دروغ بستن به خدا، پیامبر و ائمه علیهم‌السلام

دروغ بستن به خدا، پیامبر و ائمه علیهم‌السلام

دروغ بستن به خدا، پيامبر و ائمه عليهم‌السلام

سوال 65 :

روزه‌دارى بدون اين که کسى حرف او را بشنود، تکلّم کرده به خدا يا پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله‌وسلم نسبت دروغ مى‌دهد، آيا در اين صورت روزه‌اش باطل مى‌شود؟

جواب :

احتياط، بطلان روزه است و بنا بر احتياط بايد قضاى آن را به جا آورد.

سوال 66 :

شخصى روزه‌دار است و به خدا و رسول صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و ائمه اطهار عليهم‌السلام نسبت دروغ مى‌دهد؛ ولى بى درنگ پشيمان مى‌شود و توبه مى‌کند. حکم روزه اين شخص چيست؟

جواب :

روزه چنين شخصى بنا بر احتياط باطل است و پشيمانى و توبه کردن، حکم بطلان روزه را عوض نمى‌کند.

سوال 67 :

شخصى که به خدا و پيامبر اسلام صلى‌الله‌عليه‌و‌آله نسبت دروغ مى‌دهد، ولى بعد معلوم مى‌شود که اين نسبت، دروغ نبوده، روزه‌اش صحيح است يا باطل؟

(299)

جواب :

اگر مى‌دانسته که دروغ بستن به خدا متعال و پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله موجب بطلان روزه مى‌شود، بنا بر احتياط روزه‌اش باطل است.

سوال 68 :

آيا غلط خواندن قرآن در ماه رمضان براى کسانى که کم سواد هستند و نمى‌توانند قرآن را به طور صحيح بخوانند، به معنى نسبت دروغ دادن به خداوند است و روزه را باطل مى‌کند؟

جواب :

در فرض مذکور، نسبت دروغ به خدا نيست و روزه را باطل نمى‌کند.

سوال 69 :

اگر کسى در ماه مبارک رمضان، بدون اين که به کسى اظهار کند، عمدا آيه‌اى از قرآن را غلط بخواند، آيا دروغ بستن به خداوند محسوب مى‌شود؟

جواب :

خير، محسوب نمى‌شود و در صورت التفات و قدرت بر صحيح خواندن، اين کار رانکند.

سوال 70 :

اگر شخص روزه‌دار روايات ضعيف را از پيامبر گرامى اسلام صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و ائمه معصومين عليهم‌السلام نقل کند، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟

جواب :

اگر علم به دروغ بودن آنها نداشته باشد، روزه‌اش باطل نمى‌شود، اگر چه در برخى از صورت‌ها نقل روايت ضعيف از معصومين عليهم‌السلام جايز نيست.

سوال 71 :

کسى که در ماه مبارک رمضان، اشعار و مرثيه‌هايى مى‌خواند و وقايعى را بيان مى‌دارد که غرضش بيان زبان حال است، ولى اين امور، مطابق با واقع نيست، آيا روزه‌اش باطل مى‌شود؟

جواب :

اگر اشعار و مرثيه‌ها به عنوان زبان حال، در مورد مصائب واقع شده ذکر شود و مناسبت هم داشته باشد، عيب ندارد؛ لکن نقل قضايايى که اصلاً واقع نشده، جايز نيست و اگر به امام عليه‌السلام نسبت داده شود، احتياطا مبطل روزه است.

سوال 72 :

شخصى که در ماه مبارک رمضان، براى حضرت ابا عبداللّه‌ الحسين عليه‌السلام

(300)

مرثيه خوانى مى‌کند، ولى نمى‌داند مطالبى که مى‌گويد راست است يا دروغ، حکم روزه‌اش چگونه است؟

جواب :

اگر سخنى را که مشکوک است، به امام عليه‌السلام نسبت دهد، جايز نيست، مگر آن که به کتابى نسبت دهد که در آن نوشته شده است؛ ولى در هر حال موجب بطلان روزه نمى‌شود.

سوال 73 :

آيا دروغ بستن به صلحا و فقها و شهدا و مراجع تقليد و اصحاب پيامبر صلى‌الله‌عليه‌و‌آله و اصحاب امامان معصوم عليهم‌السلام و امثال آنها روزه را باطل مى‌کند؟

جواب :

دروغ بستن به اشخاص مذکور، روزه را باطل نمى‌کند، مگر آن که دروغ بستن به آن اشخاص، به دروغ بستن به خدا و پيامبر و ائمه عليهم‌السلام برگردد که در آن صورت، بنا بر احتياط روزه را باطل مى‌کند.

(301)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS