قطع طواف و کم بودن شوطهاى آن
مسأله 307 : قطع طواف مستحبى عمداً جايز است و همچنين قطع طواف واجب براى کارى يا ضرورتى بلکه بنابر اظهر قطع آن مطلقاً گرچه براى کارى يا ضرورتى نباشد جايز است .
مسأله 308 : اگر طواف کننده در طواف واجب بى دليل طواف خود را قطع کرد ، پس اگر قبل از تمام نمودن شوط چهارم باشد ، طواف باطل است و بايد آن را دوباره انجام دهد ، و اگر بعد از آن باشد احتياط اين است که آن را تمام کند و دوباره انجام دهد ، و امّا در طواف مستحبى ميتواند آن را از جائى که قطع کرده ادامه دهد و به اتمام برساند ، چه قبل از تمام نمودن شرط چهارم باشد و چه بعد از آن ، در صورتى که پى در پى بودن طواف از نظر عرف بهم نخورده باشد .
مسأله 309 : اگر زن در حين انجام طواف عادت ماهانه ببيند ، واجب است آن را قطع کند و فوراً از مسجد الحرام بيرون رود ، و حکم طوافش در مسأله ( 291 ) بيان شد .
همچنان که حکم طواف کسى که در حين انجام آن محدث شود ، يا متوجه گردد لباس و يا بدنش نجس است ، در مسأله ( 285، 300 ) بيان شد .
مسأله 310 : اگر طواف کننده در طواف واجب به علت مرضى که او را مجبور به قطع آن کرده ، يا انجام کارى براى خود يا يکى از برادران دينى ، طواف را قطع کند ، پس اگر قبل از تمام شدن شوط چهارم باشد ، ظاهر اين است که باطل است و لازم است آن را دوباره انجام دهد ، و اگر بعد از آن باشد ، اظهر اين است که صحيح است ، و بنابر اين پس از برگشتن طواف را از جائى که قطع نموده به اتمام برساند ، و احوط و اولى اين است که پس از به اتمام رساندن آن دوباره آن را انجام دهد ، و امّا در طواف مستحبى جايز است آن را از جائى که قطع کرده به اتمام برساند ، اگرچه مقدار انجام شده آن قبل از قطع کمتر از چهار شوط بوده باشد ، چه قطع آن به علتهاى ذکر شده باشد و يا غير آنها .
مسأله 311 : نشستن و دراز کشيدن در حين انجام طواف جايز است ، و در صورتى که نشستن و يا دراز کشيدن را آنقدر ادامه ندهد که عرف طواف را پى در پى نداند ، طواف صحيح است ، ولى اگر آنقدر آن را ادامه دهد که آن را يک عمل يگانه پى در پى نداند ، طواف باطل است و بايد دوباره آن را انجام دهد .
مسأله 312 : اگر طواف کننده جهت رسيدن به وقت فضيلت نماز واجب ، و يا رسيدن به نماز جماعت ، و يا جهت خواندن نماز مستحبى که وقتش تنگ شده باشد ، طواف را قطع کرد ، جايز است آن را پس از تمام شدن نماز از جائى که قطع کرده به اتمام برساند ، چه قبل از تمام شدن شوط چهارم ، و چه بعد از آن ، چه طواف واجب باشد يا مستحب .
آرى در صورتى که قبل از تمام شدن شوط چهارم طواف واجب ، آن را قطع کرده باشد ، احوط اين است که پس از اتمام ، آن را نيز دوباره انجام دهد .
مسأله 313 : در صورتى که از روى اشتباه يا فراموشى بعضى از شوطهاى طواف يا قسمتى از يک شوط را انجام نداده باشد ، پس اگر پيش از اينکه صدق عرفى پى در پى بودن آن منتفى شود بيادش آمد ، باقيمانده آن را بجا آورد و طواف صحيح است ، و اگر پس از آن باشد ، آن را بجا آورد و طواف باز هم صحيح است ، و اگر نتواند باقيمانده را خود بجا آورد ـ اگرچه به اين علت باشد که نقصان طوافش را پس از رجوع بوطنش يادش آمده ـ ديگرى را نائب خود بجهت بجا آوردن آن قرار دهد .
و در صورتى که مقدار فراموش شده بيش از سه شوط باشد ، بنابر احوط باقيمانده را بجا آورد و دوباره آن را انجام دهد .