مطهرات و احکام آن‌

مطهرات و احکام آن‌

مطهرات و احکام آن‌

سوال 314 :

- اگر دست تا آرنج نجس و يا متنجّس شده باشد و آن را تا مچ در آب فرو برده و آب بکشيم و بعد از در آوردن از آب آن را به طرف پايين نگه داريم (با توجه به خط ارتباط بين خشکى و ترى) آيا از مچ دست به پايين پاک است يا نجس؟

جواب:

- پاک شده است.

سوال 315 :

- اگر چيز نجس را که بايد دو بار بشويد يک بار بشويد ولى مقدار آبى که يک بار مى‌شويد بيشتر از مقدار آبى است که دو بار مى‌شويد آيا آن چيز پاک مى‌شود؟

جواب:

- زيادى آب ميزان نيست و در موارد لزوم تعدد بايد مراعات شود.

سوال 316 :

- آيا مى‌توان از فاضلاب تصفيه شده منازل براى مشروب نمودن‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 117

فضاى سبز و درختکارى استفاده کرد؟ البتّه تمام ميکروبها و انگل‌هاى اين آب کشته شده و از نظر علمى قابل شرب مى‌باشد؛ با توجه به اينکه اجتناب از اين آب در فضاى سبز ممکن نيست، تقاضا داريم نظر حضرت امام را در مورد طهارت اين آب نيز، بيان فرماييد.

جواب:

- استفاده از آن آب براى مشروب نمودن فضاى سبز و باغچه مانع ندارد ولى اگر آب نجس باشد، مى‌توانند براى تطهير آن به آب کرّ پاک يا آب لوله متصل و با آن ممزوج نمايند.

سوال 317 :

- جائى از منزل که نجس مى‌شود و امکان اينکه آب جارى يا قليل روى آن ريخته و از محلى خارج شود نمى‌باشد براى پاک شدن آن جاها به چه ترتيب بايد عمل شود؟

جواب:

- اگر به وسيله آب کر تمام محل نجس شسته شود و غساله از محل نجس رد شود پاک مى‌شود.

سوال 318 :

- اگر چيز نجسى را زير شيرى که متصل به کر است تطهير کند، آيا آبى که از آن مى‌ريزد پاک است؟

جواب:

- پاک است.

سوال 319 :

- آيا با ترى دست مى‌شود چيز نجس را تطهير کرد؟ مثلا يک دست بکشد و نجاست را برطرف کند و يک دست ديگر بکشد و آن را پاک کند؟

جواب:

- کافى در تطهير نيست.

استفتاءات، ج‌1، ص: 118

سوال 320 :

- مدتها پيش از شخصى روحانى سوال شد که فرشى را که به بول يا عذره کودک غذا خور آلوده شده چه بايد کرد؟، او گفت: در عذره عين نجاست را برطرف کرده و به وسيله آب جارى آنقدر مى‌ريزيم که نجاست مستهلک شود و رنگ و بوى آن نماند، اما در بول رفع عين نجاست لازم نيست، صرف ريختن آب جارى و استهلاک بول در آن کفايت مى‌کند، ما نيز مدتى اينطور عمل مى‌کرديم ولى بعد روشن شد امام خمينى خارج کردن غساله به وسيله فشار يا غيره را احتياط واجب مى‌داند، با توجه به اينکه در احتياط واجب مى‌شود به علماء ديگر رجوع کرد و در حين اين نکته ما توجه نداشتيم تکليف فرش يا طهارت چگونه است؟

جواب:

- حکم همان است که نقل کرده‌ايد و تا غساله خارج نشده حکم به طهارت نمى‌شود، ولى اگر به وسيله فشار لوله آب از موضع نجس عبور کرده پاک شده است.

سوال 321 :

- تطهير متنجّس ببول، به وسيله آب جارى يا آب لوله شهر يا آب کرّ، فشار يا تعدد مى‌خواهد يا نه؟

جواب:

- در فرض مسأله تعدد لازم نيست ولى در تطهير چيزهايى که قابل فشار است، بنابر احتياط فشار لازم است.

سوال 322 :

- قسمتى از فرش بواسطه بول نجس شده و به پشت فرش هم رسيده و در نتيجه آن قسمت از کف اطاق هم نجس شده است؛ آيا وقتى که از رو، فرش را به وسيله آب لوله‌کشى تطهير مى‌کنيم، قسمت پشت فرش و آن قسمت از کف اطاق هم پاک مى‌شود يا خير؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 119

جواب:

- براى آب کشيدن، زمين بايد جداگانه تطهير شود و براى پاک کردن فرش اگر با آب لوله رويش آب بريزند و از پشتش عبور کند و خارج شود، هر دو رو پاک مى‌شود.

سوال 323 :

- ظروف و دستکش‌هاى پلاستيکى اگر نجس شود (مثلا با مدفوع کودک آلوده گردد) آيا با آب کشيدن آنها و برطرف شدن نجاست تطهير مى‌شود يا نه؟

جواب:

- پس از زوال عين نجاست با آب کشيدن پاک مى‌شود.

سوال 324 :

- اگر رنگ و بو و طعم آب کرى که نجس شده است، بواسطه افزودن يک ماده شيميايى به آب کر، از بين برود، آيا پاک مى‌شود؟

جواب:

- طاهر نمى‌شود.

سوال 325 :

- موقع بيرون ريختن دوغ از مشک، موش مرده‌اى از مشک بيرون مى‌آيد، تطهير مشک به فتواى آن حضرت، چگونه است؟

جواب:

- اگر لوله آب را در داخل آن باز کنند تا پر شود، پاک مى‌شود.

سوال 326 :

- آيا گل خيابان بعد از بند آمدن باران، نجس است يا پاک؟

جواب:

- پاک است.

سوال 327 :

- آيا لباس شستن با هر نوع ماشين لباس‌شوئى خانگى پاک کننده مى‌باشد يا خير؟ اگر پاک مى‌کند شرائط آن به چه صورت است؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 120

جواب:

- اگر بعد از زوال عين نجاست يک مرتبه با آب لوله يا دو مرتبه با آب قليل مى‌شويد پاک مى‌کند.

سوال 328 :

- آيا در ماشين‌هاى لباسشوئى برقى که مقدارى آب از شير متصل به کر داخل مخزن جمع مى‌شود و روى لباسها مى‌ريزد و بعد آب قطع مى‌شود و آب موجود در مخزن در اثر نيروى گريز از مرکز از لباسها جدا شده و بيرون مى‌رود آيا از نظر شرعى لباسها پاک است يا خير؟

جواب:

- بعد از زوال عين نجاست اگر دو مرتبه، در آب قليل شسته شود و غساله منفصل شود پاک مى‌شود.

سوال 329 :

- در رابطه با لباسشويى‌هاى عمومى: با توجه به اين که در هر منطقه و محله افرادى که طهارت اسلامى را رعايت نمى‌کنند، کم و بيش وجود دارند (هر چند اين امر يقينى نيست ليکن احتمال آن زياد است)، آيا لباسهايى که در اين لباسشويى‌ها شسته مى‌شوند پاکند يا خير؟

جواب:

- اگر لباس را پاک تحويل داده‌اند و شک داشته باشند که نجس شده، پاک است و همچنين اگر لباس نجس بوده و کسى که متصدى شستن است بگويد تطهير نموده است، محکوم به طهارت است.

استفتاءات ج‌1 128 ج ..... ص : 128

استفتاءات، ج‌1، ص: 121

سوال 330 :

- آيا خشک‌شوئى‌ها که لباس مردم را با مواد شيميائى مى‌شويند.

در صورتى که لباس نجس باشد باعث پاک شدن لباس مى‌شوند؟ و فرقى بين خشک‌شوئى و لباسشوئى‌هائى که در منازل است وجود ندارد؟

جواب:

- در فرض مرقوم طهارت حاصل نمى‌شود.

سوال 331 :

- خشکشويى‌هايى که لباسهاى مردم را با مواد شيميايى مانند بنزين و ساير مواد پاک کننده مى‌شويند و آنها را اتو مى‌کنند، آيا از نظر شرعى پاک است يا خير؟ چون ممکن است افرادى که پاکى و نجاست را رعايت نمى‌کنند نيز لباس خود را به آنها بدهند؟

جواب:

- محکوم به طهارت است و احتمال نجس بودن دستگاه، کافى براى حکم به نجاست نيست.

سوال 332 :

- حکم لباسهايى که به خشکشويى‌ها داده مى‌شود، از نظر طهارت چگونه است؟ (لازم به تذکر است که اقليتهاى مذهبى هم لباسهاى خود را به اين خشکشويى‌ها مى‌دهند و در خشکشويى از آب استفاده نمى‌شود).

جواب:

- اگر لباس پاک بوده، محکوم به طهارت است مگر يقين پيدا شود که با رطوبت با چيز نجسى ملاقات کرده است و اگر نجس بوده بايد يقين کنيد که با آب تطهير شده است.

سوال 333 :

- نظر به اين که در خشکشويى‌ها، لباسها به وسيله ماشين بزرگ با

استفتاءات، ج‌1، ص: 122

مواد شيميايى شسته مى‌شود و بعضى‌ها با 60 درجه حرارت خشک مى‌شود بدون آنکه قطره‌اى آب به کار رود و راهى هم براى جدا جدا شستن لباسها نيست، چون هفته‌اى يک بار مواد داخل ماشين، تمام يا تعويض مى‌شود؛ بنابر اين ما مجبوريم که لباسهاى اقليّتهاى مذهبى را هم با ساير لباسها بشوييم بعلاوه همين مسأله در مورد اتو بخار هم وجود دارد که تمام لباسها (پاک و نجس) با يک ماشين اتو مى‌شود؛ خواهشمنديم که تکليف صنف خشکشويى و لباسشويى را در اين مورد مشخص نماييد!

جواب:

- اگر يقين دارد با مخلوط کردن لباسها، لباس پاک ديگرى نجس مى‌شود، نبايد مخلوط کند.

سوال 334 :

- اگر لباس آلوده به خون يا منى را بشوييم ولى پس از تطهير، باز رنگ و اثر آن باقى بماند؛ آيا اين مقدار شستن کفايت مى‌کند؟

جواب:

- اگر عين نجاست منى يا خون از بين برود و شسته شود، پاک مى‌شود هر چند رنگ آن باقى باشد و از وسوسه اجتناب لازم است.

سوال 335 :

- بعضى از مايعات مثل "رنگها" که بر درب‌ها مى‌زنند اگر نجس شوند در صورت انجماد آيا قابل تطهير هستند يا نه؟ و ظاهر آنها چطور؟

جواب:

- ظاهر آن قابل تطهير است.

سوال 336 :

- مهر نماز که گوشه‌اى از آن توسط دست مرطوب نجس لمس شده باشد چگونه پاک مى‌شود؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 123

جواب:

- مى‌تواند آن گوشه را بتراشد.

سوال 337 :

- ته کفش به واسطه خيسى کف توالت نجس شده (ولى عين نجاست به ته آن نيست) و بعد از بيرون آمدن از توالت، روى زمينى که بواسطه بارش کمى باران، نمناک و مرطوب شده، 15 الى 20 قدم راه رفته و سپس وارد مسجد شده‌ايم، آيا مسجد با اين عمل نجس مى‌شود يا نه؟

جواب:

- اگر يقين به نجاست ته کفش يا کف آن محل ندارد، حکم به طهارت مى‌شود و در صورت علم به نجاست در صورتى زمين ته کفش را پاک مى‌کند که خشک باشد و با رطوبت پاک نمى‌کند.

سوال 338 :

- آيا شيشه‌هاى معمولى درب و پنجره، مانع مطهريّت آفتاب هستند يا نه؟ و اگر پشت خود شيشه نجس باشد، با تابيدن آفتاب بر روى آن پاک مى‌شود يا خير؟

جواب:

- اگر مانع تابش آفتاب بر جاى نجس نباشد، مانع مطهر بودن نيست.

سوال 339 :

- اگر روغنى که جهت سوختن استفاده مى‌شود (نفت، گازوئيل، بنزين) نجس شود و بعد از سوختن به صورت دوده درآيد آيا در اين حالت استحاله شده و پاک است يا خير؟

جواب:

- دوده متنجس نجس نيست مگر آنکه آلوده به ذرات متنجس باشد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 124

سوال 340 :

- آب داغى که نجس مى‌باشد آيا بخار آن هم نجس است؟

جواب:

- پاک است.

سوال 341 :

- اگر انگور و آب انگورى که براى تهيه سرکه در ظرفى انباشته شده‌اند، بعد از جوش آمدن تبديل به سرکه شود، و ثابت هم شود که مست کننده بوده، آيا ساقه‌ها و چوبهاى انگور (که قبلا با انگور نجس شده بوده) نيز پس از سرکه شدن، پاک مى‌شود؟

جواب:

- پاک مى‌شود.

سوال 342 :

- در روستاى ما براى تهيه شيره انگور بدين طريق عمل مى‌کنند:

"وقتى که انگور رسيد، کشمشهايى را که روى خوشه انگور، خشک شده جدا مى‌کنند و اين انگورها را داخل يک حوض مى‌ريزند و مى‌شويند و سپس آب اين انگورها را مى‌گيرند و آب انگور را با يک خاک مخصوص مخلوط مى‌کنند و بعد از يکى دو روز آن را مى‌جوشانند تا اين که حدود 3/ 1 آن کم شود و سپس آب انگور جوشيده را در ظرفهاى مخصوص گلى ريخته و در آفتاب مى‌گذارند که هم سرد شود و هم کمتر و غليظتر و تيره‌تر؛ بعد از اين اعمال، از اين آب انگور براى خوردن استفاده مى‌کنند"، شيره انگورى که بدين روش تهيه مى‌شود چه حکمى دارد؟

جواب:

- در فرض مرقوم اگر با جوشيدن روى آتش دو ثلث آن کم نشود، خوردن آن حرام است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 125

نماز

استفتاءات، ج‌1، ص: 126

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام طهارت‌

No image

استنجاء و استبراء

No image

وضوء

No image

غسل جنابت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نجاسات و احکام آن‌

No image

احکام طهارت‌

No image

وضوء

No image

استنجاء و استبراء

No image

غسل میّت و شهید

Powered by TayaCMS