قطع طواف و کم بودن شوطهاى آن

قطع طواف و کم بودن شوطهاى آن

قطع طواف و کم بودن شوطهاى آن

مسأله 307 : قطع طواف مستحبى عمداً جايز است و همچنين قطع طواف واجب براى کارى يا ضرورتى بلکه بنابر اظهر قطع آن مطلقاً گرچه براى کارى يا ضرورتى نباشد جايز است .

مسأله 308 : اگر طواف کننده در طواف واجب بى دليل طواف خود را قطع کرد ، پس اگر قبل از تمام نمودن شوط چهارم باشد ، طواف باطل است و بايد آن را دوباره انجام دهد ، و اگر بعد از آن باشد احتياط اين است که آن را تمام کند و دوباره انجام دهد ، و امّا در طواف مستحبى ميتواند آن را از جائى که قطع کرده ادامه دهد و به اتمام برساند ، چه قبل از تمام نمودن شرط چهارم باشد و چه بعد از آن ، در صورتى که پى در پى بودن طواف از نظر عرف بهم نخورده باشد .

مسأله 309 : اگر زن در حين انجام طواف عادت ماهانه ببيند ، واجب است آن را قطع کند و فوراً از مسجد الحرام بيرون رود ، و حکم طوافش در مسأله ( 291 ) بيان شد .

همچنان که حکم طواف کسى که در حين انجام آن محدث شود ، يا متوجه گردد لباس و يا بدنش نجس است ، در مسأله ( 285، 300 ) بيان شد .

مسأله 310 : اگر طواف کننده در طواف واجب به علت مرضى که او را مجبور به قطع آن کرده ، يا انجام کارى براى خود يا يکى از برادران دينى ، طواف را قطع کند ، پس اگر قبل از تمام شدن شوط چهارم باشد ، ظاهر اين است که باطل است و لازم است آن را دوباره انجام دهد ، و اگر بعد از آن باشد ، اظهر اين است که صحيح است ، و بنابر اين پس از برگشتن طواف را از جائى که قطع نموده به اتمام برساند ، و احوط و اولى اين است که پس از به اتمام رساندن آن دوباره آن را انجام دهد ، و امّا در طواف مستحبى جايز است آن را از جائى که قطع کرده به اتمام برساند ، اگرچه مقدار انجام شده آن قبل از قطع کمتر از چهار شوط بوده باشد ، چه قطع آن به علتهاى ذکر شده باشد و يا غير آنها .

مسأله 311 : نشستن و دراز کشيدن در حين انجام طواف جايز است ، و در صورتى که نشستن و يا دراز کشيدن را آنقدر ادامه ندهد که عرف طواف را پى در پى نداند ، طواف صحيح است ، ولى اگر آنقدر آن را ادامه دهد که آن را يک عمل يگانه پى در پى نداند ، طواف باطل است و بايد دوباره آن را انجام دهد .

مسأله 312 : اگر طواف کننده جهت رسيدن به وقت فضيلت نماز واجب ، و يا رسيدن به نماز جماعت ، و يا جهت خواندن نماز مستحبى که وقتش تنگ شده باشد ، طواف را قطع کرد ، جايز است آن را پس از تمام شدن نماز از جائى که قطع کرده به اتمام برساند ، چه قبل از تمام شدن شوط چهارم ، و چه بعد از آن ، چه طواف واجب باشد يا مستحب .

آرى در صورتى که قبل از تمام شدن شوط چهارم طواف واجب ، آن را قطع کرده باشد ، احوط اين است که پس از اتمام ، آن را نيز دوباره انجام دهد .

مسأله 313 : در صورتى که از روى اشتباه يا فراموشى بعضى از شوطهاى طواف يا قسمتى از يک شوط را انجام نداده باشد ، پس اگر پيش از اينکه صدق عرفى پى در پى بودن آن منتفى شود بيادش آمد ، باقيمانده آن را بجا آورد و طواف صحيح است ، و اگر پس از آن باشد ، آن را بجا آورد و طواف باز هم صحيح است ، و اگر نتواند باقيمانده را خود بجا آورد ـ اگرچه به اين علت باشد که نقصان طوافش را پس از رجوع بوطنش يادش آمده ـ ديگرى را نائب خود بجهت بجا آوردن آن قرار دهد .

و در صورتى که مقدار فراموش شده بيش از سه شوط باشد ، بنابر احوط باقيمانده را بجا آورد و دوباره آن را انجام دهد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

شرائط طواف

No image

واجبات طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات طواف

No image

طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

No image

نماز طواف

No image

شک در عدد شوطها

Powered by TayaCMS