10. گناهان

10. گناهان

10. گناهان

آگاهى از محرمات

سوال 1909 :

آيا فراگيرى محرمات همانند فراگيرى واجبات لازم و واجب است؟ و از طريق چه کتاب هايى مى توان به تمام محرمات در اسلام آگاهى يافت؟

جواب :

هر چه از مسايل تکاليف اعم از واجب و حرام مورد ابتلا باشد، بايد آن ها را از طريق رساله و غير آن ياد گيرند.

تقدّم انجام واجبات يا ترک محرمات

سوال 1910 :

از نظر شرعى انجام واجبات مقدم است يا ترک محرمات؟

جواب :

هر کدام در مورد خود لازم است.

حکم افشاى گناه کبيره

سوال 1911 :

چنان چه فرد مرتکب گناه کبيره اى شده باشد، آيا افشاى آن جايز است؟

جواب :

جايز نيست، مگر متجاهر به فسق باشد.

ذکر کار بد ديگرى براى توجيه نمودن فرد ديگرى

سوال 1912 :

اگر کار بد کسى را براى توجيه کردن ديگرى ذکر کنيم، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

بله، غيبت است؛ مگر از موارد استثناهاى غيبت باشد.

غيبت کسانى که به غيبت از خود راضى هستند

سوال 1913 :

اگر کسى بگويد که «من از هر که غيبتم را بکند راضى هستم»، آيا غيبت او جايز مى شود؟

جواب :

خير، چون عاقل اين کلام را به قصد جدّى نمى گويد.

فرق نقد و غيبت

سوال 1914 :

آيا بين نقد و ارزيابى عملکرد يک فرد ـ مثل نحوه تدريس يک استاد يا عمکرد يک مسؤول ـ با غيبت کردن از او تفاوت وجود دارد؟

جواب :

هر چه از عيوب مخفى مؤمن باشد که او را ناراحت کند، از موارد غيبت است.

انتقاد از نامزدهاى انتخاباتى

سوال 1915 :

نقد و بررسى نامزدهاى انتخاباتى ـ با توجه به اين مطلب که آنان خود با علم به چنين مباحثى پيرامون خويش نامزد مى شوند ـ ، آيا حکم غيبت يا تهمت پيدا مى کند؟ و در صورت اشکال، آگاه کردن ديگران از عدم قابليت يک نامزد انتخاباتى، چگونه بايد انجام پذيرد؟

جواب :

تهمت جايز نيست و ذکر واقعياتِ دخيل در مسؤوليتى که درصدد آن است، مانعى ندارد و غير اين موارد را نبايد افشا کند.

رضايت غيبت شونده در صورت عدم دسترسى به آن

سوال 1916 :

از کسى که غيبت کرديم يا نسبت به او تهمتى زديم، با توجه به اين که به او دسترسى نداريم، چگونه حق او را ادا نماييم؟

جواب :

اگر امکان دسترسى به او نباشد، بايد براى او استغفار کرد.

آگاهى دو طرف از ويژگى هاى يک فرد

سوال 1917 :

آيا صحبت کردن از ويژگى هاى فردى که هر دو طرف از اين ويژگى ها آگاهى دارند، غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

اگر از عيوب مخفى او باشد، غيبت محسوب مى شود و گر نه تحت عناوين ديگر مى تواند حرام باشد.

آگاهى غيبت شونده از مضمون غيبت

سوال 1918 :

بعضى مواقع درباره اشخاص صحبت مى کنيم، در حالى که خود شخص مذکور از اين مطلب آگاهى دارد، آيا اين کار غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

فرق نمى کند.

غيبت کردن افراد خلافکار

سوال 1919 :

حکم غيبت و بدگويى درباره افراد خلاف کار چيست؟

جواب :

اگر از موارد استثناهاى غيبت نباشد ـ مثل متجاهر به فسق (کسى که آشکارا گناه مى کند) ـ جايز نيست.

خوبى ديگران را گفتن در صورت عدم رضايت

سوال 1920 :

اگر پشت سر کسى خوبى او را بگوييم در حالى که او راضى نباشد، آيا باز هم غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

خير، غيبت نمى شود.

عدم تحصيل رضايت فرد غيبت شونده

سوال 1921 :

اگر انسان از شخصى غيبت کند و نتواند رضايت او را فراهم کند، چه وظيفه اى دارد؟

جواب :

اگر امکان رضايت ندارد، براى او استغفار کند.

وجوب حلاليّت طلبيدن از غيبت شده

سوال 1922 :

آيا جلب رضايت و طلب حلاليت از شخصى که مورد غيبت قرار گرفته واجب است؟

جواب :

بله، واجب است، مگر اين که اعاده ى عزّت و حيثيّت او را در نزد کسانى که پيش آن ها غيبت کرده بنمايد.

حکم غيبت کودک

سوال 1923 :

آيا غيبت فرد غير بالغ جايز است؟

جواب :

اگر مميّز نباشد، اشکال ندارد.

تجسّم بدى فرد در ذهن

سوال 1924 :

اگر بدى کسى را در ذهن و خاطر خود مجسم سازم، غيبت محسوب مى شود؟

جواب :

خير.

ترس از حلاليت طلبيدن غيبت شوندگان

سوال 1925 :

شخصى غيبت افرادى کرده و اکنون به آن ها دسترسى ندارد، تکليفش چيست؟ هم چنين غيبت نامحرم و نزديکان را کرده است و از حلاليت طلبيدن مى ترسد، چه کار کند؟

جواب :

مى تواند به صورت کلى حلاليت بطلبد و طلب رضايت مطلقه بنمايد و اگر امکان جلب رضايت ندارد، براى آن ها استغفار کند.

غيبت کردن از ترک کننده نماز

سوال 1926 :

غيبت از تارک الصلاة (کسى که نماز نمى خواند) چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر اين کار او علنى و آشکار باشد، گفتن اين فسقش اشکال ندارد.

غيبت و دروغ در اجراى فيلم و نمايش

سوال 1927 :

در بسيارى از فيلم نامه ها و نمايش نامه ها دروغ يا غيبت وجود دارد، آيا اجراى نقش چنين برنامه هايى به عنوان بازيگر و دروغ و غيبت گفتن بر اساس متن تهيه شده گناه است؟

جواب :

جايز نيست.

تعريف کافر و غيبت کردن از او

سوال 1928 :

غيبت کردن درباره کافر چه حکمى دارد؟

جواب :

فقط غيبت مؤمنين حرام است.

موارد جواز دروغ

سوال 1929 :

در چه مواردى دروغ جايز است؟

جواب :

در مواردى که مصلحت مهمى باشد، جايز است.

دروغ گفتن براى توريه

سوال 1930 :

آيا دروغ گفتن به صورت توريه جايز است؟

جواب :

در صورتى که مصلحت آميز باشد جايز است، جهت توضيح بيشتر به جامع المسائل، ج 2، ص 471 مراجعه شود.

دروغ گفتن به همسايه

سوال 1931 :

در صورتى که همسايگان چيزى طلب کنند و به آن ها دروغ گفته شود، چه حکمى دارد؟

جواب :

اگر مصلحتى در آن باشد، جايز است.

عادت به فحاشى

سوال 1932 :

آيا فحاشى و توهين به ديگران، در صورت عادت، اشکال دارد؟

جواب :

حرام است.

تعريف و حکم اسراف

سوال 1933 :

لطفا تعريف و حکم اسراف را بيان فرماييد.

جواب :

اسراف، خروج از اعتدال و ميانه روى در امور است و اگر به حدّ اضرار (ضرر رساندن) برسد، محرّم است.

گناه با دختر باکره يا زن شوهردار

سوال 1934 :

گناه زنا با دختر باکره بيشتر است يا زن شوهردار؟

جواب :

هر دو حرام است.

خودکشى براى فرار از زنا

سوال 1935 :

آيا زن براى فرار از زنا مى تواند دست به خودکشى بزند؟

جواب :

خير، نمى تواند.

تماس جنسى غير از دخول

سوال 1936 :

آيا تماس هاى جنسى با نامحرم غير از دخول نيز حکم زنا را دارد؟

جواب :

حرام است و تعزير دارد.

اجبار به زنا توسط مرد

سوال 1937 :

حکم شرعى مردى که زن را به زنا مجبور کند چيست؟

جواب :

قتل است.

وظايف فرد گناهکار بعد از بلوغ

سوال 1938 :

اگر کودکى لواط يا زنا کرده باشد، بعد از بلوغ وظيفه اش چيست؟

جواب :

حکم تکليفى ندارد، ولى احکام وضعيّه دارد.

پسرى که در کودکى به او تجاوز جنسى کرده اند

سوال 1939 :

آيا پسرى که در کودکى مورد تجاوز قرار گرفته نيز گناه کار است؟

جواب :

خير.

بغل کردن از روى شهوت

سوال 1940 :

آيا اگر کسى از روى لباس کسى را بغل کند و شهوت خود را ارضا کند، اين عمل لواط است، تکليف چيست؟

جواب :

اگر دخول نشود لواط نيست ولى حرام و موجب تعزير است.

انتقام مفعول از فاعل

سوال 1941 :

نوجوانى اظهار مى کند با فريب و تهديد به قتل، به عمل لواط تن داده است، از نظر اسلام چه کسى گناه کار است؟ آيا اجازه دارد به ناموس فاعل تجاوز کند يا او را بکشد؟

جواب :

فاعل گناه کار است و مفعول مُجاز به آن کارها نسبت به غير او نيست و نسبت به او هم مجاز به کار حرام شرعى نيست وگر نه مثل او مستوجب حدّ است.

عقيم کردن خود جهت عدم انجام دادن استمنا

سوال 1942 :

متأسفانه عادت به استمنا دارم و راه ازدواج برايم بسته است، آيا مى توانم خود را عقيم کنم؟

جواب :

حرام است، و بايد ازدواج ـ هر چند موقت ـ انجام دهيد.

جواز استمناء

سوال 1943 :

اگر استمناء نکردن کسى که شهوت او را گرفته است، باعث شود که او فعل حرامى ـ مانند زنا و يا لواط که حدّ هم دارند ـ مرتکب شود، در اين صورت آيا استمناء کردن جايز مى شود؟

جواب :

تمام اين کارها به مراتب حرام است و واجب است ازدواج دايم يا موقت کند.

خودکشى از نظر شرع

سوال 1944 :

حکم شرعى در مورد کسانى که خودکشى مى کنند، چگونه است؟

جواب :

حرام است.

فکر خودکشى

سوال 1945 :

آيا فکر خودکشى گناه است؟

جواب :

مذموم است؛ بلکه در بعض موارد مى تواند حرام هم باشد.

خودکشى بر اثر فشار روانى

سوال 1946 :

آيا اگر کسى تحت فشار روانى مجبور به خودکشى شود، گناه کار است؟

جواب :

بله.

گناهان کفاره دار

سوال 1947 :

چه نوع گناهانى علاوه بر توبه نياز به قضا و کفاره دارد؟

جواب :

نماز و روزه هايى که ترک کرده قضا دارد و روزه ها کفاره هم دارد و موارد ديگرى هم براى قضا و کفاره است.

مجازات هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ

سوال 1948 :

هتک حرمت نسبت به حرم ائمه اطهار ـ عليهم السّلام ـ چه حکمى دارد و مجازات آن چيست؟

جواب :

حرام است و مجازات آن به تشخيص حاکم شرع است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

No image

خمس مغازه ‌ها

No image

احکام غسل جنابت

No image

موانع رسیدن آب به پوست

No image

شک در وضو

Powered by TayaCMS