غسل جنابت‌

غسل جنابت‌

غسل جنابت‌

سوال 85 :

- علامت‌هاى منى در مرد و زن چيست؟ آيا هر دو يکسان متوجه خروج منى مى‌شوند؟ و اگر بى اختيار منى خارج شود، غسل لازم دارد؟

جواب:

- منى علائمى دارد که در رساله نوشته شده است و تا يقين به خارج شدن منى پيدا نشود و يقين پيدا نشود که رطوبتى که خارج شده منى است، حکم به جنابت نمى‌شود و غسل واجب نيست و خواهران کمتر يقين پيدا مى‌کنند.

استفتاءات، ج‌1، ص: 49

سوال 86 :

- اگر در اثر مرض مانند قطع نخاع، بدون اراده از کسى منى خارج شود آيا موجب جنابت مى‌شود و تکليف شرعى او از اين جهت چيست؟

جواب:

- جنب مى‌شود و اگر مى‌تواند بايد غسل کند و گر نه تيمّم نمايد و نماز بخواند و اگر به طورى است که بعد از غسل يا تيمّم نمى‌تواند خود را نگهدارد و نماز بخواند براى هر نماز يک غسل در فرض امکان و يک تيمّم در فرض ديگر کافى است‌

سوال 87 :

- برادرى، موج انفجار باعث شده که دچار سردردهاى بسيار شديد و لرزه و رعشه شود و دائما از وى منى خارج مى‌شود، البّته خروج منى بدون جستن و سستى بدن صورت مى‌گيرد؛ لطفا وظيفه اين شخص را از جهت اداى نماز و طهارت (غسل و ...) بيان نماييد.

جواب:

- اگر يقين پيدا مى‌کند که رطوبتى که از او خارج مى‌شود، منى است، بايد به احکام جنابت عمل کند و در صورت شک، چيزى بر او نيست و اگر مرضى دارد که منى پيوسته از او خارج مى‌شود و وقتى ندارد که نماز را در آن وقت بخواند، در صورت امکان براى هر نماز يک غسل کند و اگر ممکن نيست به جاى غسل تيمم کند و نماز بخواند.

استفتاءات، ج‌1، ص: 50

سوال 88 :

- شخصى مبتلا به بيمارى حمله است، اگر اين شخص در حالتى که دچار حمله شده است، جنب شود، غسل بر او واجب مى‌شود يا خير؟

جواب:

- اگر يقين پيدا کرده منى از او خارج شده، بايد غسل کند.

سوال 89 :

- اينجانب مدّت دو سال است که به بيمارى احتلام دچار شده‌ام و با اين که متأهل مى‌باشم هفته‌اى 4 الى 5 بار محتلم مى‌شوم؛ خواهشمند است در مورد چگونگى غسل جنابت، مرا راهنمايى کنيد.

جواب:

- اگر منى بودن آنچه از شما خارج مى‌شود محرز باشد، محکوم به نجاست است و بايد غسل جنابت با تمکّن از استعمال آب و تيمّم در صورت عدم تمکّن بجا آوريد.

سوال 90 :

- آيا زن بدون عمل آميزش هم جنب مى‌شود يا نه؟ و در صورت مثبت بودن جواب، غسل جنابت بر او واجب است؟

جواب:

- ممکن است و اگر يقين پيدا کند به خارج شدن منى، غسل واجب مى‌شود و تا يقين پيدا نکنند، غسل واجب نيست.

سوال 91 :

- آيا دوشيزگان و بانوان هم در خواب محتلم مى‌شوند؟

جواب:

- ممکن است، ولى تا يقين به خروج منى نداشته باشند، حکم به جنابت نمى‌شود.

استفتاءات، ج‌1، ص: 51

سوال 92 :

- در صورت احتلام آيا ترشح بدن نجس است؟

جواب:

- ترشح بدن نجس نيست.

سوال 93 :

- تکليف کسانى که به مسأله احتلام بانوان جاهل بوده و بدون غسل مدتها اعمال عبادى خود را انجام داده‌اند چيست؟

جواب:

- اگر يقين نداشته باشند که جنب بوده‌اند، قضاى نمازها لازم نيست و در هر صورت روزه‌ها قضا ندارند.

سوال 94 :

- آيا عمل استمناء براى زنان موجب غسل مى‌شود يا نه؟

جواب:

- اگر يقين پيدا کند که منى خارج شده، بايد غسل کند.

سوال 95 :

- اگر کسى با دست يا چيز ديگر کارى کند که منى از او خارج شود، حکمش چيست؟

جواب:

- عمل مزبور حرام است.

سوال 96 :

- در بعضى از بيمارستانها براى اين که بفهمند انسان بچه دار مى‌شود يا نه، از مرد مى‌خواهند که با عمل استمناء منى خودش را در اختيار آزمايشگاه قرار دهد، آيا اين کار جايز است يا خير؟

جواب:

- حرام است.

سوال 97 :

- آيا صحيح است که اگر زنى عطر زده باشد و به خيابان برود، بر او غسل جنابت واجب مى‌شود؟

جواب:

- غسل واجب نمى‌شود.

استفتاءات، ج‌1، ص: 52

سوال 98 :

- اخيرا در مردان با عملى (طبّى) که انجام مى‌گيرد مجارى خروج منى را گره مى‌زنند بطوريکه در هنگام مقاربت فقط مقدارى آب لزج (که هميشه با منى همراه است) خارج مى‌شود.

بفرماييد حکم احتلام اينچنين افراد که منى از آنها خارج نمى‌شود چيست؟

جواب:

- اگر بدون مقاربت آبى از انسان در حال خواب يا بيدارى خارج شود و صفات منى را نداشته باشد حکم جنابت مترتب نمى‌شود مگر آنکه يقين کند منى از او خارج شده است.

سوال 99 :

- اگر کسى هميشه ترشّح داشته باشد و رطوبت آن مثل منى يا شبيه به منى است و بدون احساس و اراده است و بعد از جنب شدن يک روز تا دو روز اين وضع بدتر و شديدتر مى‌شود آيا حکم منى را دارد يا نه؟ وظيفه و تکليف چيست؟

جواب:

- تا يقين به خروج منى حاصل نشود احکام جنابت مترتب نمى‌شود.

سوال 100 :

- اگر دکتر در ادرار کسى تشخيص اسپرم (منى) بدهد و خود او هم بعد از ادرار آبى با لزوجت (چسبندگى) ببيند و احتمال قوى دهد که منى است، آيا آن آب حکم منى دارد؟

جواب:

- حکم منى ندارد، مگر علم پيدا کند که منى است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 53

سوال 101 :

- کسى که شک کند جنب شده يا نه، بايد غسل کند؟

جواب:

- تا يقين به جنابت حاصل نشود، غسل واجب نمى‌شود.

سوال 102 :

- در مسأله 346 احکام جنابت فرموده‌ايد ... درباره زن لازم نيست آن آب يا رطوبت با جستن و سست شدن بدن باشد بلکه اگر با شهوت باشد حکم منى دارد.

تشخيص اين مورد براى زنان که اغلب ترشّح مى‌بينند و به جزئى شهوتى و خوشايندى ممکن است ترشح خارج شود چگونه است؟ خصوصا در مورد دوشيزگان که در عقد مى‌باشند؟

جواب:

- ترشحات ذکر شده پاک است و غسل ندارد.

سوال 103 :

- دفق و فتور بدن را در جنابت زن شرط نمى‌دانيد فقط حصول شهوت را در خروج رطوبت منى شرط جنابت فرموده‌ايد، پس با رطوبتى که به نام مذى آن هم در موقع شهوت از مرد و زن خارج مى‌شود چه تفاوتى دارد؟

جواب:

- ميزان شهوتى است که مقارن با آن منى خارج مى‌شود و با ساير حالات فرق دارد.

سوال 104 :

- برخى اوقات زن به علت ملاعبه با همسر، تقريبا حالت انزال به او دست مى‌دهد و بدنش سست مى‌شود بطورى که فکر مى‌کند جنب شده است؛ آيا پس از اين حالت غسل جنابت واجب است يا نه؟

جواب:

- اگر يقين به انزال منى حاصل شود و از مجرى به خارج برسد، غسل واجب است.

استفتاءات ج‌1 59 س 126 ..... ص : 59

استفتاءات، ج‌1، ص: 54

سوال 105 :

- آيا انسان در يک شب مى‌تواند چند بار با همسر خود مجامعت کند يا خير؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 106 :

- اگر انسان در شب بداند که صبح براى غسل کردن، آب پيدا نمى‌کند، با اين حال مى‌تواند با همسر خويش نزديکى کند؟

جواب:

- مانع ندارد.

سوال 107 :

- آيا جوّ زمانى حکم اسلام را تغيير مى‌دهد؟ مثلا شخص ناپاک بواسطه جوّ مى‌تواند در مسجد بخوابد يا خير؟

جواب:

- جوّ، حکم را عوض نمى‌کند و اگر جنب يا حائض است نمى‌تواند در مسجد بخوابد.

سوال 108 :

- با توجه به اين که يکى از محرمات بر شخص جنب، گذاشتن چيزى در مسجد است، اگر اين چيز را به وسيله چوب يا طناب به داخل مسجد بيندازد باز هم کار حرامى کرده است يا نه؟

جواب:

- فرق نمى‌کند.

سوال 109 :

- بفرمائيد کسى که به علّت شرعى نمى‌تواند نماز بخواند آيا مى‌تواند به قبرستان شهدا و مسجد جمکران برود؟

جواب:

- اگر جنب يا حايض است نبايد به مسجد برود.

سوال 110 :

- اگر کسى جنب باشد و سوره‌هائى که خواندنش براى او حرام است به فکرش خطور کند و هر چه سعى کند از فکرش نرود آيا گناهى کرده است؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 55

جواب:

- مجرد خطور در ذهن حرام نيست.

سوال 111 :

- کسى که تمام پاى او گچ گرفته شده، جنب شود غسل بر او واجب است يا تيمم و يا هر دو؟ و آيا مى‌تواند داخل مسجد شود يا خير؟

جواب:

- اگر مى‌تواند غسل جبيره‌اى کند و حرجى نيست بايد غسل کند و گر نه تيمم نمايد و بعد از انجام وظيفه دخول مسجد مانع ندارد.

سوال 112 :

- اگر فردى به قصد غسل واجب به حمام برود و خود را تطهير نمايد ولى خود غسل را سهوا بجا نياورد، آيا همان قصد اوّليه کفايت مى‌کند؟

جواب:

- کفايت نمى‌کند و بايد غسل را بجا آورد.

سوال 113 :

- در هنگام غسل کردن بايد نيت را به زبان آورد يا صرف نيّت کافى است؟

جواب:

- ذکر نيت به زبان لازم نيست.

سوال 114 :

- اگر بعد از اذان صبح و اداى نماز شخصى جنب شود آيا بايد غسل جنابت واجب کند يا خير؟

جواب:

- نيت غسل جنابت کافى است.

سوال 115 :

- در غسل کردن، چربيى که از خود طبيعت پوست سر است آيا مانع حساب مى‌شود؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 56

جواب:

- اگر مانع از وصول آب نباشد اشکال ندارد.

سوال 116 :

- اگر بعد از غسل شک کند که مانعى از رسيدن آب در وقت غسل بوده يا نبوده غسل او چگونه است؟

جواب:

- غسل محکوم به صحّت است.

سوال 117 :

- در غسل واجب با توجه به اينکه امروزه از دوش آب در حمامها استفاده مى‌شود گاه فرد موفق بشستن همه نقاط بدنش با دست نمى‌شود با اينکه آب به تمام نقاط بدنش رسيده است آيا اين چنين غسلى صحيح است؟

جواب:

- دست کشيدن لازم نيست و چنانچه آب به تمام عضو برسد با نيت غسل کفايت مى‌کند.

سوال 118 :

- آيا غسل زير دوش صحيح است؟

جواب:

- اشکال ندارد.

سوال 119 :

- در غسل اگر موضع نجس از بدن را ابتدا طاهر کند و بعد مقدارى آب تهيه کرده و دست خود را در آن آب بزند و به سر و گردن بکشد و آنجا را خيس کند و بعد به همين ترتيب دست خود را در آن آب زده به طرف راست بدن بکشد و بعد از آن به طرف چپ بدن، غسلش صحيح است؟

جواب:

- اگر آب بر بدن جارى شود که صدق شستن کند صحيح است.

سوال 120 :

- اگر انسان در غسل ترتيبى بعد از شستن سر و گردن در توى حوض‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 57

مثلا باشد و تمام طرف راست و چپ او تا اول گردن توى آب باشد چنانچه در اين حال به نيت طرف راست بدن را حرکتى دهد و بعدا به نيت طرف چپ بدن را حرکتى دهد آيا غسل ترتيبى محقق مى‌شود و صحيح است؟

جواب:

- غسل ترتيبى به نحو مزبور صحيح است.

سوال 121 :

- اينجانب مدت مديدى است که هنگام غسل نمودن ترتيب را رعايت ننموده‌ام و نماز خوانده‌ام اکنون حدود 5/ 7 سال است از تکليف من مى‌گذرد، البته فکر نمى‌کردم رعايت ترتيب بدان صورت که در مسأله ذکر شده است باشد بلکه فکر مى‌کردم منظور از ترتيب، شستن کامل بدن و خيس شدن کامل آن باشد چندى پيش به رساله رجوع نمودم و با کمال تأسف متوجه شدم تا کنون اشتباه کرده‌ام اکنون نمى‌دانم چقدر نماز بايد قضا کنم چون نمى‌دانم چند نماز با اين نوع غسل انجام داده‌ام خواهشمندم در اين مورد مرا راهنمائى نمائيد.

جواب:

- اگر غسل را باطل انجام داده‌ايد نمازهائى که با آن حال خوانده‌ايد و نزد شما معلوم است را بايد قضا کنيد.

سوال 122 :

- از سن 14 سالگى تا حال غسلها را بدين ترتيب انجام داده‌ام: اول نيت سر و گردن بعد سمت راست تا نصف بدن بعد سمت چپ تا نصف بدن بعد بقيه سمت راست تا آخر قدم بعد بقيه طرف چپ را تا آخر قدم، آيا صحيح است؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 58

جواب:

- غسل به اين کيفيت باطل است بايد اول سر و گردن بعد تمام سمت راست و بعد تمام سمت چپ غسل داده بشود و تفصيل آن در رساله عمليه ذکر شده است.

سوال 123 :

- اينجانب شخص زمين گير و فلجى هستم که خود قادر به شستشو و انجام عمل غسل نمى‌باشم، امّا در موقعى که ديگران مرا روى زمين خوابانيده و مى‌شويند، به همان شکل با ريختن آب به روى سر و گردن و طرف راست و چپ بدن، نيّت غسل مى‌کنم، آيا غسل با اين وضع صحيح است؟ (البتّه به علت بيمارى و خارج شدن رطوبت مشتبه، يقين به جنابت ندارم و اين غسل را احتياطا انجام مى‌دهم).

جواب:

- اشکال ندارد.

سوال 124 :

- آيا اگر کسى نتواند غسل ارتماسى و ترتيبى انجام دهد، مى‌تواند در حالى که زير دوش حمام هست نيت غسل کند يا نه؟

جواب:

- زير دوش، غسل ترتيبى صحيح است.

سوال 125 :

- آيا در غسل ترتيبى، آب بايد طرفين بدن را با هم فرا گيرد و بايد حتما از بالا به پايين بشوييم؟

جواب:

- لازم نيست يک مرتبه يا با هم آب به طرفين برسد، بلکه هر طرف را مى‌تواند به تدريج هر طور خواست غسل دهد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 59

استفتاءات ج‌1 66 س 151 ..... ص : 65

سوال 126 :

- بعضى مى‌گويند: "حداقل مقدار آبى که براى غسل ارتماسى لازم است، بايد به اندازه‌اى باشد که در حالت ايستاده تا ناف برسد و حتما بايد غسل را با نشستن و برخاستن انجام دهد"؛ در محل خدمت ما به علّت کمى آب رودخانه و نبود حمام، گودالى در رودخانه درست کرده‌اند که آب آن تا زانو و يا کمى بيشتر مى‌باشد و ما غسل را در آن بطور دراز کش، انجام مى‌دهيم؛ البته بطورى که تمام بدنمان در اين حالت زير آب قرار مى‌گيرد، آيا اينگونه غسل کردن صحيح است يا نه؟

جواب:

- در غسل ارتماسى بايد آب بنحوى باشد که بشود در يک دفعه عرفى تمام بدن را فرا گيرد و لو با دراز کشيدن باشد.

سوال 127 :

- آيا در غسل ارتماسى، بايد براى هر قسمت از بدن (1- سر و گردن، 2- طرف راست، 3- طرف چپ) نيّتى جداگانه کرد يا اين که براى تمام قسمتها يک نيّت کافى است؟

جواب:

- فرق نمى‌کند و غسل صحيح است.

سوال 128 :

- هل يشترط فى صحة الغسل طهارة تمام کل عضو قبل غسله ام يجوز- مثلا- البدء بغسل أعلى العضو ثم تطهير اسفله و غسله؟

جواب:

- لا يجب ذلک و انما الواجب طهارة المحل قبل الغسل الوضوئى او الغسلى فلا يکفى غسل واحد للتطهير و الوضوء او الغسل.

استفتاءات، ج‌1، ص: 60

سوال 129 :

- يکى از برادران روحانى مى‌فرمود: "قبل از غسل بايد بدن از نجاست پاک شده باشد و پاک کردن نجاست (از جمله منى) در بين غسل، موجب بطلان غسل است" در صورت صحت مسأله، آيا نمازهاى ما باطل بوده‌اند و بايد قضا شوند؟ (با توجه به اين که ما قبلا اين مسأله را نمى‌دانستيم!)

جواب:

- اگر يقين داريد که هنگام غسل، بدن نجس بوده و پيش از تطهير بدن غسل نموديد، غسل باطل است و نمازها قضاء دارد.

سوال 130 :

- شخصى به نيت غسل جنابت به حمام مى‌رود و بدن خود را با صابون مى‌شويد ولى در موقع غسل کردن آب قطع مى‌شود، آيا باز هم بدن (با توجه به اين که هنوز غسل نکرده) نجس است؟

جواب:

- اگر آب به جاهاى نجس بدن جارى شده، پاک شده است.

سوال 131 :

- آب قليلى که براى غسل به کار مى‌رود بعد از جدا شدن از بدن آيا نجس است؟

جواب:

- نجس نيست.

سوال 132 :

- در ادارات دولتى جهت نظافت کارکنان حمامى داير نموده‌اند غسل کردن در آن محل جايز است يا خير؟

جواب:

- اگر خلاف مقررات اداره مربوطه نباشد با اجازه مسؤولين غسل صحيح است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 61

سوال 133 :

- زمينى به عنوان تأسيس عزاخانه سيد الشهداء (ع) اجراء صيغه شده ولى متأسفانه در اثر اشتباه و ندانستن حکم با کمک طاغوت زمان تبديل به حمام گشته در حال حاضر تکليف ما نسبت به اين حمام از نظر شرعى چيست؟

چنانچه زمين ديگرى براى درست کردن تکيه تهيه نمائيم جبران و اصلاح مى‌شود يا خير؟

جواب:

- اگر براى عزا دارى زمين را تحويل نداده باشند و صاحبان پول راضى باشند تصرف در حمام مانع ندارد و در هر صورت اگر آب غسل مباح باشد غسل صحيح است.

سوال 134 :

- محترما معروض مى‌دارد: آب لوله کشى شهرى جيره‌بندى شده و دو باب حمام موجود در محل که از آب لوله کشى شهر تأمين مى‌شد به ناچار از آب دو رشته قنات در شهر که به مصرف کشاورزى مى‌رسد تأمين مى‌گردد، بعضى افراد اظهار مى‌دارند که ما راضى نيستيم که از آبمان براى مصرف در حمام برداشته شود، لازم به توضيح است که اين دو باب حمام قبل از لوله کشى شهر از آب همين قنوات استفاده مى‌کرده با اين تفاوت که در آن عصر با دلو و چرخه آب کشيده مى‌شد و اکنون با موتور پمپ، آيا تغسيل و تطهير در اين حمامها چگونه است؟

جواب:

- اگر حمام حق استفاده از آب قنات دارد مى‌تواند مانند گذشته از آب قنات بردارد در غير اين صورت برداشت آب و استفاده از آن منوط به اجازه تمام شرکاء است.

استفتاءات، ج‌1، ص: 62

سوال 135 :

- در روستاى ما حمامى ساخته‌اند که نصف آب آن را از منبع و نصف ديگرش را از آب قنات ده تأمين مى‌نمايند. قبل از ساختن منبع، کلّ آب حمام از قنات بوده، حالا مالکين آب اجازه استعمال آب را براى حمام نمى‌دهند؛ لطفا بفرماييد که آيا بطور کلّى استعمال آب حمام، اعمّ از غسل و غيره، جايز است يا خير؟

جواب:

- اگر تأمين آب حمام از قديم الأيام از قنات بوده، مالکين فعلى قنات حق ممانعت ندارند.

سوال 136 :

- اگر ملکى در اختيار شخصى باشد و صاحبان آن ملک شرعا رضايت نداشته باشند آيا مى‌توانند بدون اجازه و رضايت مالکين در آن غسل نمايند و اگر شخصى بعد از غسل، رضايت مالکين را به دست آورد غسل گذشته آن صحيح است يا خير؟

جواب:

- اگر آب حمام مباح است غسل اشکال ندارد و با فرض عدم رضايت مالک شرعى تصرف جايز نيست و رضايت بعدى اثر ندارد.

سوال 137 :

- در روستاى ما، در قبرستانى که تا دو سال قبل محل دفن اموات بود، حمامى ساخته‌اند، در موقع احداث حمّام بعضى از اعضاى متلاشى نشده به دست آمد با توجّه به مسأله 641 رساله که مى‌فرماييد: "نبش قبر مسلمان- حرام است ولى اگر بدنش از بين رفته و خاک شده باشد اشکال ندارد" غسل و نظافت در اين حمّام چه حکمى دارد؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 63

جواب:

- اگر آب غسل مباح باشد، غسل صحيح است و بر کسى که علم نداشته باشد، تصرّف مانع ندارد.

سوال 138 :

- حاصل 54 سال زحمت و تلاش شبانه روزى حقير يک باغ و ساختمان مسکونى (با ده سر عايله تحت تکفل) مى‌باشد و با نهايت تأسف فاضلاب حمام عمومى به اضافه نفت سياه بدون مجوز شرعى و قانونى وارد باغ و ساختمان اين حقير مى‌گردد که از طرفى سلامت و بهداشت منطقه و از طرف ديگر باغ و زندگى حقير را در خطر نابودى قرار داده که قابل کشت و برداشت نيست و براى ده سر عايله فدوى خطر امراض گوناگون ايجاد نموده آيا غسل و تطهير و وضو را در اين حمام جايز مى‌دانيد يا خير؟

جواب:

- غسل و وضوء صحيح است ولى تصرف ملک غير و ضرر زدن به غير حرام است بايد از آن جلوگيرى شود.

سوال 139 :

- شخصى در موقع غسل کردن بيش از حدّ معمول زير دوش مى‌ايستد و چندين بار غسل مى‌کند، آيا غسل او صحيح است؟ (البتّه پول حمامى را نيز چند برابر مى‌دهد!)

جواب:

- اشکال ندارد، مگر آنکه طول دادن و تکرار کردن از روى وسواس باشد و در هر صورت غسل صحيح است‌

سوال 140 :

- براى هر بار غسل چه مقدار وقت و آب لازم است؟

استفتاءات، ج‌1، ص: 64

جواب:

- مقدار متعارف کافى است.

سوال 141 :

- چه کنم که در مورد غسل و طهارت زياد شک نکنم و اعتماد به نفس داشته باشم؟

جواب:

- اعتنا نکنيد و وسوسه جايز نيست.

سوال 142 :

- اگر در هنگام غسل کردن حرفى يا سخنى به اجبار زده شود آيا غسل باطل است؟

جواب:

- باطل نمى‌شود.

سوال 143 :

- اگر انسان بعد از غسل ادرار کند و به همراه آن مقدارى آب ديگر خارج شود، آيا بايد دوباره غسل کند؟

جواب:

- اگر رطوبت مشتبه خارج شده، چنانچه قبلا بول کرده باشد، و لو بعد از غسل، غسل واجب نمى‌شود.

سوال 144 :

- هل يصح الغسل اذا لم يکن المغتسل من نيّته ان يعمل اىّ عمل تترتب صحته على الطهارة؟

جواب:

- لا بأس به.

سوال 145 :

- بعد از غسل جنابت، وضو براى نماز لازم نيست، آيا با اين غسل مى‌توان نافله نماز را هم خواند يا مس قرآن نمود؟

جواب:

- مى‌تواند نماز نافله و ساير کارهاى مشروط به طهارت را انجام دهد.

سوال 146 :

- در مسأله 387 رساله آمده: "هر گاه به خيال اينکه به اندازه غسل و نماز وقت دارد براى نماز غسل کند، اگر چه بعد از غسل بفهمد که به اندازه‌

استفتاءات، ج‌1، ص: 65

غسل وقت نداشته، غسل او صحيح است" آيا با اين غسل مى‌تواند نماز بخواند يا بايد براى نماز وضو بگيرد؟

جواب:

- اگر غسل جنابت است مى‌تواند با آن نماز بخواند و وضوء لازم نيست.

سوال 147 :

- در مسأله 359 آمده است: "اگر يقين کند وقت نماز شده و نيّت غسل واجب کند، بعد معلوم شود که پيش از وقت غسل کرده، غسل او صحيح است"، آيا با اين غسل مى‌تواند نماز بخواند؟ يا بايد براى نماز وضو بگيرد؟

جواب:

- حکم مسأله قبل را دارد.

سوال 148 :

- آيا کسى که جنب نيست، مى‌تواند غسل جنابت به نيت واجب کند و با آن نماز بخواند؟

جواب:

- در فرض مرقوم، غسل جنابت صحيح نيست و براى نماز بايد وضو بگيرد.

سوال 149 :

- اگر انسان غسل جنابت را پيش از وقت نماز انجام دهد آيا براى نماز احتياج به وضو دارد يا خير؟

جواب:

- احتياج به وضو ندارد.

سوال 150 :

- جنب از حرام غسل مى‌کند، با اين غسل بدون وضو مى‌تواند نماز بخواند؟

جواب:

- مى‌تواند.

سوال 151 :

- اگر انسان- نعوذ باللّه- بواسطه کار حرامى جنب شود، عرقى که بعد از اين عمل از او خارج مى‌شود نجس است؟ و آيا مى‌شود با غسل يا

استفتاءات، ج‌1، ص: 66

استفتاءات ج‌1 74 س 175 ..... ص : 73

تيمم و لو در ضيق وقت که براى اين جنابت انجام گرفته بدون گرفتن وضو، نماز خواند؟

جواب:

- عرق جنابت از حرام نجس نيست، ولى نماز با آن صحيح نيست و غسل جنابت و لو از حرام باشد، کفايت از وضو مى‌کند و تيمم و لو در ضيق وقت در فرض مرقوم صحيح است و جنابت از حرام در غسل و تيمم با جنابت از حلال فرقى ندارد.

سوال 152 :

- چند وقتى نماز را با غسل جمعه بجا مى‌آوردم در اين مورد متوجه شدم غسل جمعه غسل مستحبى است تکليف نمازهاى خوانده شده چيست؟

جواب:

- بايد آنها را قضا کنيد.

سوال 153 :

- آيا بين غسل‌هاى متعدد ترتيب لازم است يا خير؟ يعنى هنگامى که شخصى جنب مى‌باشد و بعد حيض شود و نيز چند غسل ديگر بر او واجب شود، بايد اوّل غسل جنابت بکند و بعد حيض و بعد به ترتيب غسلهاى ديگر؟ يا اينکه ترتيب لازم نيست؟

جواب:

- ترتيبى در بين اغسال نيست و مى‌تواند در نيت غسل جنابت ساير غسلها را هم منظور نمايد و کفايت مى‌کند.

سوال 154 :

- آيا انسان مى‌تواند و صحيح است که به نيت چند غسل واجب و مستحب يک غسل انجام دهد؟

جواب:

- مانع ندارد.

استفتاءات، ج‌1، ص: 67

سوال 155 :

- اگر کسى بعد از دوران بلوغ، از رساله در مورد غسل جنابت و جنب چيزى نفهمد و کسى هم او را راهنمائى نکند، بعد از يک سال اين مسائل را ياد بگيرد و به آن عمل نمايد، آيا بايد نمازهائى که در ظرف اين يک سال خوانده قضا کند؟

جواب:

- اگر نمازى که خوانده در حال جنابت بدون غسل صحيح بوده بايد قضاى آن را بجا آورد.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

No image

احکام طهارت‌

No image

استنجاء و استبراء

No image

وضوء

No image

غسل جنابت‌

پر بازدیدترین ها

No image

نجاسات و احکام آن‌

No image

احکام طهارت‌

No image

وضوء

No image

استنجاء و استبراء

No image

غسل میّت و شهید

Powered by TayaCMS