تشريح ميت
تشريح جسد مسلمان در صورت نبود جسد کافر
سوال 999 :
با توجه به اينکه در شرايط فعلى به دست آوردن جسد انسان کافر ممکن نيست و از طرفى جامعهى اسلامى هم محتاج پزشکانى ماهر و زبردست است تا از اين نظر به خودکفايى برسد، لذا خواهشمند است نظر مبارک خود را در مورد تشريح در شرايط فعلى مرقوم فرماييد.
جواب :
اگر نجات نفس محترمى يا کشف مطالب پزشکى جديدى که جامعه به آن نيازمند است ويا دستيابى به اطلاعاتى راجع به يک بيمارى که زندگى مردم را تهديد مىکند منوط به تشريح باشد، اين عمل جايز است. ولى سزاوار است که تا حد امکان از جسد متعلق به مسلمانان استفاده نشود لکن در صورت عدم امکان، مانعى ندارد.
تشريح جسد براى تشخيص جرم
سوال 1000 :
آيا مىتوان براى تشخيص جرم در مرگهاى مشکوک، کالبد شکافى کرد يا نه؟ آيا قاضى شرع، بدون رضايت ولى مىتواند اقدام کند؟
جواب :
اگر کشف حقيقت متوقف بر آن باشد، اشکال ندارد و اجازه ولى شرط است مگر اينکه کشف حقيقت متوقف بر آن بوده و قاضى نيز آن را لازم بداند.
ديه تشريح ميّت مسلمان
سوال 1001 :
در تعليم و تعلم طب، تشريح جسد معمول، بلکه ضرورى است. آيا براى اين موضوع مهم اجتماعى، تشريح جسد مسلمان جايز است يا نه؟ و آيا موجب ديه مىشود يا نه؟
جواب :
در صورت امکان استفاده از بدن غير مسلمان، از بدن مسلمان استفاده نشود و در صورت لزوم ديه ندارد.
وصيت مسلمان بر تشريح جسد يا اهداى اعضاء
سوال 1002 :
آيا وصيت قبلى مسلمان در زمان حيات، در مورد استفاده از بدن او براى تشريح يا استفاده از بعضى اعضاى او مانند کليه، قلب و چشم، اثرى در حکم جواز و رفع ديه دارد يا نه؟
جواب :
در مورد تشريح، در صورت لزوم تأثيرى ندارد لکن در استفاده از اعضاء اگر با رضايت و اذن ميت قبل از مرگش و يا با اذن اولياء او بعد از مردنش باشد اشکال ندارد و موجب ديه نيست.
تشريح مرده مشکوک
سوال 1003 :
آيا تشريح جسدى که در اسلام او ترديد است، جايز مىباشد؟
جواب :
تشريح مرده مشکوک که راهى براى حکم به اسلام او نباشد مانعى ندارد.
تجسس در اسلام ميّت براى تشريح
سوال 1004 :
آيا دانشجوى پزشکى که موظف به تشريح است بايد از کم و کيف چگونگى تهيه اجساد براى تشريح آگاهى يابد يعنى تجسس کند که آيا مسائل شرعى رعايت شده يا نه؟ جسد مربوط به مسلمان است يا نه؟
جواب :
تجسس، لازم نيست.
تشريح جسد مجهول الهويه
سوال 1005 :
گاهى اوقات ممکن است جسد مجهول الهويهاى پيدا شود که هيچ اطلاعى از مليت و مذهب او وجود ندارد؟ آيا چنين اجسادى قابل تشريح هستند يا نه؟
جواب :
اگر در بلاد اسلامى، باشد جايز نيست. چون حکم اسلام بر او مترتب است.
نگاه به جسد نامحرم و لمس آن در طى تشريح
سوال 1006 :
در صورت جايز بودن کالبد شکافى، حکم عورتين و نگاه نامحرم به بدن ميت و مس ميت موقع کالبد شکافى را بيان فرمائيد؟
جواب :
اگر درمان بيماريها و يا نجات نفس محترمى متوقف بر آموزشى باشد که ياد گرفتن آن مستلزم نگاه به عورت ديگران است، اشکال ندارد. اگرميت را غسل نداده باشند در صورت مس کردن آن غسل واجب بر آن مترتب است.
تشريح اجساد اهل تسنن
سوال 1007 :
آيا تفاوتى بين اهل تسنن و اهل تشيع، در عدم جواز تشريح جسد، وجود دارد؟
جواب :
تفاوتى بين مسلمانان، چه اهل تشيّع و چه اهل تسنّن نيست.
تشريح جسد مسلمان اعدامى
سوال 1008 :
آيا مىتوان جسد افراد به ظاهر مسلمان (مسلمان شناسنامهاى) را که به خاطر ارتداد، فساد اخلاقى، قاچاق مواد مخدر، مسائل سياسى و... اعدام شدهاند، تشريح کرد؟
جواب :
از اجساد متعلق به مسلمانان و يا کسى که محکوم به اسلام است استفاده نشود مگر آن که ضرورت باشد اما ارتداد محکوم به کفر است و استفاده از جسد او مانع ندارد.
تشريح اجساد بىوارث
سوال 1009 :
در دانشگاههاى علوم پزشکى، از اجساد افرادى که صاحب ندارند، براى تشريح و يادگيرى دانشجويان استفاده مىشود و يا اعضاى آنها را مثل قلب، کبد و کليه اغلب بدون اجازه ى صاحبان ميت در شيشهها نگهدارى مىکنند، لطفاً نظرتان را در اين مورد بيان فرماييد؟
جواب :
نداشتن صاحب، دليل بر جواز امر مذکور نيست.
خريد جسد کفّار
سوال 1010 :
با وجود امکان تهيه جسد کافر از خارج که مستلزم تعيين بودجه و خريد آن است، آيا واجب است که مسئولين ذيربط به آن اقدام نمايند تا از تشريح ميت مسلمان جلوگيرى شود يا خير؟
جواب :
واجب است تا حد امکان از جسد ميت مسلمان استفاده نشود.