قربانى
سوال 651 :
ـ قربانى در مسلخ جديد که خارج از منى است چه حکمى دارد؟ و در صورت متعذر بودن قربانى در منى، تکليف چيست؟
جواب :
قربانى در مسلخ جديد مانعى ندارد.
سوال 652 :
ـ قربانى در شب براى کسى که در روز عيد موفق به قربانى نشده چه حکمى دارد؟
جواب :
ذبح در شب کفايت نمى کند و جايز نيست. مگر براى خائف. ولى اگر کسى از روى جهل به مسائل يا بگمان اينکه شب نشده، در شب قربانى کرد کفايت مى کند.
سوال 653 :
ـ دو نفر پول داده اند و نايب آنها دو گوسفند خريده و بدون اينکه تعيين کند که کدام را براى چه کسى ذبح مى کند، هر دو را ذبح کرده است، آيا
----------
(صفحه246)
کفايت مى کند؟
جواب :
کفايت نمى کند و بايد مجدداً ذبح کنند و هنگام ذبح نيت کنند فلان قربانى براى فلان شخص انجام مى شود.
سوال 654 :
ـ آيا شرط است که ذابح هدى مؤمن باشد؟
جواب :
اگر نيت را خود مکلف انجام مى دهد و در صحنه ذبح حضور دارد و تنها غيرمؤمن متصدّى انجام ذبح شود، کفايت مى کند.
سوال 655 :
ـ ذبح حيوان با چاقوى استيل چه حکمى دارد؟
جواب :
مانعى ندارد.
سوال 656 :
ـ بعضى از کاردها و چاقوها دندانه دارند آيا ذبح با آنها صحيح است؟
جواب :
اگر ساير شرايط را دارند ذبح با آنها صحيح و بى اشکال است.
سوال 657 :
ـ کسى که حج نيابى انجام مى دهد اگر در قربانى شخص ثالثى را وکيل کند ذابح چگونه نيت کند؟
جواب :
اگر ذابح نيت کند آنچه بر عهده نايب است انجام مى دهم مجزى و صحيح است.
سوال 658 :
ـ اگر ذابح به علت جهل به مسأله يا سهواً شرايط ذبح را رعايت نکرد و قربانى حرام شد آيا کفايت مى کند؟
جواب :
اگر قربانى را با رعايت شرايط ذبح نکردند و حرام و ميته شد کفايت نمى کند و بايد مجدداً قربانى کنند.
سوال 659 :
ـ در فرض قبل اگر ذابح نايب بوده و تبرعاً يا با اخذ اجرت، ذبح را صحيح انجام نداده است آيا ضامن است؟
جواب :
بلى در صورت اخذ اجرت ضامن است و در صورتى که تبرعاً ذبح کرده و قربانى را حرام نموده، بنابر احتياط ضامن است.
----------
(صفحه247)
سوال 660 :
ـ با توجه به عدم وقوع ذبح در منى و عدم استفاده از گوشت ذبيحه، کسى در روز عيد قربان پس از رمى با ايران تماس گرفت و دستور داد تا طبق نظر او گوسفندى را قربانى و به سه قسم تقسيم کنند آيا مجزى است؟
جواب :
به نظر اينجانب قربانى بايد در منى انجام شود و قربانى در ايران مجزى نيست.
سوال 661 :
ـ فقهاى عظام فرموده اند بايد قربانى در منى ذبح شود و اگر نشد، نزديک منى ذبح شود، سوال اين است که با توجه به وضع فعلى که گوشت قربانى در منى ضايع و اکثراً سوزانده مى شود و نوعى اسراف و تبذير به حساب مى آيد، آيا تکليف حجاج نسبت به قربانى و محل آن عوض نمى شود؟
جواب :
خير تکليف عوض نمى شود، چون اعمال حج تعبّد و از شعائر الهى است که بايد به موقع و در محلّ خود انجام شود و قربانى يکى از اعمال حج است و محل ذبح آن منى است و در صورت تعذّر بايد نزديک منى با رعايت الأقرب فالأقرب انجام شود و مصرف نشدن گوشت آن دليل و موجب عوض شدن حکم نمى شود. بلکه وظيفه حجاج تنها ذبح کردن در منى يا نزديک منى را رعايت الاقرب فالاقرب شده است و اگر صدق اسراف و تبذير کند (که چنين نيست) يا گوشتها ضايع و سوزانده مى شود، اين اشکال و مشکله، مربوط به حجاج نيست، بلکه مربوط به قوّه حاکمه حرمين شريفين است، اين وظيفه آنها است که از امکانات و وسائل روز استفاده کنند و از ضايع شدن گوشتها جلوگيرى کنند و خلاصه حجاج محتـرم بايد توجه داشته باشند که حج از فرائض مهمّ اسلام و اعمال آن از شعـائر بـزرگ الهى است که بايد محفـوظ بمانـد و در عيـن حال تعبّـد محض
----------
(صفحه248)
ست و عقول ناقص و علوم ضعيف ما به کنه و واقعيتها و علل آن نمى رسد لذا نبايد به اين گونه اشکالات و شبهه ها اعتناء و توجه کرد. وفقکم الله و ايانا للعلم و العمل و العبودية.(1)
سوال 662 :
ـ اگر ولىّ کودک او را محرم به احرام حج تمتع کرد خود نيز محرم شد و تمکّن از دو قربانى نداشت تکليفش چيست؟
جواب :
براى کودک قربانى کند و خودش روزه بگيرد.
سوال 663 :
ـ ترک عمدى قربانى چه حکمى دارد؟
جواب :
ظاهر اين است که اگر آن را از روى علم و عمد ترک کند و وقت تدارک آن بگذرد، حج او باطل است.
سوال 664 :
ـ لطفاً نظر مبارک را نسبت به تقسيم گوشت قربانى بيان فرماييد و هم اکنون که خوردن گوشت قربانى ممکن است باعث پديد آمدن بيماريهاى ميکروبى بشود، تکليف چيست؟
جواب :
تثليث و خوردن قسمتى از ثلث از مستحبات است نه از واجبات.