مست کنندها

مست کنندها

6. مست کنندها

حکم الکل

سوال 347 :

آيا الکل سفيد به فرمول C2H5OH ـ که از چغندر يا کشمش يا انجير يا خرما گرفته مى شود ـ نجس است؟ [البته اين الکل مست کننده هم هست] و در صورت نجاست، در اکثر آزمايشگاه هاى دانشگاهى، براى آموزش درسى از آن استفاده مى شود که محصول واکنش شيميايى آن، يک مادّه ى ديگرى نظير اسيد و... مى شود، آيا محصول واکنش نجس است؟ و هم چنين در صنايع داروسازى از آن به عنوان يک حلاّل استفاده مى شود، آيا دارو نجس است؟

جواب :

الکلى که مست کننده باشد نجس است و با هر چه مخلوط شود آن هم نجس است و اگر در ترکيبات، استحاله ى فراگير، صورت گيرد به اين که تمام ترکيبات مايع آن استحاله شود، نه فقط الکل، پاک مى شود.

الکل نجس

سوال 348 :

آيا الکل سفيد و زرد نجس است؟

جواب :

الکل مطلقا مورد احتياط در نجاست است، مگر به گونه اى به دست بيايد که از ابتدا مسموم کننده باشد نه مست کننده.

شامپوى مخلوط به الکل

سوال 349 :

آيا شامپو که بعضى مى گويند الکل داخل آن است نجس است يا خير؟ و در صورت اطمينان وظيفه چيست؟

جواب :

اگر علم يا اطمينان به وجود الکل دارد، مقتضاى احتياط، اجتناب است.

آغشته شدن خون با الکل در تزريق

سوال 350 :

پرستار بعد از تزريق آمپول، پنبه ى الکلى که تمام آن آغشته به الکل است روى موضع تزريق قرار مى دهد، چنان چه از محلّ تزريق خون خارج شود، آيا از طريق پنبه ى آغشته به الکل دست پرستار نجس مى شود؟

جواب :

اگر پنبه با خون نجس شده و الکل به دست سرايت کرده، دست نجس مى شود على الاظهر، و اگر پنبه با خون نجس نشود و فقط الکل به دست سرايت کند، دست نجس مى شود على الاحوط.

خوردن الکل دارويى

سوال 351 :

در مواردى الکل حکم دارو دارد و خوردن آن ضرورت پيدا مى کند، در اين موارد خوردن الکل چه حکمى دارد؟

جواب :

فقط در مواردى که معالجه منحصر به خوردن آن است، اکتفا به حدّ ضرورت جايز است.

باد کردن دانه هاى انگور

سوال 352 :

مقدارى انگور در مقابل آفتاب گذاشته شده تا پس از خشک شدن مويز شود. اکنون دانه هاى آن باد کرده آيا دانه هاى انگور نجس مى باشند است؟

جواب :

ملاک، علم به جوش آمدن مغز آن با آفتاب است، که در اين صورت بنابر اظهر نجس است.

شيره ى انگور

سوال 353 :

حکم شيره ى انگور که از جوشاندن آب انگور (با ذهاب ثلثين) به همراه خاک مخصوص به دست مى آيد و رنگ آن تقريبا قهوه اى و غليظ است چيست؟ آيا خاک که همراه آن است پاک مى باشد؟

جواب :

از حيث طهارت و نجاست اشکالى ندارد، و هم چنين اگر خاک در شيره مستهلک شود ـ که نوعا هم اين چنين است ـ ، خوردن آن هم بى اشکال است.

انگور و آب انگور

سوال 354 :

در توضيح المسائل فرموده ايد که اگر انگور و آب انگور به واسطه ى پختن يا غير آن جوش آيد بنابر اقوى و احوط نجس، و خوردن آن حرام است. سوال اين است که بعضى از انگورها را تدريجا براى سرکه شدن مى ريزند و ممکن است وقت ريختن انگور بعدى، انگور اوّلى جوش آمده و نجس شده باشد و انگور دوّمى يا سومى را نجس کند، آيا به واسطه سرکه شدن، مجموع انگورها پاک خواهد شد؟

جواب :

با سرکه شدن، مجموع پاک مى شود.

خرما و کشمش پخته شده

سوال 355 :

خوردن کشمش و خرما در ميان شيرينى هايى که با پخت مستقيم و يا غير مستقيم هم چون فر و... تهيه مى شود اشکال دارد؟ و در صورت نجاست، آيا تمام شيرينى نجس است يا همان قسمتى که خرما و کشمش وجود دارد؟

جواب :

اگر موقع پختن جوش بيايند احتياطا نجس است و هر مقدار از اطراف خود را که پس از جوش آمدن، علم حاصل است رطوبت نجس آن ها سرايت کرده است نجس مى کند.

سوال 356 :

کشمش و خرما را اگر در آب بجوشانند يا سرخ کنند آيا نجس مى شود؟ اگر سوخته شده باشد چه طور؟

جواب :

بنابر احتياط واجب نجس مى شود.

شى ء خارجى در ظرف سرکه

سوال 357 :

شخصى مقدارى کشمش جهت سرکه ريخته و در ضمن آن چند دانه نخود يا عدس و... در آن بوده است، آيا پاک است؟ و در صورت نجس بودن آيا سرکه ى به دست آمده نجس است؟

جواب :

پاک است.

چربى در ظرف سرکه

سوال 358 :

گاهى در ظرف چربى، انگور مى ريزند که سرکه گردد. پس از سرکه شدن، چربى هاى روى آن بالا مى آيد. آيا چربى ها نيز به تبعيّت، پاک مى شود؟

جواب :

احتياط در اين است که اوّل ظرف را از آن چربى ها پاک کنند.

تهيه سرکه با مواد شيميايى

سوال 359 :

در صورتى که آب انگور به واسطه مواد افزودنى شيميايى يا... تبديل به سرکه شود، پاک است؟

جواب :

بله، پاک است.

ملاک در تثليث

سوال 360 :

مى دانيم در تثليث شيره ى خرما به غليان، بايد آن را با آب جوشاند، آيا ملاک در تثليث شيره ى خرما به غليان (کم شدن دو سوّم) خرما با همان آب خارجى است يا خود خرما به تنهايى؟

جواب :

ملاک در تثليث، همان شيره ى خرماى به جوش آمده نزد عرف است، نه خود خرما به تنهايى.

حکم مشروبات

سوال 361 :

عرق و شراب چه فرقى دارند و حکم آن ها چيست؟

جواب :

هر چه مُسکر (مست کننده)، باشد حرام است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

شک در وضو

No image

موانع رسیدن آب به پوست

Powered by TayaCMS