واجبات طواف

واجبات طواف

واجبات طواف

در طواف هشت چيز معتبر است :

اوّل و دوّم : شروع نمودن طواف از حجر الاسود و خاتمه دادن در همان جا در تمام شوطها و ظاهر اين است که شروع از هر جزئى از آن و ختم به همان جزء کفايت ميکند ، اگرچه احوط اين است که با تمام بدن از همه حجر در شروع و خاتمه بگذرد .

وجهت عمل به اين احتياط کفايت ميکند که در شوط اوّل قبل از حجر به مقدار کمى بايستد ، و نيت کند شروع به طواف را از آنجائى که واقعاً روبروى حجر الاسود قرار ميگيرد ، آنگاه هفت بار به دورخانه بگردد ، و در پايان بار هفتم مقدارى از حجر الأسود بگذرد ، ولى قصدش اين باشد که خاتمه طواف نيز در همان جائى باشد که واقعاً روبروى حجر قرار ميگيرد ، و با اين ترتيب علم و يقين براى او حاصل ميوشد که شروع واقعى از حجر و ختم واقعى به آن از او صادر شده است .

سوّم : کعبه را در طرف چپ بدن قرار دادن در تمام احوال طواف ، پس اگر کعبه را روبروى خود قرار دهد ، چه به خاطر بوسيدن چهار رکن کعبه يا غير آن باشد ، يا آنکه فشار جمعيت موجب شود که روبروى کعبه قرار گيرد يا پشت به آن کند يا آن را در طرف راست بدن قرار دهد ، آن مقدار از شوط جزء طواف به حساب نمى آيد .

و ظاهراً معيار قرار دادن کعبه در سمت چپ ، صدق عرفى است ، همانطور که از سواره طواف نمودن پيامبر ( صلى الله عليه و آله و سلم ) به دست ميآيد ، و نيازى به دقت کردن در آن و منحرف نمودن بدن هنگام رسيدن به رکنهاى چهارگانه کعبه و دو دهانه حجر اسماعيل ( عليه السلام ) تا يقين حاصل شود که طرف چپ بدن دقيقاً روبروى کعبه قرار دارد ، نيست .

چهارم : قرار دادن حجر اسماعيل ( عليه السلام ) در داخل محدوده طواف ، به اين معنا که در بيرون حجر طواف کند ، نه در داخل آن ، و نه بالاى ديوار آن .

پنجم : آنکه طواف کننده بيرون کعبه و شاذروان قرار داشته باشد ، ( در پائين بعضى از اطراف کعبه يک پيش آمدگى وجود دارد که آنرا شاذروان ميگويند ، و مشهور است که آن پيش آمدگى جزء کعبه است ، و اينکه در هنگام تعمير خانه کعبه ديوار عقبتر از جاى اصلى خود بنا شده ) .

ششم : هفت بار خانه کعبه را دور بزند ، و کمتر از آن کفايت نمى کند ، و بيشتر از آن در صورتى که عمدى باشد طواف را باطل ميکند ، همچنان که خواهد آمد .

هفتم : آنکه هفت شرط از نظر عرف متوالى و پى در پى به حساب آيد ، و مراد آن است که آنها را بدون فاصله زيادى پشت سر هم انجام دهد . البته در چند مورد پى در پى بودن آنها معتبر نيست ، که بيان آنها در مسائل آينده خواهد آمد .

هشتم : آنکه دور زدن طواف کننده در اطراف خانه کعبه از روى اختيار خود باشد ، پس اگر در حين اشتغال به طواف بر اثر فشار جمعيت يا چيز ديگرى اختيار از او سلب شود و بى اختيار طواف نمود ، کفايت نمى کند و بايد آن را جبران نمايد .

مسأله 303 : مشهور بين فقهاء اين است که طواف بايد بين کعبه و مقام حضرت ابراهيم ( عليه السلام ) باشد ، و گفته شده : فاصله مذکور بيست و شش ذراع و نيم است ، يعنى در حدود دوازده متر ، و از آنجا که حجر اسماعيل ( عليه السلام ) داخل در محدوده طواف است ، در طرف حجر تنها شش ذراع و نيم براى طواف باقى مى ماند . يعنى حدود سه متر .

ولى بعيد نيست که در بيش که در بيش از مقدار ذکر شده هم ـ هر چند که کراهت دارد ـ طواف جائز باشد ، مخصوصاً براى کسى که در فاصله ذکر شده توانائى طواف را ندارد يا موجب حرج و مشقت زياد براى او ميشود ، و در صورت توانائى رعايت احتياط اولى است .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

No image

واجبات طواف

جدیدترین ها در این موضوع

No image

طواف

No image

شرائط طواف

No image

واجبات طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

پر بازدیدترین ها

No image

واجبات طواف

No image

طواف

No image

خارج شدن از محدوده طواف

No image

نماز طواف

No image

شک در عدد شوطها

Powered by TayaCMS