نماز طواف

نماز طواف

نماز طواف

و آن واجب سوّم از واجبات عمره تمتع است ، و نماز طواف عبارت از دو رکعت است که بايد آن را پس از طواف بجا آورد ، و کيفيت اين نماز و انجام آن مانند نماز صبح است ، جز اينکه ميتواند قرائت را آهسته و يا بلند بخواند ، و واجب است آن را در نزديکى مقام ابراهيم ( عليه السلام ) بجا آورد ، و اظهر اين است که بايد آن را پشت مقام بجا آورد ، يعنى اينکه در سمت راست يا چپ آن نباشد ، و اگر نتواند پشت مقام و نزديک به آن بجا آورد ، احوط اين است که هم آن را در نزديکش چه در سمت راست باشد و يا چپ ، و هم دور از آن اولى پشت مقام بجا آورد ، و اگر نتواند يکى از اين دو را بجا آورد هر کدام که ممکن است انجام دهد ، و اگر نتواند هيچکدام را انجام دهد در هر جاى مسجد ممکن شد بجا آورد ولى بنابر احوط و اولى سعى کند هر چه به مقام نزديکتر باشد .

و بنابر احوط و اولى در صورتى که بعداً ـ تازمانيکه وقت سعى تنگ شد ـ بتواند در نزديکى و پشت مقام آن را بجا آرود ، دوباره آن را انجام دهد .

اين حکم طواف واجب است ، و امّا طواف مستحبى جايز است حتى اختياراً نماز آن را در هر جاى مسجد بجا آورد .

مسأله 327 : هر محرمى که نماز طواف را با آگاهى از وجوب آن عمداً ترک کند ، بنابر احتياط حجش باطل است .

مسأله 328 : بنابر احتياط بايد بعد از طواف فوراً نماز طواف را انجام دهد ، يعنى اينکه از نظر عرف بين آنها فاصله نيفتاده باشد .

مسأله 329 : اگر نماز طواف را فراموش کند و پس از انجام اعمالى که بعد از طواف انجام ميشود ـ مانند سعى ـ يادش بيايد ، بايد آن را بجا آورد و دوباره بجا آوردن آن اعمال واجب نيست ، اگرچه احوط است .

آرى اگر در هنگام سعى يادش آمد ، بايد آن را قطع نمايد ، و نماز طواف را در پشت مقام بجا آورد ، و سپس برگردد و از جائى که سعى او را قطع کرده ادامه دهد و به اتمام برساند .

و حکم صورت ندانستن حکم شرعى همان حکم صورت فراموشى است ، و فرقى بين اينکه در ندانستن مقصّر باشد يا نباشد نمى کند .

مسأله 330 : اگر شخصى بميرد و نماز طواف بر او واجب باشد ، بنابر احتياط واجب بايد پسر بزرگترش آن را از طرف او بجا آورد ، در صورتى که شرائطى که در مسائل قضاء نماز ذکر شده فراهم باشد . ( جهت اطّلاع از اين شرائط به توضيح المسائل رجوع شود ).

مسأله 331 : اگر در قرائت نماز گزار غلطى باشد پس اگر نتواند قرائت خود را تصحيح نمايد ، وقى مقدار زيادى از آن را بتواند بطور صحيح بخواند ، خواندن نماز با اين کيفيت از قرائت براى او کفايت ميکند ، ولى اگر مقدار زيادى از آن را هم بطور صحيح ميتواند آنها را بخواند قرائت کند ، و اگر چيزى از باقى قرآن هم بطور صحيح نتواند بخواند در اين صورت تسبيح بگويد .

و اگر وقت تنگ باشد و نتواند همه قرائت را بطور صحيح ياد بگيرد ، پس اگر مقدار زيادى از آن را ياد گرفت همان را بخواند ، و اگر بعض آن را هم ياد نگرفت ، در صورتى که از باقى آيات قرآن بتواند به طور صحيح بخواند ، بايد به اندازه اى بخواند که عرفاً به آن قرائت قرآن گفته شود ، و اگر اين را هم نتواند تسبيح را بخواند کافى است .

آنچه گفته شد در مورد خواندن سوره حمد است ، و امّا سوره پس از آن ظاهر اين است که خواندن آن بر کسى که آن را ياد ندارد و توانائى ياد گرفتن آن را ندارد ، واجب نيست .

و آنچه بيان شد حکم هر کسى است که قرائت صحيح را نمى تواند بخواند ، و اگر چه در نتوانستن مقصّر باشد .

آرى احوط و اولى در صورت مقصّر بودن اين است که هم نماز را به کيفيتى که بيان آن گذشت بجا آورد و هم آن را به جماعت بخواند و هم نائب جهت انجام آن از طرفش بگيرد.

مسأله 332 : اگر نميدانسته قرائتش صحيح نيست ، و در ندانستن ذکر شده معذور هم بوده ، نماز صحيح است ، و لازم نيست آن را دوباره بخواند ، اگر چه بعد از نماز آگاهى از صحيح نبودن قرائت خود پيدا کند . ولى اگر معذور نباشد بايد آن را پس از ياد گرفتن قرائت صحيح دو باره بجا آورد ، و حکم کسى که نماز طواف را از روى فراموشى ترک کرده شامل او ميشود .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

No image

نماز طواف

پر بازدیدترین ها

No image

15ـ کشتن جانوران بدن

No image

واجبات طواف

No image

تروک احرام

No image

17 ـ روغن مالى بدن

Powered by TayaCMS