کفن

کفن

کفن

دفن ميّت با لباسى که آيات قرآن و... بر آن نوشته شده

سوال 1296 :

آيا جايز است ميّت را با کفنى که سر تا پاى آن قرآن و دعا و اسماء و کلمات مقدّسه نوشته شده کفن کنند؟ با توجّه به اين که پس از متلاشى شدن بدن ميّت، کفن با خوناب و ساير رطوبت هاى ميّت آلوده مى شود.

جواب :

جايز است و اولى بلکه احوط مراعات امن از نجاست و قذارت است.

تعيين کفن به منزله ى وصيّت

سوال 1297 :

شخصى بدون وصيّت و با داشتن صغير، فوت کرده است ولى براى خود کفنى که مشتمل بر قطعات اضافى و مستحبّى است مهيّا کرده و يا قبرى با ارزش بالا تهيّه نموده است، آيا تعيين کردن قبر يا کفن به منزله ى وصيّت است و داخل در ثلث مى باشد يا خير؟

جواب :

مازاد بر واجب با التفات ظاهر اين است که وصيّت است و از ثلث محسوب مى شود.

کفن، قبل از غسل مسّ ميّت

سوال 1298 :

کسى که ميّت را غسل داده اگر قبل از غسل مسّ ميّت بخواهد ميّت را کفن کند، چه حکمى دارد؟

جواب :

مستحبّ است غسل کند و وضو هم بگيرد.

جواز کفن توسّط جنب و حايض

سوال 1299 :

کسى که غسل جنابت يا حيض يا... به او واجب شده است، آيا مى تواند ميّت را کفن کند؟

جواب :

مى تواند، ولى مستحبّ است با طهارت از حدث اکبر و اصغر باشد.

کفن روى جبيره

سوال 1300 :

آيا روى جبيره اى که بيشتر اعضا را گرفته، مى شود کفن کرد يا اين که لازم است تفحّص شود که خون قطع شده يا نه؟ و اگر خون قطع شده آيا بايد محلّ را تطهير نموده و جبيره را برداشت؟

جواب :

اگر غسل صحيح واقع شده و تفحّص محذورى ندارد، احتياطا تفحّص شود و جبيره زايد را بردارند.

تکفين ميّت مسلمان با کفن نجس

سوال 1301 :

ميّت مسلمانى را با کفن نجس، کفن کرده اند. وظيفه ديگران درباره تطهير آن پيش از دفن، پس از قراردادن در لحد و پيش از پوشاندن قبر و نيز پس از پوشيدن کامل قبر را بيان نماييد.

جواب :

اگر پيش از دفن بفهمند، بايد آن را تطهير کنند. اگر پس از قراردادن در لحد باشد، بايد آن مقدار نجس را ببُرند. اگر پس از دفن کامل و پوشاندن قبر باشد، اگر ممکن باشد قبر را سوراخ کنند و آن قسمت را قيچى کرده و جدا کنند به طورى که نبش قبر نشود و اگر آن هم ممکن نشد، به گونه اى نبش کنند که هتک حرمت ميّت نشود. مانند اين که پرده يا خيمه اى قرار دهند و از پشت آن، قسمت نجس را ببرند. زيرا کفن کردن با پارچه ى ممنوع، مانند کفن نمودن با حرير است که بايد ملاحظه ى مرتبه ى هتک را بکنند که آيا نبش قبر هتک کمترى دارد يا باقى گزاردن کفن بر آن حالت.

کفن ميّت از مال وارث صغير

سوال 1302 :

آيا براى کفن کردن ميّت به مقدار لازم و حتى به مقدار بيشتر مى توان از ارث نابالغ استفاده کرد، با اين که وارثين بالغ ديگر اجازه چنين کارى را داده اند؟

جواب :

بنابر احتياط واجب، جايز نيست. (جهت اطلاع بيشتر به مسأله ى 494 مراجعه شود.)

نبودن کفن در زلزله

سوال 1303 :

در اثر زلزله تعداد زيادى کشته شده اند و کفن هم به اندازه کافى وجود ندارد، تکليف چيست؟

جواب :

اگر سه پارچه (لنگ، پيراهن، سرتاسرى) براى کفن ميسّر نشود، به هر کدام که ميسر باشد اکتفا مى شود، اگرچه اسم هيچ يک از اين سه پارچه بر او صدق نکند. بلکه اگر هيچ پارچه اى مقدور نشود و فقط مقدارى جهت پوشاندن عورتين موجود باشد، واجب است با آن، عورتين را بپوشانند.

اندازه پيراهن، لنگ و سرتاسرى

سوال 1304 :

بلندى پيراهن ميّت و هم چنين بلندى لنگ و سرتاسرى ميّت بايد چه قدر باشد؟

جواب :

بنابر احتياط لنگ بايد از ناف تا زانو، اطراف بدن را بپوشاند و پيراهن بايد از سر شانه تا نصف ساق پا، تمام بدن را بپوشاند و درازاى سرتاسرى بايد به قدرى باشد که بستن دو سر آن ممکن باشد و پهناى آن بايد به اندازه اى باشد که يک طرف آن روى طرف ديگر بيايد.

شهادت مرزبانان

سوال 1305 :

مرزبانان و پاسدارانى که در جريان مبارزه با مواد مخدر و در راه پاسدارى از دين و کشور کشته مى شوند، آيا حکم شهيد دارند و نيازى به غسل و کفن ندارند؟

جواب :

نياز به غسل و کفن دارند، حتى در موردى که براى حفظ اهل اسلام بوده است، بنابر احوط.

نوشتن ادعيه و.... بر کفن

سوال 1306 :

نوشتن چه چيزهايى بر کفن مستحب است؟

جواب :

1) نوشتن کلّ قرآن؛

2) نوشتن دعاى جوشن کبير و صغير؛

3) نوشتن دو بيت شعرى که حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ بر کفن سلمان نوشتند:

وفدت على الکريم بغير زاد من الحسنات و القلب السليم

و حمل الزاد اقبح کل شى ءٍ اذا کان الوفود على الکريم

«بى آن که توشه اى از حسنات و کارهاى نيک و قلب سالم اندوخته باشم بر خداوند بزرگوار و کريم وارد شدم؛ زيرا هرگاه انسان بر شخصى بزرگوار وارد مى شود، زشت ترين چيزها آن است که زاد و توشه با خود ببرد.»

4) نوشتن سند روايت معروف به سلسلة الذهب نيز مستحب است؛

5) نوشتن اقرار و شهادت به خداوند و پيامبر گرامى اسلام و ائمه ـ عليهم السّلام ـ و نيز اقرار به اعتقادات حق بر روى کفن مستحب است.

خونى شدن کفن

سوال 1307 :

پس از اتمام غسل و کفن اگر کفن نجس شود و غسّال نسبت به اين مطلب بى توجهى کند، اطرافيان و يا شاهدان چه وظيفه اى بر عهده دارند؟

جواب :

در اين صورت شستن، بريدن و يا عوض کردن کفن، ـ بنابر تفصيلى که در مسأله ى 503 رساله ذکر شده است ـ وظيفه همه است.

گذاشتن چوب تر

سوال 1308 :

گذاشتن چوب تر با ميّت چه حکمى دارد و نحوه آن چگونه است؟

جواب :

از مستحبات مورد تأکيد نزد شيعيان، گذاشتن دو چوب تر به همراه ميّت است که به آن «جريدتين» اطلاق مى شود، ميّت مرد باشد يا زن، نيکوکار باشد يا گناهکار، و چه احتمال عذاب قبر او برود يا خير و بهتر است يکى از آن ها را بالاى دست راست، به سمت بالاى استخوان ميان گلو و شانه گذاشت، به گونه اى که به بدن و پوست ميّت چسبيده باشد و ديگرى را در سمت چپ از روى پيراهن و زير سرتاسرى از استخوان ميان گلو و شانه ها هر جا که برسد، قرار داد.

اشتباه قراردادن چوب تر

سوال 1309 :

ميتى را بعد از اين که در قبر گذاشتند به جاى اين که چوب در دو طرف ميّت بگذارند يکى گذاشتند، آيا بايد نبش قبر کرد و چوب ديگر را در طرف ديگر گذاشت؟

جواب :

خير، جايز نيست و اصل آن مستحبّ ست.

عدم جواز چوب خشک به جاى چوب تر

سوال 1310 :

آيا به جاى دو چوب تازه مى شود دو چوب خشک همراه ميّت گذاشت؟

جواب :

خير.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

No image

کفن

No image

کفن

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

No image

موانع رسیدن آب به پوست

Powered by TayaCMS