ارتکاب مفطرات به واسطه جهل به مسأله يا سهو
سوال 15 :
اگر انسان يکى از چيزهايى را که روزه را باطل مىکند، نشناسد و در نتيجه به هنگام روزه گرفتن مرتکب آن شود يا در صورت عدم ارتکاب، اصلاً نيّت خوددارى از آن را به جهت اين که نمىداند مبطل است، نداشته باشد، روزهاش صحيح است يا باطل؟
جواب :
در فرض اول (ارتکاب)، اگر در ياد گرفتن مسأله کوتاهى کرده باشد، روزهاش باطل است؛ بلکه اگر کوتاهى هم نکرده باشد، بنا بر احتياط روزهاش باطل مىشود و در فرض دوم (عدم ارتکاب)، چنانچه نيّت امساک از تمام مفطرات را به طور کلّى داشته ولکن در موردى خاص، به علت جهل، نيّت امساک نداشته، روزهاش صحيح است و همان نيّت امساک به نحو کلّى کافى است.
سوال 16 :
کسى که در ماه مبارک رمضان، سهوا چيزى خورده و خيال کرده با اين عمل روزهاش باطل شده و سپس مشغول خوردن چيزهاى ديگر شده، وظيفهاش چيست؟
جواب :
اگر جاهل مقصّر باشد، روزهاش باطل است و بايد آن را قضا نمايد و حکم جاهل قاصر نيز بنا بر احتياط همين است.
سوال 17 :
در روزه مستحبّى يا قضاى روزه واجب، وقتى مبطل روزه به طور سهوى پيش بيايد، روزه چه صورتى پيدا مىکند؟
جواب :
روزه صحيح است.