6 - حلق يا تقصير
واجـب شـشم از واجبات حج تمتع , حلق (سر تراشيدن ) ياتقصير (گرفتن مقدارى از مو يا ناخن ) اسـت , وقـصـد قربت در او معتبر است , واحتياط اين است که در روز انجام شود وبعد از رمى جمره وقـربانى باشد, ولى اگر از روى فراموشى يا ندانستن حکم , آن را بر رمى جمره يا قربانى يا هر دوى آنها مقدم داشت , اعاده اش لازم نيست .
مسأله 307 - سر تراشيدن بر زنان جايز نيست , ودر حق آنها تقصير متعين است .
مسأله 308 - مرد بين حلق وتقصير مخير است وهرکدام را خواسته باشد مى تواند اختيار کند, وسر تـراشيدن (حلق ) بهتر است , وکسى که براى دفع شپش ومانند آن موى سر خود را با عسل يا صمغ چسبانيده يا موى سرخود را جمع کرده ودر هم پيچيده وگره زده يا بافته باشد,احتياط اين است کـه سـر تـراشيدن را اختيار کند بلکه وجوب آن اظهر است , وصروره (کسى که براى اولين بارحج مى نمايد) احتياط اين است که سر تراشيدن را اختيارکند, هرچند مخير بودنش بين حلق وتقصير خالى ازقوت نيست .
مسأله 309 - کسى که بخواهد سر بتراشد وبداند سلمانى سر او را زخمى خواهد کرد, چنانچه خون آمدن به مقدارمتعارف باشد, مى تواند سر بتراشد ولازم نيست اول تقصير کند ومقدارى از موى سر خود را چپده سپس سربتراشد.
مسأله 310 - خنثاى مشکل اگر موى سر خود رانچسبانيده يا نبافته باشد بايد تقصير نمايد, والا بايد هم تقصير وهم حلق نمايد وبنابر احتياط تقصير را بر حلق مقدم بدارد.
مسأله 311 - پـس از حلق يا تقصير آنچه بر محرم به احرام حرام شده بود, حلال مى شود جز زن وبوى خوش (عطر زدن ) بلکه شکار نيز بنابر احتياط.
مسأله 312 - هرگاه از روى فراموشى يا ندانستن حکم ,حلق وتقصير ننمود تا از منى بيرون رفت , بـايـسـتـى بـه منى برگشته ودر آنجا سر تراشيده يا تقصير نمايد, وچنانچه بازگشت به منى غير مـمـکـن يـا دشوار باشد, در جاى خودحلق يا تقصير نموده وموى خود را در صورت امکان به منى بفرستد.
مسأله 313 - هرگاه از روى فراموشى يا نادانى , حلق وتقصير ننمود تا پس از فراغت از اعمال حج يـادش آمـدوتـدارک نمود, بنابر اظهر اعاده طواف واجب نخواهدبود, هرچند اعاده آن بلکه اعاده سـعـى نيز احوط است ,ودر صورتى که تذکر يا دانستن حکم پيش از خروج ازمکه باشد, احتياط به اعاده طواف در صورت امکان , ترک نشود.