امور بانکى

امور بانکى

امور بانکى

سوال 793 :

ـ اين جانب از يکى از بانکها جهت قاليبافى وام گرفتم، ولى قصد دارم آن را در مورد کشاورزى مصرف کنم، آيااين کار صحيح است؟

جواب :

وام بانکى را بايد در همان جهتى که به آن عنوان وام گرفته ايد مصرف کنيد و صرف آن در موارد ديگر گرچه مورد نياز باشد، جايز نيست.

سوال 794 :

ـ اين جانب مى خواهم از بانک مبلغ 4 ميليون تومان جهت تهيه منزل وام بگيرم، ولى مقررات بانک مى گويد بايد منزلى را به قيمت 4 ميليون قولنامه کنيد و به بانک مراجعه کنيد تا بانک آن را از بايع بخرد و بعد به من به اقساط بفروشد، آيا من مى توانم با رئيس بانک تبانى کرده و طى يک معامله صورى قولنامه اى تهيه کنم و 4 ميليون را به اين صورت تهيه کنم و بعد خانه اى به قيمت بيشتر تهيه کنم؟

جواب :

در فرض سوال که طرفين مى دانند معامله صورى و بدون قصد است گرفتن پول تحت اين عنوان صحيح نيست. بلى چنانچه مسؤول بانک از طرف مسؤولين اصلى مجاز بوده که پول را در اختيار شما بگذارد و اباحه تصرف کند در اين صورت تصرفات و معاملات شمابا آن پول مانع شرعى

----------

(صفحه290)

نداشته و صحيح است، ولى شما زياده را به قصد اهداء به بانک بدهيد تا بى شبهه باشد.

سوال 795 :

ـ وامهايى که بعضى از بانکها يا مؤسسه ها مى دهند مشروط به اين که وام گيرنده قبلاً مبلغى پرداخت کرده باشد چه حکمى دارد؟

جواب :

ظاهراً در مورد سوال، مبلغى را که وام گيرنده، اول مى دهد، به عنوان قرض نيست، بلکه به عنوان سرمايه گذارى و مشارکت است لذا اشکال ندارد، بلى در همين مورد چنانچه مبلغى را که اول مى دهند به عنوان قرض و مشروط بر اين بدهند که به آنها وام بدهند در اين صورت، قرض ربايى محسوب شده و جايز نيست.

سوال 796 :

ـ حکم سودهاى على الحساب که در مشارکتهاى بانکى به سپرده گذار پرداخت مى شود، چيست؟

جواب :

هرگاه سپرده هاى ثابت به نحو مضاربه و يا وکالت در تجارت و توليد باشد مشروع است و اخذ سود طبق شرط و قرار به نحو کسر مشاع جايز است و پرداخت مبلغ معين به عنوان على الحساب مانعى ندارد.

سوال 797 :

ـ در اغلب بانکهاى دنيا طبق قوانين بانکى، مبلغى به عنوان بهره به صاحبِ پول مى دهند، گرفتن اين بهره چه صورت دارد؟

جواب :

گرفتن بهره پول از بانکهاى کشورهايى که مردم آن رسماً کافر هستند و حکومت آنها غيراسلامى است، اشکالى ندارد و حلال است، اما اگر کشورى باشدکه اهالى آن مسلمان هستند ولى حکومت آن ملتزم به احکام اسلامى نباشد، هر چند که ادعاى اسلام و مسلمانى مى کنند، گرفتن بهره پولى که به عنوان قرض به بانکهاى آن کشور، سپرده شده، ربا و حرام است بلى چنانچه پول را به قصد محفوظ ماندن در بانک بگذارند و شرط گرفتن بهره

(صفحه291)

نکنند و خود بانک طبق مقررات خود مبلغى بدهد، گرفتن آن بى اشکال و حلال است، هر چند از اول بدانند که بانک مبلغى به صاحب پول مى دهد.

سوال 798 :

ـ ما هو حکم الايداع فى بنک لشخص غير مسلم او دولة لحکومة بنظام غيراسلامى و اخذ الفوائد منه.

جواب :

لابأس بالايداع في بنک غيرالمسلم إذا کان بقصد الحفاظ دون الإعانة. والفائدة محللة، و إن بقى منها شيء آخر السنة وجب تخميسه. أما الايداع فى بنک المسلم و الدول الاسلامية، فإن کان بعنوان القرض المشروط بالفائدة فلايصح. و لايجوز أخذ الفائدة حينئذ. و أما إذا کان الإيداع فيه بداعي الحفاظ عليه لابعنوان القرض المشروط بالفائدة فلا بأس به، و يجوز أخذ ما يعطيهم على طيب خاطر منهم و يحل التصرف فيه. و المراد من عدم اشتراط الفائدة: هو الالتزام القلبى بعدم المطالبة إذا فرض عدم الاعطاء و إن علم به خارجاً. کما أنه إذا کان بنحو المضاربة لا إشکال فيها و لافي الفوائد مطلقاً.

----------

(صفحه292)

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

استفاءسایر مراجع

No image

احکام بانکها

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام خانواده

No image

طــلاق

No image

ارث

No image

حقـوق

No image

قـضـا

پر بازدیدترین ها

No image

مظالم عباد

No image

نماز وحشت

No image

احکام بانوان

No image

شکیات نماز

No image

نماز جماعت

Powered by TayaCMS