى ندارد در صورتى که از توابع بشره شمرده نشود ، و اگر قرآن را به زبان فارسى يا به زبان ديگرى ترجمه کنند مس آن در غير اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال اشکال ندارد .
مسأله 324 :
جلوگيرى بچه و ديوانه از مس خط قرآن واجب نيست ، ولى اگر مس نمودن آنان بى احترامى به قرآن باشد بايد از آن جلوگيرى کنند .
مسأله 325 :
کسى که وضو ندارد - بنابر احتياط واجب - نبايد اسم ذات و اسماء صفات خداوند متعال را به هر زبانى که نوشته شده باشد مس نمايد ، و احتياط مستحب آن است که اسماء مبارکهء چهارده معصوم ( عليهم السلام ) را هم بدون وضو مس ننمايد .
مسأله 326 :
اگر پيش از وقت نماز به قصد اين که با طهارت باشد وضو بگيرد يا غسل کند ، صحيح است ، و اگر نزديک وقت نماز هم به قصد مهيا بودن براى نماز وضو بگيرد اشکال ندارد ، بلکه مستحب است .
مسأله 327 :
کسى که يقين يا حجت شرعيه دارد که وقت داخل شده ، اگر نيت وضوى واجب کند و قصدش مقيد به وجوب نباشد و بعد از وضو بفهمد وقت داخل نشده ، وضوى او صحيح است .
مسأله 328 :
مستحب است انسان براى امورى که وضو هر چند شرط صحت آنها نيست ولى در کمال آنها معتبر است وضو بگيرد ، مانند مناسک حج به غير از طواف واجب و نماز طواف - که وضو در آن دو شرط صحت است - و همچنين براى نماز ميت و ادخال ميت در قبر و رفتن به مسجد و براى خواندن قرآن و نوشتن آن و براى خوابيدن ، و نيز مستحب است کسى که وضو دارد دوباره وضو بگيرد . و هرگاه براى يکى از اين کارها وضو بگيرد مى تواند هر کارى را که بايد با وضو انجام داد به جا آورد ، مثلا مى تواند با آن وضو نماز بخواند يا طواف واجب انجام دهد .