10. گناهان
آگاهى از محرمات
سوال 1909 :
آيا فراگيرى محرمات همانند فراگيرى واجبات لازم و واجب است؟ و از طريق چه کتاب هايى مى توان به تمام محرمات در اسلام آگاهى يافت؟
جواب :
هر چه از مسايل تکاليف اعم از واجب و حرام مورد ابتلا باشد، بايد آن ها را از طريق رساله و غير آن ياد گيرند.
تقدّم انجام واجبات يا ترک محرمات
سوال 1910 :
از نظر شرعى انجام واجبات مقدم است يا ترک محرمات؟
جواب :
هر کدام در مورد خود لازم است.
حکم افشاى گناه کبيره
سوال 1911 :
چنان چه فرد مرتکب گناه کبيره اى شده باشد، آيا افشاى آن جايز است؟
جواب :
جايز نيست، مگر متجاهر به فسق باشد.
ذکر کار بد ديگرى براى توجيه نمودن فرد ديگرى
سوال 1912 :
اگر کار بد کسى را براى توجيه کردن ديگرى ذکر کنيم، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟
جواب :
بله، غيبت است؛ مگر از موارد استثناهاى غيبت باشد.
غيبت کسانى که به غيبت از خود راضى هستند
سوال 1913 :
اگر کسى بگويد که «من از هر که غيبتم را بکند راضى هستم»، آيا غيبت او جايز مى شود؟
جواب :
خير، چون عاقل اين کلام را به قصد جدّى نمى گويد.
فرق نقد و غيبت
سوال 1914 :
آيا بين نقد و ارزيابى عملکرد يک فرد ـ مثل نحوه تدريس يک استاد يا عمکرد يک مسؤول ـ با غيبت کردن از او تفاوت وجود دارد؟
جواب :
هر چه از عيوب مخفى مؤمن باشد که او را ناراحت کند، از موارد غيبت است.
انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى
سوال 1915 :
نقد و بررسى نامزدهاى انتخاباتى ـ با توجه به اين مطلب که آنان خود با علم به چنين مباحثى پيرامون خويش نامزد مى شوند ـ ، آيا حکم غيبت يا تهمت پيدا مى کند؟ و در صورت اشکال، آگاه کردن ديگران از عدم قابليت يک نامزد انتخاباتى، چگونه بايد انجام پذيرد؟
جواب :
تهمت جايز نيست و ذکر واقعياتِ دخيل در مسؤوليتى که درصدد آن است، مانعى ندارد و غير اين موارد را نبايد افشا کند.
رضايت غيبت شونده در صورت عدم دسترسى به آن
سوال 1916 :
از کسى که غيبت کرديم يا نسبت به او تهمتى زديم، با توجه به اين که به او دسترسى نداريم، چگونه حق او را ادا نماييم؟
جواب :
اگر امکان دسترسى به او نباشد، بايد براى او استغفار کرد.
آگاهى دو طرف از ويژگى هاى يک فرد
سوال 1917 :
آيا صحبت کردن از ويژگى هاى فردى که هر دو طرف از اين ويژگى ها آگاهى دارند، غيبت محسوب مى شود؟
جواب :
اگر از عيوب مخفى او باشد، غيبت محسوب مى شود و گر نه تحت عناوين ديگر مى تواند حرام باشد.
آگاهى غيبت شونده از مضمون غيبت
سوال 1918 :
بعضى مواقع درباره اشخاص صحبت مى کنيم، در حالى که خود شخص مذکور از اين مطلب آگاهى دارد، آيا اين کار غيبت محسوب مى شود؟
جواب :
فرق نمى کند.
غيبت کردن افراد خلافکار
سوال 1919 :
حکم غيبت و بدگويى درباره افراد خلاف کار چيست؟
جواب :
اگر از موارد استثناهاى غيبت نباشد ـ مثل متجاهر به فسق (کسى که آشکارا گناه مى کند) ـ جايز نيست.
خوبى ديگران را گفتن در صورت عدم رضايت
سوال 1920 :
اگر پشت سر کسى خوبى او را بگوييم در حالى که او راضى نباشد، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟
جواب :
خير، غيبت نمى شود.
عدم تحصيل رضايت فرد غيبت شونده
سوال 1921 :
اگر انسان از شخصى غيبت کند و نتواند رضايت او را فراهم کند، چه وظيفه اى دارد؟
جواب :
اگر امکان رضايت ندارد، براى او استغفار کند.
وجوب حلاليّت طلبيدن از غيبت شده
سوال 1922 :
آيا جلب رضايت و طلب حلاليت از شخصى که مورد غيبت قرار گرفته واجب است؟
جواب :
بله، واجب است، مگر اين که اعاده ى عزّت و حيثيّت او را در نزد کسانى که پيش آن ها غيبت کرده بنمايد.
حکم غيبت کودک
سوال 1923 :
آيا غيبت فرد غير بالغ جايز است؟
جواب :
اگر مميّز نباشد، اشکال ندارد.
تجسّم بدى فرد در ذهن
سوال 1924 :
اگر بدى کسى را در ذهن و خاطر خود مجسم سازم، غيبت محسوب مى شود؟
جواب :
خير.
ترس از حلاليت طلبيدن غيبت شوندگان
سوال 1925 :
شخصى غيبت افرادى کرده و اکنون به آن ها دسترسى ندارد، تکليفش چيست؟ هم چنين غيبت نامحرم و نزديکان را کرده است و از حلاليت طلبيدن مى ترسد، چه کار کند؟
جواب :
مى تواند به صورت کلى حلاليت بطلبد و طلب رضايت مطلقه بنمايد و اگر امکان جلب رضايت ندارد، براى آن ها استغفار کند.
غيبت کردن از ترک کننده نماز
سوال 1926 :
غيبت از تارک الصلاة (کسى که نماز نمى خواند) چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر اين کار او علنى و آشکار باشد، گفتن اين فسقش اشکال ندارد.
غيبت و دروغ در اجراى فيلم و نمايش
سوال 1927 :
در بسيارى از فيلم نامه ها و نمايش نامه ها دروغ يا غيبت وجود دارد، آيا اجراى نقش چنين برنامه هايى به عنوان بازيگر و دروغ و غيبت گفتن بر اساس متن تهيه شده گناه است؟
جواب :
جايز نيست.
تعريف کافر و غيبت کردن از او
سوال 1928 :
غيبت کردن درباره کافر چه حکمى دارد؟
جواب :
فقط غيبت مؤمنين حرام است.
موارد جواز دروغ
سوال 1929 :
در چه مواردى دروغ جايز است؟
جواب :
در مواردى که مصلحت مهمى باشد، جايز است.
دروغ گفتن براى توريه
سوال 1930 :
آيا دروغ گفتن به صورت توريه جايز است؟
جواب :
در صورتى که مصلحت آميز باشد جايز است، جهت توضيح بيشتر به جامع المسائل، ج 2، ص 471 مراجعه شود.
دروغ گفتن به همسايه
سوال 1931 :
در صورتى که همسايگان چيزى طلب کنند و به آن ها دروغ گفته شود، چه حکمى دارد؟
جواب :
اگر مصلحتى در آن باشد، جايز است.
عادت به فحاشى
سوال 1932 :
آيا فحاشى و توهين به ديگران، در صورت عادت، اشکال دارد؟
جواب :
حرام است.
تعريف و حکم اسراف
سوال 1933 :
لطفا تعريف و حکم اسراف را بيان فرماييد.
جواب :
اسراف، خروج از اعتدال و ميانه روى در امور است و اگر به حدّ اضرار (ضرر رساندن) برسد، محرّم است.
گناه با دختر باکره يا زن شوهردار
سوال 1934 :
گناه زنا با دختر باکره بيشتر است يا زن شوهردار؟
جواب :
هر دو حرام است.
خودکشى براى فرار از زنا
سوال 1935 :
آيا زن براى فرار از زنا مى تواند دست به خودکشى بزند؟
جواب :
خير، نمى تواند.
تماس جنسى غير از دخول
سوال 1936 :
آيا تماس هاى جنسى با نامحرم غير از دخول نيز حکم زنا را دارد؟
جواب :
حرام است و تعزير دارد.
اجبار به زنا توسط مرد
سوال 1937 :
حکم شرعى مردى که زن را به زنا مجبور کند چيست؟
جواب :
قتل است.
وظايف فرد گناهکار بعد از بلوغ
سوال 1938 :
اگر کودکى لواط يا زنا کرده باشد، بعد از بلوغ وظيفه اش چيست؟
جواب :
حکم تکليفى ندارد، ولى احکام وضعيّه دارد.
پسرى که در کودکى به او تجاوز جنسى کرده اند
سوال 1939 :
آيا پسرى که در کودکى مورد تجاوز قرار گرفته نيز گناه کار است؟
جواب :
خير.
بغل کردن از روى شهوت
سوال 1940 :
آيا اگر کسى از روى لباس کسى را بغل کند و شهوت خود را ارضا کند، اين عمل لواط است، تکليف چيست؟
جواب :
اگر دخول نشود لواط نيست ولى حرام و موجب تعزير است.
انتقام مفعول از فاعل
سوال 1941 :
نوجوانى اظهار مى کند با فريب و تهديد به قتل، به عمل لواط تن داده است، از نظر اسلام چه کسى گناه کار است؟ آيا اجازه دارد به ناموس فاعل تجاوز کند يا او را بکشد؟
جواب :
فاعل گناه کار است و مفعول مُجاز به آن کارها نسبت به غير او نيست و نسبت به او هم مجاز به کار حرام شرعى نيست وگر نه مثل او مستوجب حدّ است.
عقيم کردن خود جهت عدم انجام دادن استمنا
سوال 1942 :
متأسفانه عادت به استمنا دارم و راه ازدواج برايم بسته است، آيا مى توانم خود را عقيم کنم؟
جواب :
حرام است، و بايد ازدواج ـ هر چند موقت ـ انجام دهيد.
جواز استمناء
سوال 1943 :
اگر استمناء نکردن کسى که شهوت او را گرفته است، باعث شود که او فعل حرامى ـ مانند زنا و يا لواط که حدّ هم دارند ـ مرتکب شود، در اين صورت آيا استمناء کردن جايز مى شود؟
جواب :
تمام اين کارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دايم يا موقت کند.
خودکشى از نظر شرع
سوال 1944 :
حکم شرعى در مورد کسانى که خودکشى مى کنند، چگونه است؟
جواب :
حرام است.
فکر خودکشى
سوال 1945 :
آيا فکر خودکشى گناه است؟
جواب :
مذموم است؛ بلکه در بعض موارد مى تواند حرام هم باشد.
خودکشى بر اثر فشار روانى
سوال 1946 :
آيا اگر کسى تحت فشار روانى مجبور به خودکشى شود، گناه کار است؟
جواب :
بله.
گناهان کفاره دار
سوال 1947 :
چه نوع گناهانى علاوه بر توبه نياز به قضا و کفاره دارد؟
جواب :
نماز و روزه هايى که ترک کرده قضا دارد و روزه ها کفاره هم دارد و موارد ديگرى هم براى قضا و کفاره است.
مجازات هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ
سوال 1948 :
هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ چه حکمى دارد و مجازات آن چيست؟
جواب :
حرام است و مجازات آن به تشخيص حاکم شرع است.