غسل میّت و شهید

غسل میّت و شهید

غسل ميّت و شهيد

سوال 190 :

- 1 چنانچه فردى در جبهه شهيد گردد آيا غسل بر او واجب است يا خير؟ اگر زخمى شود و در بيمارستان فوت شود مسأله چه صورتى پيدا مى‌کند آيا با شهيد شدن در صحنه عمليات تفاوت دارد؟ 2- چنانچه فردى به بدن شهيدى که در صحنه عملياتى شهيد گرديده دست بزند آيا غسل مس ميت بر او واجب است يا خير؟ اگر زخمى شود و بعدا خارج از صحنه شهيد گردد چطور؟ در

استفتاءات، ج‌1، ص: 79

موقع دفن شهيد آيا کفن و نماز بر او واجب است يا مستحب؟

جواب:

1- شهيد در جبهه غسل ندارد ولى کسانى که زنده بيرون آورده مى‌شوند و در خارج جبهه به شهادت مى‌رسند بايد غسل داده شوند هر چند شهيد محسوبند 2- هر جا شهيد غسل ندارد مس او هم سبب غسل نمى‌شود و با لباس خودش بعد از نماز ميت دفن مى‌شود.

سوال 191 :

- اشخاصى که در جبهه و صحنه نبرد يا به وسيله ترورها به افتخار شهادت نائل مى‌شوند، آيا احتياج به غسل و کفن دارند يا خير؟ و آيا مس بدن شهدا احتياج به غسل مس ميت دارد يا خير؟

جواب:

- شهيد اگر در جبهه به شهادت رسيده غسل و کفن ندارد و مس او موجب غسل نمى‌شود و اگر در غير جبهه به شهادت رسيده غسل و کفن دارد و به مسّ او غسل واجب است.

سوال 192 :

- در تحرير الوسيله دنباله ساقط بودن غسل از شهيد فرموده‌ايد: "و يلحق به المقتول فى حفظ بيضة الاسلام"، چه افرادى مشمول اين الحاق هستند

استفتاءات، ج‌1، ص: 80

آيا مروّجين دين يا پاسداران و يا افرادى که براى جهاد سازندگى در دهات و شهرها شهيد مى‌شوند ملحق به شهيدند يا خير؟

جواب:

- مقصود شهداى معرکه در دفاع از اسلام و مسلمين هستند مانند شهداى در معرکه جنگ تحميلى، و اشخاص نامبرده در احکام اموات ملحق به شهيد نيستند.

سوال 193 :

- سربازى در جبهه خمپاره به او مى‌خورد و همانجا پس از گفتن شهادتين شهيد مى‌شود آيا بر آن شهيد غسل و کفن لازم است يا نه؟

جواب:

- در فرض مرقوم غسل و کفن ساقط است.

سوال 164 :

- در جواب يکى از سوالات فرموده‌ايد: شهيدى که در جبهه شهيد شود غسل لازم ندارد، بفرمائيد لازم نبودن غسل جهت دفن در همان جبهه است؟ يا اگر شهيد را به شهر خودش حمل نمايند باز هم غسل لازم نيست؟

چون بعضى‌ها معتقدند که دفن نمودن شهيد با لباسهاى خونين و بدن خون آلود مزيد بر فضيلت شهيد است، خواهشمند است بفرمائيد شهيدى که به شهر خود برده شده و جراحات بدنش آنچنان نيست که نشود غسل بدهند آيا فضيلت با لباس خونين و بدن خون آلود است که دفن شود؟ يا بعد از غسل دادن با کفن دفن شود بهتر است؟

جواب:

- اگر در جبهه به شهادت رسيده غسل ندارد هر چند در محل خودش دفن شود و لازم است که با لباس خودش دفن شود.

استفتاءات، ج‌1، ص: 81

استفتاءات ج‌1 89 س 225 ..... ص : 88

سوال 195 :

- اگر رزمنده‌اى که در فاصله زيادى از خط مقدم جبهه، با توپ دور برد و يا ضد هوائى مشغول شليک به دشمن است، مورد هجوم هوائى دشمن قرار بگيرد و کشته شود چه حکمى دارد؟

جواب:

- در موارد مذکوره حکم شهيد دارند.

سوال 196 :

- افرادى که نمى‌جنگند ولى براى تبليغ و يا درست کردن راه و يا رساندن غذا و کمکهاى پرسنلى مشغول شده‌اند، اگر کشته شوند چه حکمى دارند؟ (با ملاحظه اينکه بعضى از اينها در فاصله زيادى از خط اوّل جبهه هستند)

جواب:

- در صورتى که جزء نيروى جبهه محسوب شوند، حکم شهيد دارند.

سوال 197 :

- رزمنده‌اى در خانه و يا سنگرى استراحت مى‌کند، چه در مناطق جنگى باشد يا نه، آمادگى براى مقابله با دشمن را ندارد، توپ يا نارنجک و راکت منفجر شد، عده‌اى جان خود را از دست دادند، آيا احکام شهيد بر آنان جارى است؟

جواب:

- اگر از رزمندگان است و در جبهه به شهادت رسيده غسل و کفن ندارد، هر چند در حال استراحت باشد.

سوال 198 :

- شنيده شده که فرموديد شهدائى که در جبهه شهيد شده‌اند بهتر است غسل دهيم آيا اين نقل صحت دارد؟

جواب:

- صحت ندارد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 82

سوال 199 :

- در چه حالتى شهيد را مى‌توان با لباس خودش دفن کرد؟

جواب:

- شهداى در معرکه غسل و کفن ندارند و بايد با همان لباس خودشان پس از نماز دفن شوند.

سوال 200 :

- يک برادر جهاد گرى که در پشت جبهه فعاليت مى‌کند، اگر در حين کمک رسانى به رزمندگان اسلام توسط بمب يا ترکش خمپاره به شهادت برسد، آيا براى او غسل و کفن واجب است يا خير؟

جواب:

- واجب است.

سوال 201 :

- اگر کسى در پشت جبهه مقدم مانند برادران جهادگر، توسط رژيم صدام کافر کشته شود، شهيد است يا خير؟ پاداش او چگونه است؟

جواب:

- ثواب شهيد دارد و مقدار اجر تابع معرفت است.

سوال 202 :

- کسى که براى کمک رسانى تدارکات يا تبليغات به جبهه مى‌رود اگر به فيض شهادت برسد غسل و کفن مى‌خواهد يا نه؟

جواب:

- اگر در معرکه کشته شد حکم ساير شهداء را دارد.

سوال 203 :

- طى پيشامدى يکى از برادران تخريب جهت پاکسازى به منطقه‌اى دور از معرکه به عنوان خنثى کننده مين عازم مى‌شود و در اين ميان سهوا پايش به مين اصابت کرده و به شهادت رسيده است و گويا برادر شهيدمان بدون غسل و کفن دفن گرديده است نظر شما در اين باره چيست؟

جواب:

- صحيح است و در فرض مزبور غسل و کفن ساقط است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 83

سوال 204 :

- افرادى که در حين رزم و يا موقع پيشروى بواسطه افتادن در آب يا حادثه‌اى ديگر، مثل تصادف ماشين و پرت شدن از کوه و يا موتور کشته مى‌شوند، حکم غسل و کفن آنها چيست؟

جواب:

- ثواب شهيد دارند، ولى غسل و کفن ساقط نيست.

سوال 205 :

- افرادى که با حالت مجروح به اورژانس نزديک جبهه مى‌رسند و در آنجا شهيد مى‌شوند، چه حکمى دارند؟

جواب:

- حکم مسأله سابق را دارند.

سوال 206 :

- جوان رزمنده‌اى در خط مقدم جبهه، مجروح و در بيمارستان شهيد مى‌شود، مسؤولين چون از مسأله اطلاع نداشته‌اند، بدون غسل و کفن آن شهيد را دفن کردند و بعد از دفن متوجه مسأله شدند. حالا حکم آن چيست؟

جواب:

- اگر ممکن است و هتک ميّت نيست، بايد ميّت را بيرون آورند و تغسيل و تکفين نمايند.

سوال 207 :

- کسى که بر اثر بمباران شهرها توسط دشمن به شهادت مى‌رسد غسل دادنش لازم است يا خير؟

جواب:

- گر چه اجر شهيد دارد ولى غسل و کفن او ساقط نيست.

سوال 208 :

- اگر شک داشته باشيم که آيا رزمنده شهيد در درگيرى جبهه به شهادت رسيده يا بعد از آن، غسل دادن او واجب است يا نه؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 84

جواب:

- اگر اماراتى دال بر کشته شدنش در معرکه وجود دارد غسل و کفن ساقط است و گر نه ساقط نيست.

سوال 209 :

- اگر عضوى از ميّت، مثل دست و يا پا، مفقود شود و بقيّه بدن را غسل دهند و پس از آن، عضو مفقود شده، پيدا شود و آب در دسترس نباشد، با اين عضو چه بايد کرد؟

جواب:

- اگر آب ندارند و از مواضع تيمم هم نيست، بدون غسل و تيمم دفن کنند.

سوال 210 :

- اگر ميت آدمى را روى تخته چوبى با آب قليل غسل دهند آيا آبى که از جسم ميّت مس شده روى تخته مى‌ريزد تخته را نجس مى‌کند و اگر تخته نجس شود چه طورى طاهر خواهد شد و در اين صورت غسل صحيح شده يا نه؟

جواب:

- غسل صحيح است و بعد از تمام شدن غسل تخته بالتّبع پاک مى‌شود.

سوال 211 :

- در رساله آمده که: "واجب است ميت را سه غسل بدهند: اوّل به آبى که با سدر مخلوط باشد، دوّم به آبى که با کافور مخلوط باشد، سوّم با آب خالص" ولى اگر کسى اشتباها ميت را ابتدا با آب کافور و سپس با آب سدر غسل دهد و بعد از دفن ميت متوجه اشتباهش شود، در صورتى که مدتى از دفن ميت گذشته باشد، آيا بايد نبش قبر کنند و غسل صحيح را انجام دهند؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 85

جواب:

- اگر بدن ميت هنوز فاسد و متلاشى نشده و نبش قبر موجب هتک ميت يا حرج ديگران نمى‌شود، نبش قبر براى تدارک غسل لازم است.

سوال 212 :

- هنگامى که ميت را غسل مى‌دهند، انگشتان پاهايش در حالت عادى بسته است، آيا براى غسل بايد انگشتان پاى ميت را باز کرد يا اشکالى ندارد؟

جواب:

- اگر آب به جاهايى که بايد شسته شود مى‌رسد، اشکال ندارد.

سوال 213 :

- جسد زنى که موهاى او بلند و بافته شده باشد، آيا براى غسل دادن او بايد موهايش را باز کرد يا همانطور که بافته شده مى‌توان او را غسل داد؟

جواب:

- اگر آب به موها مى‌رسد، باز کردن آنها لازم نيست.

سوال 214 :

- معمول است که براى تکفين ميت، علاوه بر سه قطعه (لنگ، پيراهن، سرتاسرى)، با 2 قطعه ديگر به نام ران پيچ، پاهاى ميت را جدا جدا مى‌پيچند، آيا اين عمل جايز است يا خير؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 215 :

- کسانى که در ريختن آب و کسانى که در شستشوى بدن ميت (قبل از غسل دادن ميت) شرکت مى‌کنند، آيا خودشان حق تعيين حقوق دارند، يا اينکه حقوق آنها را حاکم شرع بايد تعيين کند؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 86

جواب:

- مى‌توانند خودشان براى تعيين اجرت قرار داد کنند.

نماز ميت‌

سوال 216 :

- طبق نظر حضرتعالى، در نماز ميت اذن ولى شرط است، آيا اذن و رضايتى که از قرائن فهميده مى‌شود کافى است يا بايد شفاها اذن گرفت؟

جواب:

- کفايت مى‌کند.

سوال 217 :

- چنانچه اجازه گرفتن از ولى شهيد جهت خواندن نماز ميت ميسور نباشد يا غفلت شود، حکمش چيست؟

جواب:

- اگر ميسور نيست، اذن ولى ساقط است و در صورت غفلت بنا بر احتياط نماز را اعاده کنند.

سوال 218 :

- اگر کسى در نماز ميت اشتباها به جاى پنج تکبير چهار تکبير بگويد و جمله آخر را اشتباها نخواند، بعد از دفن ميّت فرداى آن روز شخص نماز گزار متوجه شود که جمله آخر و تکبير پنجم را فراموش کرده، تکليفش چيست؟

جواب:

- بايد نماز را بر قبر او اعاده کنند، مگر آنکه مدتى گذشته باشد که ميت متلاشى شده و صدق اسم ميت بر او نکند که در اين صورت اعاده واجب نيست.

استفتاءات، ج‌1، ص: 87

سوال 219 :

- با توجه به اينکه بين ميت و نماز گزار بايد پرده و ديوار حائل نباشد، آيا تخته و پارچه‌اى که روى تابوت ميت قرار مى‌دهند مانع محسوب مى‌شود؟

جواب:

- تخته و پارچه مذکور مانع نيست و نماز صحيح است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام روزه‌

No image

احکام زکات‌

No image

احکام خمس‌

No image

شرائط وجوب‌

No image

نیابت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نماز مسافر

No image

سجده سهو

No image

نجاسات و احکام آن‌

No image

احکام تقلید

Powered by TayaCMS