احکام روزه قضا (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام روزه قضا (آیت الله سید علی سیستانی)

احکام روزه قضا

مسأله 1703 :

اگر ديوانه عاقل شود , واجب نيست روزه هاى وقتى را که ديوانه بوده قضا نمايد.

مسأله 1704 :

اگـر کـافـر مـسـلـمـان شود , واجب نيست روزه هاى وقتى را که کافر بوده قضا نمايد , ولى اگر مسلمانى کافر شود و دوباره مسلمان گردد , روزه هاى وقتى را که کافر بوده بايد قضا نمايد.

مسأله 1705 :

روزه اى کـه از انـسان به واسطه مستى فوت شده , بايد قضا نمايد , اگر چه چيزى را که به واسطه آن مست شده , براى معالجه خورده باشد.

مسأله 1706 :

اگـر بـراى عذرى چند روز روزه نگيرد , و بعد شک کند که چه وقت عذر او برطرف شده , واجب نـيـسـت مقدار بيشترى را که احتمال مى دهد روزه نگرفته , قضا نمايد , مثلا کسى که پيش از ماه رمضان مـسافرت کرده و نمى داند پنجم رمضان از سفر برگشته يا ششم , و يا اين که مثلا در آخرهاى ماه رمضان مـسـافـرت کرده و بعد از رمضان برگشته و نمى داند که بيست و پنجم رمضان مسافرت کرده يا بيست و ششم , در هر دو صورت مى تواند مقدار کمتر يعنى پنج روز را قضا کند , اگر چه احتياط مستحب آن است که مقدار بيشتر يعنى شش روز را قضا نمايد.

مسأله 1707 :

اگـر از چند ماه رمضان روزه قضا داشته باشد , قضاى هر کدام را که اول بگيرد مانعى ندارد , ولى اگـر وقـت قـضـاى رمـضان آخر تنگ باشد , مثلا پنج روز از رمضان آخر قضا داشته باشد و پنج روز هم بر رمضان مانده باشد بهتر آن است که اول قضاى رمضان آخر را بگيرد.

مسأله 1708 :

اگر قضاى روزه چند ماه رمضان بر او واجب باشد , و در نيت معين نکند روزه اى را که مى گيرد , قضاى کدام ماه رمضان است قضاى سال آخرى حساب نمى شود.

مسأله 1709 :

در قـضـاى روزه رمضان مى تواند , پيش از ظهر روزه خود را باطل نمايد , ولى اگر وقت قضا تنگ باشد بهتر آن است که باطل ننمايد.

مسأله 1710 :

اگر قضاى روزه ميتى را گرفته باشد , بهتر آن است که بعد از ظهر روزه را باطل نکند.

مسأله 1711 :

اگر به واسطه مرض , يا حيض , يا نفاس , روزه رمضان را نگيرد و پيش از گذشت زمانى که بتواند آن روزه هايى را که نگرفته قضا کند بميرد , آن روزها قضا ندارند.

مسأله 1712 :

اگـر بـه واسـطه مرضى روزه رمضان را نگيرد , و مرض او تا رمضان سال بعد طول بکشد , قضاى روزه هايى را که نگرفته بر او واجب نيست و بايد براى هر روز يک مد طعام يعنى گندم يا جو يا نان و مانند اينها به فقير بدهد , ولى اگر به واسطه عذر ديگرى مثلا براى مسافرت روزه نگرفته باشد.

و عذر او تا رمضان بعد باقى بماند , روزه هايى را که نگرفته بايد قضا کند , و احتياط واجب آن است که براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد.

مسأله 1713 :

اگـر بـه واسـطـه مرضى روزه رمضان را نگيرد , و بعد از رمضان مرض او برطرف شود , ولى عذر ديگرى پيدا کند که نتواند تا رمضان بعد قضاى روزه را بگيرد بايد روزه هايى را که نگرفته قضا نمايد , و نيز اگـر در مـاه رمـضـان غـيـر از مرض عذر ديگرى داشته باشد , و بعد از رمضان آن عذر برطرف شود , و تا رمـضـان سال بعد به واسطه مرض نتواند روزه بگيرد , روزه هايى را که نگرفته بايد قضا کند و بنابر احتياط واجب براى هر روز يک مد طعام نيز به فقير بدهد.

مسأله 1714 :

اگر در ماه رمضان به واسطه عذرى روزه نگيرد , و بعد از رمضان عذر او برطرف شود , و تا رمضان آينده عمدا قضاى روزه را نگيرد , بايد روزه را قضا کند و براى هر روز يک مد طعام هم به فقير بدهد.

مسأله 1715 :

اگـر در قـضـاى روزه کـوتاهى کند تا وقت تنگ شود , و در تنگى وقت عذر پيدا کند , بايد قضا را بـگـيـرد , و بـنابر احتياط براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد , و هم چنين است , اگر بعد از برطرف شـدن عذر تصميم داشته باشد که روزه هاى خود را قضا کند , ولى پيش از آن که قضا نمايد در تنگى وقت عذر پيدا کند.

مسأله 1716 :

اگر مرض انسان چند سال طول بکشد , بعد از آن که خوب شد , بايد قضاى رمضان آخر را بگيرد , و براى هر روز از سالهاى پيش يک مد طعام به فقير بدهد.

مسأله 1717 :

کسى که بايد براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد , مى تواند کفاره چند روز را به يک فقير بدهد .

مسأله 1718 :

اگـر قضاى روزه رمضان را چند سال تاخير بيندازد بايد قضا را بگيرد و از جهت تاخير در سال اول براى هر روز يک مد طعام به فقير بدهد و اما از جهت تاخير چند سال بعدى چيزى بر او واجب نيست .

مسأله 1719 :

اگر روزه رمضان را عمدا نگيرد , بايد قضاى آن را بجا آورد و براى هر روز دو ماه روزه بگيرد , يا به شصت فقير طعام بدهد يا يک بنده آزاد کند و چنانچه تا رمضان آينده قضاى آن روزه را به جا نياورد , بنابر احتياط لازم براى هر روز يک مد طعام نيز کفاره بدهد.

مسأله 1720 :

اگـر روزه رمـضـان را عـمـدا نگيرد , و در روز مکرر جماع يا استمناء کند , کفاره بنابر اقوى مکرر نمى شود , و هم چنين اگر چند مرتبه کار ديگرى که روزه را باطل مى کند انجام دهد , مثلا چند مرتبه غذا بخورد يک کفاره کافى است .

مسأله 1721 :

بـعـد از مـرگ پدر , پسر بزرگتر بنابر احتياط لازم بايد قضاى روزه او را به تفصيلى که در نماز در صفحه ( 251 ) گفته شد به جا آورد.

مسأله 1722 :

اگر پدر غير از روزه رمضان .

روزه واجب ديگرى را مانند روزه نذر نگرفته باشد , احتياط مستحب آن است که پسر بزرگتر قضا نمايد.

و اگر براى روزه اى اجير شده و نگرفته باشد , قضاء آن بر پسر بزرگ لازم نيست .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

شرایط فروشنده و خریدار (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

فروشنده و خریدار باید دارای اوصاف زیر باشند: ۱. بالغ باشند. ۲- عاقل باشند، نه دیوانه. ۳. رشید باشند، نه سفيه. ۴. قصد جدی نسبت به معامله داشته باشند، نه شوخی. ۵. مجبور دیگری نباشند، بلکه مختار باشند.....

پر بازدیدترین ها

No image

احکام خرید و فروش (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

بر هر بالغ و عاقل، لازم است احکام معاملات را برابر فتوای فقيهان جامع شرایط یاد بگیرد تا به حرام آلوده نشود و معامله باطلی انجام ندهد....
No image

مصرف خمس (آیت الله عبدالله جوادی آملی)

مال خمسی، به شش سهم تقسیم می شود: سه سهم (نصف خمس آن، برای خدا و پیامبر و امام تلاافته است که به امام می رسد، و در دوران غیبت باید آن را به فقیه جامع شرایط فتوا پرداخت کنند....
Powered by TayaCMS