حلق و تقصير
سوال 665 :
ـ محرم قبل از آنکه خودش تقصير کند و از احرام خارج شود آيا مى تواند براى ديگرى تقصير کند؟ (ناخن بگيرد يا مو بچيند)؟
جواب :
در مو، نمى تواند.
سوال 666 :
ـ گاهى مشاهده مى شود بانوان پس از سعى در عمره بر مروه براى تقصير موى خود را مى چينند، و بدين سبب موهاى آنها ظاهر مى شود و
----------
1 ـ در رابطه با محل قربانى و هدف از آن، جزوه مستقلى تنظيم شده که بزودى منتشر مى شود، ان شاءالله تعالى.
----------
(صفحه249)
نامحرم مى بيند، لطفاً نظر مبارک را مرقوم فرماييد.
جواب :
لازم است موهاى خود را حفظ کنند تا نامحرم نبيند، ولى در صحت تقصير و ترتب آثار آن اشکالى وجود ندارد.
سوال 667 :
ـ شخصى که خود محرم است ديگرى را حلق يا تقصير مى کند، آيا کفايت مى کند؟
جواب :
محرم قبل از اينکه خودش حلق يا تقصير کند نبايد ديگرى را حلق يا براى تقصير ازاله مو کند. ولى اگر تقصير کرد کفايت مى کند و اعاده لازم نيست.
سوال 668 :
ـ حلق در شب چه حکمى دارد؟
جواب :
کفايت مى کند.
سوال 669 :
ـ امسال به مکّه مشرف شدم و خارج از منى حلق کرده ام، حضرت امام(قدس سره)مى فرمايد حلق و اعمال مترتبه بر آن را اعاده کند من بر تقليد امام(قدس سره)باقى هستم و جاهل به مسأله بودم فعلاً تکليف بنده چيست؟ آيا اعاده لازم است، اگر لازم باشد در غير ماه ذى الحجه اعاده جايز است و پوشيدن احرام لازم است؟
جواب :
به نظر اينجانب محلّ نشده ايد مگر اين که از روى جهل قصورى يا غفلت و نسيان در غير منى حلق کرده باشيد که در اين صورت محلّ شده ايد و اعمال شمـا صحيح است. هر چند در صورت امکان و عدم عسر و حرج بهتر است به منى برگرديد و حلق يا تقصير کنيد و اعمال مترتبه را اعاده کنيد.
سوال 670 :
ـ شخصى که در حج مخيّر بين حلق و تقصير بود حلق را اختيار کرد، ولى به جاى تيغ، سرش را با ماشين ته زن، ماشين کرد، آيا کفايت مى کند؟
----------
(صفحه250)
جواب :
اگر صدق حلق کند، کفايت مى کند.
سوال 671 :
ـ کسى که سال اوّل حج او است، آيا در حج بايد سر بتراشد، يا تقصير هم کفايت مى کند؟ و آيا در اين مسأله بين حجة الاسلام و غير آن فرقى هست؟
جواب :
سر تراشيدن تعين ندارد. بلکه تقصير هم کافى است و فرقى بين حجة الاسلام و غير آن نيست.
سوال 672 :
ـ کسى که در حج نايب ديگرى است، گرچه نايب سال اوّل او نيست، ولى منوب عنه تاکنون حجى بجا نياورده، آيا بايد حلق کند؟
جواب :
گرچه به نظر اينجانب براى منوب عنه هم حلق تعين ندارد.ولى در صورت تعيّن هم، براى نايب در فرض سوال تعين ندارد.
سوال 673 :
ـ کسى که وظيفه اش حلق است، از روى ندانستن مسأله، تقصير مى کند. چه حکمى دارد؟
جواب :
در فرض سوال که نمى دانسته کفاره ندارد. ولى بايد حلق کند.
سوال 674 :
ـ کسى که واجب است حلق را اعاده کند، چه تکليفى دارد؟
جواب :
تيغ را به سر بکشد، و کفايت مى کند.
سوال 675 :
ـ شخصى که در حج مخير بين حلق و تقصير بوده است، حلق را انتخاب کرده و مشغول حلق مى شود. بعد از اينکه مقدارى از سر را حلق کرد، پشيمان مى شود و مى خواهد حلق را قطع کرده و با تقصير از احرام خارج شود. بفرماييد که آيا در اين صورت باز هم تخيير باقى است و اين مرد با تقصير از احرام خارج مى شود يا اينکه حلق تعيين شده و بايد حلق را تمام کند؟
جواب :
تخيير استمرارى است و مى تواند با تقصير از احرام خارج شود.
(صفحه251)
سوال 676 :
ـ شخصى براى ذبح نايب گرفته است آيا بعد از آنکه اطمينان پيدا کرد، ذبح انجام شده، مى تواند حلق کند يا بايد صبر کند تا نايب بيايد و به او خبر ذبح شدن را بدهد؟
جواب :
پس از اطمينان به تحقق ذبح مى تواند حلق يا تقصير کند و خبر دادن موضوعيت ندارد.
سوال 677 :
ـ آيا شخص قبل از ذبح قربانى به صرف خريد آن مى تواند حلق کند؟
جواب :
خير، نمى تواند حلق کند.
سوال 678 :
ـ کسى که قبل از ذبح قربانى به گمان اينکه قربانى را ذبح کرده اند، حلق کرده، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر از خبر يک نفر يا ساير امارات اطمينان پيدا کرده که ذبح انجام گرفته، حلق او صحيح است.
سوال 679 :
ـ کسى که بعد از سعى در عمره تمتع جهلاً تقصير نکرده است، و پس از اعمال حج متوجه شده وظيفه او چيست؟
جواب :
در فرض سوال حج او به حج افراد تبديل مى شود و احتياط واجب آن است که بعد از اتمام حج، عمره مفرده هم انجام دهد و در سال آينده نيز حج تمتع انجام دهد.
سوال 680 :
ـ کسانى که مو را روى سر خود کاشته اند، در مورد حلق چه وظيفه اى دارند؟ در وضو و غسل وظيفه آنها چيست؟
جواب :
در وضو براى مسح سر بيخ موها را مسح کند و در غسل بنابر احتياط مثل افراد عادى موها را بشويد و به نظر اينجانب حلق تعين ندارد و مى تواند در حج تقصير کند.
سوال 681 :
ـ افضل حلق است يا تقصير؟
----------
(صفحه252)
حلق افضل است.