شک در عدد شوطها

شک در عدد شوطها

شک در عدد شوطها

مسأله 315 : اگر براى طواف کننده شک در عدد شوطها و يا در صحّت آنها پس از فارغ شدن از طواف يا پس از گذشتن از محل مشکوک حاصل شود ، مانند اينکه حصول شک پس از منتفى شدن صدق عرفى پى در پى بودن آن باشد ، يعنى اينکه اگر پس از حصول شک بخواهد يک شرط ـ مثلاً ـ بر طواف خود اضافه کند عرف اين شرط را با شوطهاى سابق يک عمل يگانه به حساب نمى آورد ، و مانند اينکه شک بعد از اشتغال به نماز طواف حاصل شود ، در هر دو صورت توجهى به شک خود نکند .

مسأله 316 : اگر يقين کند هفت شوط انجام داده ولى احتمال ميدهد شوط اضافى نيز انجام داده ، مانند اينکه احتمال دهد به شک خود نکند و طواف صحيح است ، مگر اينکه اين شک قبل از تمام شدن آخرين شوط براى او حاصل شود ، که در اين صورت بنابر اظهر طواف باطل است ، و احوط تمام نمودن آن شوط بقصد رجاء است ( يعنى بقصد اين که شايد اين شوط در واقع بر او واجب باشد ) و سپس طواف را دوباره انجام دهد .

مسأله 317 : اگر در پايان شوط و يا وسط آن شک بين سه و چهار يا بين پنج و شش ، و يا غير آن از صورتهاى شک که کمتر از هفت شوط باشد ، براى او پيدا شود ، طواف باطل است ، و بلکه بنابر احتياط اگر شک در پايان شوط بين شش و هفت باشد ، باز هم باطل است . و همچنين است اگر هر دو احتمال کمبود و زيادى را بدهد ، مانند اينکه شک کند که آخرين شوط ششم يا هفتم يا هشتم بوده است .

مسأله 318 : اگر شک بين شش و هفت حاصل شود ، و بنا را به علت ندانستن حکم شرعى بر شش بگذارد و طواف را تمام کند ، و اين ندانستن ادامه داشته باشد تا زمانيکه وقت تدارک ـ به هر علتى که باشد ـ بگذرد ، بعيد نيست که طواف صحيح باشد .

مسأله 319 : براى طواف کننده جايز است در شمارش عدد شوطهاى خود بر شمارش کسى که همراه او طواف ميکند اعتماد کند ، در صورتى که آن شخص يقين به شماره آنها داشته باشد .

مسأله 320 : اگر در طواف مستحبى شک در عدد شوطها نمايد ، بنابر را بر کمتر بگذارد، يعنى اگر بين سه و چهار شک کند ـ مثلاً ـ بنا را بر سه بگذارد ، و طواف صحيح است.

مسأله 321 : اگر طواف را در عمره تمتع عمداً با دانستن حکم شرعى يا ندانستن ، ترک نمود و نتوانست آن را و بقيه اعمال عمره تمتع را تا قبل از ظهر روز عرفه به انجام رساند ، عمره اش باطل ميشود ، و بنابر احوط در صورت ندانستن حکم شرعى بايد شک شتر نيز کفاره بدهد ، و تمام آنچه ذکر شد در اين مسأله در اوّل مسائل طواف گذشت .

و همچنين است ترک طواف عمداً در حج ، در صورتى که نتواند جبران کند ، يعنى اينکه حج باطل ميشود ، و بنابر احتياط در صورت ندانستن حکم شرعى يک شتر نيز بايد کفاره بدهد .

مسأله 322 : اگر طواف را از روى فراموشى ترک نمود ، پس اگر قبل از گذشتن وقت يادش آمد ، بايد آن را جبران کند ، و بنابر اظهر بعد از آن سعى را نيز اعاده کند . و اگر بعد از گذشتن وقت يادش آمد ، مانند آنکه طواف عمره تمتع را فراموش کند تا وقوف در عرفات ، و مانند آنکه طواف حج را تا تمام شدن ماه ذى الحجّة فراموش کند ، واجب است آن را قضاء نمايد ، و بنابر احوط و اولى سعى را نيز پس از آن اعاده نمايد . و اگر در وقتى يادش آمد که خود نمى توانست آن را قضاء نمايد ، مانند اينکه پس از برگشتن به وطن يادش بيايد ، بايد نائب جهت انجام آن بگيرد .

مسأله 323 : اگر طواف را فراموش کند تا آنکه بوطنش برگشت و با زن خود ، نزديکى نمود واجب است يک قربانى به منى بفرستند ، در صورتى که طواف حج را فراموش کرده باشد ، و اگر طواف عمره باشد به مکّه بفرستد ، و کفايت ميکند که قربانى ، گوسفند باشد .

مسأله 324 : اگر طواف را فراموش کند و در وقتى يادش بيايد که بتواند خود آن را قضاء نمايد ، واجب است آن را قضاء نمايد اگر چه از احرام بيرون رفته باشد ، و نيازى به تجديد احرام نيست .

آرى اگر بعد از بيرون رفتن از مکّه يادش بيايد بايد جهت برگشتن به مکّه احرام ببندد ، مگر در حالاتى که در مسأله (141) بيان شد .

مسأله 325 : آنچه بر محرم حرام بوده و حلال شدنش متوقف بر انجام دادن طواف بوده ، براى کسى که طواف را فراموش کده جايز نيست ، تا اينکه طواف را خودش و يا نائبش انجام دهد .

مسأله 326 : اگر محرم نتواند خود شخصاً طواف را انجام دهد حتى با کمک ديگرى ، چه به علت مرض يا شکستگى عضوى از بدن و يا مانند آنها ، واجب است او را طواف دهد، اگر چه به وسيله بغل کردن او بر دوشهايش يا گارى و مانند آن باشد ، و احوط اولى آن است که به طورى او را طواف دهد که پاهايش به زمين کشيده شود ، و اگر توانائى طواف حتى به اين صورت هم نداشته باشد ، واجب است که از طرف او طواف نمايند ، به اينکه کسى را نائب گرفتن داشته باشد ، و اگر نداشته باشد ، مانند شخص بيهوش ، بايد ولىّ او يا ديگرى آن را از طرف او بجا آرود .

و همچنين است نماز طواف ، که اگر خود محرم بتواند انجام دهد بايد خود بجا آورد ، و اگر نتواند بايد نائب بگيرد تا آن را از طرفش انجام دهد .

و حکم زنى که در عادت ماهانه است و زنى که هنوز خون پس از زايمان او قطع نشده ، قبلاً در شرائط طواف بيان شد .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

شرائط طواف

No image

واجبات طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات طواف

No image

طواف

No image

نماز طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

No image

شک در عدد شوطها

Powered by TayaCMS