ثبوت وقفيّت
سوال 18 :
- اگر اصل وقف مشخّص نباشد براى مسجد مثلا، آيا حکم مسجد دارد يا نه؟ و اگر اصل وقف معلوم باشد ولى مورد تصرّف و مصرف آن مشخّص نباشد، چه بايد کرد؟
جواب:
- تا عنوان مسجديّت در وقف محرز نشود حکم مسجد مرتّب نمىشود و در صورت معلوم نبودن مصرف، صورى دارد که در تحرير مذکور است. "1"
استفتاءات، ج2، ص: 343
سوال 19 :
- آيا اطاقهائى که در گروهانها و پاسگاهها و بعضى از ادارات به نام نمازخانه از آن نام برده مىشود حکم مسجد را دارند؟ مثلا موقع جنابت نمىشود داخل آن شد؟ يا اينکه احترام دارد ولى حکم مسجد را ندارد؟
جواب:
- اگر مسجد بودن محل ثابت نيست احکام مسجد مترتب نمىشود.
سوال 20 :
- زمينى است که در بين مردم مشهور به موقوفه است، اما سند وقفيّت آن موجود نمىباشد. آيا اين زمين موقوفه است يا خير؟
جواب:
- اگر شياع در ميان مردم در حد مفيد اطمينان باشد حکم به وقفيّت مىشود.
سوال 21 :
- کسى زمينى را چند سالى در ملکيّت خود داشته، سپس معلوم مىشود که مالک زمين نبوده و آنرا غصب کرده است، اگر بعضى از مردم بگويند که اين زمين موقوفه است آيا به حرف مردم مىتوان استناد کرد و آن زمين را موقوفه دانست. و اگر موقوفه نيست چه حکمى دارد؟
جواب:
- اگر يقين به وقفيّت حاصل نشود و به وجه شرعى هم به اثبات نرسد حکم به وقفيت نمىشود، و در صورتى که زمين سابقه آثار مالکيت غير داشته باشد در فرض مرقوم حکم مجهول المالک بر آن مترتب است.
استفتاءات، ج2، ص: 344
سوال 22 :
- اگر ملکى در تصرّف و دست شخصى باشد و بعدا چند نفر- يا يک نفر- مدّعى شوند که آن ملک وقف است و نوشتههايى هم داشته باشند که در آن نوشته، مرقوم شده فلان ملک- مثلا- وقف است، با ارائه اين گونه نوشتهها و ادعّاها، وقف بودن ثابت مىشود يا خير؟
جواب:
- با ادّعا و نوشته وقف ثابت نمىشود مگر موجب اطمينان باشد.
سوال 23 :
- مزرعه موقوفهاى است که طبق وقف نامههاى مربوطه، حدود آن مشخّص است. و تقريبا دو سوم آن تحت کشت و بقيهاش زمين موات است که کشاورزان مزرعه جهت دامدارى و تعليف گوسفند از آن استفاده ميکرده و اجارهاش را به موقوفه [مى] پرداختهاند، آيا اراضى موات مذکور از نظر شرعى حريم مزرعه موقوفه است و بايد عمل به وقف شود يا خير؟
جواب:
- بايد به همان نحو که عمل مىشده، عمل شود.