کم و زیاد کردن شرایط و اجزاى نماز

کم و زیاد کردن شرایط و اجزاى نماز

کم و زياد کردن شرايط و اجزاى نماز

سوال 287 :

در صورتى که بيمار به خاطر خوف ضرر، نماز را در حالات زير انجام دهد، ولى بعد از اتمام نماز متوجه شود که خوف او بى‌مورد بوده، تکليفش چيست؟

الف. به جاى غسل و وضو تيمّم کند.

ب. طهارات ثلاث را به صورت جبيره انجام دهد.

جواب :

اگر در وقت، کشف خلاف شد، به احتياط واجب اعاده کند و اگر در خارج وقت، کشف خلاف شد، قضا ندارد.

جواب :

نماز را در حالت نشسته بخواند.

جواب :

اگر تکبيرة الاحرام را در حال ايستاده گفته باشد و از حال ايستاده به رکوع رفته باشد، نمازش صحيح است.

د. نماز را با اشاره بخواند.

جواب :

بايد نماز را اعاده يا قضا نمايد.

سوال 288 :

اگر کسى در اول وقت، با وضوى جبيره‌اى و يا در موارد تيمّم، با تيمّم نماز بخواند، در حالى که مى‌داند با تأخير انداختن نماز از اول وقت، مى‌تواند نماز را با وضوى عادى بخواند، آيا نماز اول وقتش صحيح است؟

جواب :

صحيح نيست و بايد به تأخير بيندازد و با وضوى عادى نماز را انجام دهد، مگر اين که با تيمّم يا وضوى جبيره‌اى نماز بخواند و بتواند قصد قربت کند و تا آخر وقت عذرش برطرف نشود که در اين صورت نمازش صحيح است.

سوال 289 :

اگر بيمارى که در بيمارستان بسترى است، براى وضو و تيمّم احتياج به

(237)

نايب داشته باشد، ولى به خاطر کمبود پرستار و پرسنل، نايب گرفتن مشکل باشد، تکليفش چيست؟ و آيا در اين صورت، خواندن نماز بدون طهارت، احتياج به قضا کردن دارد يا خير؟

جواب :

در مفروض سوال، اگر نايب گرفتن حرجى باشد، نايب گرفتن واجب نيست و چنانچه بدون طهارت نماز خوانده، قضا نمايد.

سوال 290 :

قبلاً براى وضو گرفتن، ابتدا دو دست را از مچ تا سر انگشتان و سپس صورت و دو دست را از آرنج تا مچ مى‌شستم و آب را تا سر انگشتان دست نمى‌رساندم و فکر مى‌کردم چون در ابتداى وضو دست را از مچ تا سر انگشتان شسته‌ام، لذا مجددا نيازى به رساندن آب تا سر انگشتان نيست و چندين سال بدين منوال وضو مى‌گرفتم و آن را درست مى‌دانستم و به همين خاطر نيازى به سوال کردن نمى‌ديدم و هيچ گونه شبهه‌اى هم در ذهنم نبود. تکليف نمازهايى که با چنين وضويى خوانده‌ام، چيست؟

جواب :

نمازها را تدريجا قضا کنيد.

سوال 291 :

نمازهاى جاهل قاصرى که بعضى از اعمال غسل و وضو را اشتباه انجام مى‌داده، اعاده لازم دارد يا نه؟

جواب :

آن مقدارى را که يقين دارد با وضو يا غسل نادرست به جا آورده، بايد اعاده نمايد.

سوال 292 :

اگر کسى عمدا در واجب غير رکنى نماز، اخلال ايجاد کند، ولى دوباره آن را تصحيح کند، آيا نمازش صحيح است؟ مثلاً قرائت يا ذکر را عمدا غلط بخواند و دوباره صحيح آن را بگويد و يا اين که هنگام قرائت يا ذکر، بدنش را عمدا حرکت دهد و دوباره در حال آرامش بدن بگويد؟

جواب :

در فرض ذکر شده، نماز باطل مى‌شود و جبران کردن بعدى، آن را تصحيح نمى‌کند.

(238)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

شکّیّات

No image

شکّ کثیر الشک

No image

شک در نماز جماعت

No image

شک در نماز مستحبّى

No image

شک‌هاى صحیح

پر بازدیدترین ها

No image

شک در نماز جماعت

No image

شکّ کثیر الشک

No image

سجده سهو

No image

شک در نماز مستحبّى

Powered by TayaCMS