واجبات

واجبات

:: کيفيت حجاب ::

سوال :

حجاب ولباس هاى روئين بايد چگونه باشد؟

جواب :

بايد پوشنده باشد وسبب فتنه وفساد نشود.

:: حجاب زن وحدود واجب آن ::

سوال :

آيا تنها داشتن حجاب بر زن واجب است يا بايد چادر هم بپوشد؟

جواب :

بر زن واجب است که تمام بدن وموى سرش را از نامحرم بپوشد مگر صورت ودو کف دست به شرط اينکه در آنها زينت وچيزى که فتنه انگيز است نباشد اگر اينها باشد بايد آن دو را نيز بپوشاند بله، چادر بهتر است زيرا در آن اقتدا به حضرت زهرا وحضرت زينب عليهماالسلام نيز مى باشد.

:: حکم پوشاندن تمام صورت براى کامل کردن حجاب ::

سوال :

بنده مايلم براى کامل کردن پوشش ومستورنمودن صورتم از پوشيه (روپوش) استفاده کنم ولى مادرم – که خدا او را حفظ نمايد- به من اين اجازه را نمى دهد ومى گويد از آنجايى که تو هيچ وقت آرايش نمى کنى نيازى به پوشاندن صورتت نيست، چه کار کنم؟

جواب :

اگر در صورت زينت ويا زيبايى که سبب افسون گرى وفساد شود نباشد مى توان صورت را نپوشاند هرچند پوشاندن تمام صورت به طور مطلق جايز وافضل است.

:: استفاده خانم ها از عدسى رنگى ::

سوال :

استفاده خانم ها از لنـز رنگى در خارج از خانه در صورتى که باحجاب وحفظ شئون اسلامى همراه باشد وزن با هيچ مردى برخورد نداشته باشد چه صورتى دارد؟

جواب :

در صورتى که لنـز رنگى عرفاً نوعى زينت به شمار رود، نشان دادن واظهار آن در برابر نامحرم جايز نيست ولى در غير اين صورت جايز است.

:: زنانى که قسمتى از موهاى خود را نمى پوشانند ::

سوال :

در ميان برخى از دانش آموزان ودانش جويان دختر مرسوم است که قسمتى از موهاى جلوى سر را نمى پوشانند اين کار چه حکمى دارد؟

جواب :

جايز نيست زنان ودختران قسمتى از موهاى خود را آشکار نمايند وپوشاندن همه موهاى سر واجب است. حجاب شرعى عبارت است از: پوشاندن همه بدن وهمه موها به جز صورت و دوکف دست، آن هم در صورتى که بدون آرايش باشد وفتنه انگيزى وجلب توجه نکند.

:: حجاب در قرآن ومنظور از تعبير «ادناء جلباب» ::

سوال :

خداى متعال مى فرمايد: «يا أيها النبي قل لأزواجک وبناتک ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلک أدنى أن يعرفن فلا يؤذين وکان الله غفوراً رحيماً؛ (احزاب، آيه 59.)

اى پيامبر، به زنان ودخترانت وبه زنان مؤمنان بگو پوشش هاى شان را برخود فروتر گيرند. اين کار براى آن که شناخته شوند ومورد آزار قرار نگيرند [به احتياط] نزديک تر است، وخدا آمرزنده مهربان است». آيا منظور از «ادناء جلبات» در آيه شريفه فوق پوشاندن صورت است؟

جواب :

در کتاب شريف تقريب القرآن إلى الأذهان نوشته مرجع فقيد آمده است: «جلابيبهن: جلابيب جمع جلبات است. جلبات عبارت است از لباسى که زن، سر خود را بدان مى پوشانده است. در اين آيه امر شده است که زنان پوشش خود را به خود نزديک سازند؛ يعنى صورت وگردن وسينه خود را پوشيده بدارند وجلباب اين مواضع را پوشيده مى دارد ... فلا يؤذين: شيوه هرزگان وافراد فاسق ولاابالى حتى در روزگار ما اين است که فقط معترض زنانى مى شوند که مو وروى خويش را آشکار مى نمايند وچندان در قيد حجاب نيستند. ولى اگر زنى مستور وباحجاب ونجيب باشد، اين افراد مزاحم او نمى شوند».

:: محرميت يا عدم محرميت برادر شوهر ::

سوال :

بنده زنى هستم که با برادران همسرم در يک خانه زندگى مى کنيم ومتأسفانه گاهى اوقات برادران شوهرم به صورت ناگهانى ودر حالى که حجاب کامل ندارم وارد منـزل مى شوند، هرچند نسبت به اين کار تعهدى ندارند. حکم اين کار چيست وبنده چه وظيفه اى دارم؟

جواب :

برادر شوهر نسبت به زن نامحرم است وزن بايد در برابر برادر شوهرش حجاب کامل داشته باشد. بهتر است آنان را از اين گفتار امام صادق عليه السلام آگاه کنيد که مى فرمايند: «إذا استأذن أحدکم فليبدأ بالسلام، فإنه إسم من أسماء الله عزوجل، فليستأذن من وراء الباب قبل أن ينظر إلى قعر البيت، فإنما أمرتم بالاستئذان من أجل العين، والاستئذان ثلاث مرات، فإن قيل: ادخل فليدخل، وإن قيل: ارجع فليرجع، اولهن يسمع أهل البيت، والثانية يأخذ أهل البيت حذرهم، والثالثة يختار أهل البيت ان شاؤوا أذنوا وإن شاؤوا لم يأذنوا فليرجع، کان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إذا أتى باب قوم لم ينصرف حتى يؤذن بالسلام ثلاث مرات؛ (مستدرک الوسائل، ج 14، ص 284)هرگاه يکى از شما خواست وارد خانه اى شود ابتدا سلام کند، زيرا سلام يکى از نام هاى خداى متعال است. پس از پشت در وبدون اين که به درون خانه سرک بکشد اجازه بگيرد. اين که به شما امر شده اجازه بگيريد به منظور دورى از مفاسد چشم و نگاه است. اجازه گرفتن بايد در سه مرحله صورت گيرد واگر اهل خانه اجازه دادند وارد شود والاّ بازگردد. بار اول براى آن است که اهل خانه بشنوند واز ورود او آگاهى يابند، بار دوم براى آن است که به خود آيند وآمادگى پيدا کنند وبار سوم براى آن است که اهل خانه پاسخ مثبت يا منفى بدهند. اگر خواستند پاسخ مثبت مى دهند وشخص وارد مى شود واگر هم نخواستند پاسخ منفى مى دهند وشخص بايد بازگردد. رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم هرگاه به خانه اى مى آمد، سه بار به اهل آن خانه سلام مى کرد [ودر صورتى که جوابى نمى شنيد] آن جا را ترک مى گفت.

:: اشتغال زنان ::

سوال :

حکم اسلام درخصوص اشتغال خانم ها در بيرون از خانه چيست؟

جواب :

اسلام اشتغال زنان را در صورتى که با رعايت احکام شرعى منافات نداشته باشد، منع نکرده است.

:: محارم زن ::

سوال :

آيا پسر برادرشوهر با زن محرم است بدين معنا که جايز است در برابر او بدون حجاب کامل اسلامى ظاهر شود؟ چه کسانى با زن محرم مى باشند؟

جواب :

در صورتى که پسر برادر شوهر يک زن، بالغ باشد برآن زن واجب است که تمام بدن خود به جز قرص صورت ودو کف دستانش را از او بپوشاند همچنين در صورتى که بالغ نباشد ولى طفل مميز به شمار مى رود وخوب وبد را تشخيص مى دهد احوط آن است که خود را از او بپوشاند. کسانى که با زن محرمند عبارتند از: پدر (وپدربزرگ ها به بالا)، فرزندان (وفرزندان فرزندان و... به پايين)، دايى، عمو، برادر، پسر برادر، پسر خواهر، شوهر مادر وشوهر دختر.

:: استفاده از کلاه گيس ::

سوال :

استفاده از موهاى مصنوعى (کلاه گيس) براى خانم ها چه حکمى دارد؟

جواب :

جايز است ولى بايد آن را از نامحرم بپوشانند.

:: رعايت عدالت بين دوهمسر ::

سوال :

رعايت بين دوهمسر چگونه تحقق مى يابد واقامت شبانه در نزد همسران تابع چه برنامه اى است؟

جواب :

بايد از هرچهار شب يک شب را به هرکدام از همسران اختصاص دهد. ودر اين زمينه رعايت عدالت بين همسران واجب است. در غير از اين مسأله، رعايت عدالت بين همسران مستحب است. البته بايد دانست که عدالت به معنى تساوى نيست بلکه بدين معناست که به هرکدام حق شرعى مناسب او را بدهد. در روايات آمده است که هرکس بين همسران خود عدالت را رعايت نکند، روز قيامت در حالى محشور مى شود که بدن او نيمه است.

:: حکم پوشاندن صورت در عين رعايت حجاب (پوشيه) ::

سوال :

آيا جايز است زن، در عين رعايت همه شروط حجاب، صورت خود را نپوشاند؟ يادآورى اين نکته لازم است که بنده در منطقه اى زندگى مى کنم که در آن جا رسم است خانم ها صورت خود را با پوشيه بپوشانند. آيا اين قبيل رسومات بشرى نيز مانند احکام الله لازم الاجراست؟

جواب :

خداى متعال در قرآن مى فرمايد: «يا أيها النبي قل لأزواجک وبناتک ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن؛ اى پيامبر گرامى، به زنان ودختران خود وزنان مؤمن بگو که خويشتن را به چادر فروپوشند».(احزاب (33)، آيه 59.)

«جلباب» عبارت است از عبايى که زن روى لباس هايش آن را مى پوشد واز سر تا به پاى او را فرا مى گيرد. قرآن دستور مى دهد که اين عبا داراى درازا وپهناى گسترده باشد به گونه اى که سر وصورت را بپوشاند وجوانب آن روى پاها بيفتد ويک طرف آن برطرف ديگر قرار بگيرد وبدين ترتيب دست ها ولباس هاى زن را بپوشاند. حجاب خانم حضرت زهرا عليهاالسلام اين گونه بوده است.

بنابراين براى رسيدن به شفاعت آن بانوى گرامى بايد به ايشان اقتدا کرد.

البته بازگذاشتن چهره در صورتى که آرايش يا چيزى در آن نباشد که شهوت ديگران را برانگيزد، جايز است. ولى احوط آن است که چهره نيز پوشيده باشد، به ويژه اگر بيشتر زنان شهر چهره خود را بپوشانند. زيرا اين کار از آداب ورسوم نيکوست واسلام به تبعيت از چنين رسومى سفارش کرده است. به حضرت امير عليه السلام منسوب است که فرمود: «حسين إذا کنت في بلدة غريباً فعاشر بآدابها؛ فرزندم، هرگاه در شهرى بودى، مطابق آداب ورسوم آن شهر زندگى کن». از طرفى پوشاندن چهره در چنين شهرى دورى از شهرت وانگشت نما شدن است. از امام صادق عليه السلام روايت شده است که فرمودند: «الشهرة خيرها وشرها في النار؛ شهرت چه خوب باشد وچه بد [صاحب آن] در آتش است».(کافى، ج 6، ص 445.)

:: فروش روسرى هايى که پوشش ندارند ::

سوال :

فروش روسرى هايى که تمام موى سر را نمى پوشاند و فقط داراى جنبه تزئينى وآرايشى است، چه حکمى دارد؟

جواب :

فروش آن جايز است واستفاده از آن در خانه وجلو مردانى که با زن محرمند، جايز مى باشد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

وقف

No image

کفارات

No image

دیات

No image

ولایت

No image

اخلاق وآداب اسلامى

پر بازدیدترین ها

No image

روزه

No image

طهارت

No image

خمس

No image

ازدواج

No image

هبه

Powered by TayaCMS