غسل حيض و استحاضه و نفاس
سوال 156 :
- اگر زنى پس از بلوغ، چه قبل از ازدواج و چه بعد از آن، حائض نشده و هيچ وقت خون حيض نبيند، به احکام و مسائل شرعىاش چگونه عمل نمايد؟
جواب:
- اگر خون نمىبيند حکم حيض پيدا نمىکند و بايد نماز خود را بخواند و روزه واجب را بگيرد و چنانچه حکم ديگرى مورد ابتلاء است، به تفصيل سوال کنيد.
سوال 157 :
- گاهى به جهت لکه بينى بى موقع يعنى در غير زمان عادت ماهانه خانمهاى نابينا دچار ترديد مىشوند که آيا لکه مزبور خون است يا خير؟ و اگر کسى نبود که به او نشان داده شود و يا اگر کسى بود و خجالت کشيدند که بپرسند حکم چگونه است؟
جواب:
- تا يقين پيدا نکنند که خون است حکم خون ندارد.
سوال 158 :
- شخصى عصر روز يکشنبه سوم ماه حيض مىشود و عادت او ده
استفتاءات، ج1، ص: 68
روز مىباشد، آيا عصر روز سه شنبه دوازدهم ماه عادتش تمام مىشود يا عصر چهارشنبه؟ چنانچه عصر سه شنبه تمام شود، اگر بعد از غسل کردن آب زردى از او خارج شود، آن را حيض قرار دهد يا استحاضه و آيا غسلى بر او هست؟
جواب:
- در فرض ذکر شده، ده روز، تا عصر روز چهارشنبه است و خونى که بعد از ده روز مىبيند استحاضه است و استحاضه متوسطه و کثيره غسل دارد و قليله غسل ندارد.
سوال 159 :
- زنى که هميشه عادت ماهانهاش هفت روزه تمام مىشود، يک بار غروب روز ششم پاک شده و غسل کرده و نمازش را خوانده است و تا شب که خود را بررسى مىکند پاک بوده، و هيچگونه علامت ناپاکى در خود نمىبيند ولى همان شب بعد از اطمينان از پاکى، شوهرش با او نزديکى مىکند، هنگام نزديکى رگههاى کم رنگ خون مشاهده مىکند ولى صبح دوباره پاک بوده و هيچگونه علامتى از ناپاکى نمىبيند؛ آيا آن رگههاى خونى که در هنگام نزديکى مشاهده کرده مىتواند خون حيض باشد؟ و اگر در آن هنگام نطفه منعقد شده باشد، تکليف چيست؟
جواب:
- اگر در بين ده روز بوده حکم حيض دارد ولى بچه حلال زاده است.
سوال 160 :
- دخترى هستم 28 ساله، در اوائل، از عادت ماهيانه هفت روزه پاک مىشدم و بعد از اين هفت روز ترشحاتى که مشخصات استحاضه را
استفتاءات، ج1، ص: 69
داشت مشاهده مىکردم؛ ولى اکنون بيش از يک سال است که پنج روزه پاک مىشوم و بعد از آن هم ترشحاتى شبيه به استحاضه مىبينم، تکليف من بعد از اين پنج روز چيست؟ آيا به تکليف حائض عمل کنم يا مستحاضه؟
جواب:
- در فرض سوال خونى را که بعد از گذشت ايام عادت و لو پاک هم شدهايد مىبينيد و از ده روز در مجموع تجاوز ننمايد، حکم حيض را دارد.
سوال 161 :
- زن حائضى که عادت معيّنى ندارد، قبل از ده روز پاک شده، بعد از چند روز قبل از ده روز فاصله خون ديد و ادامه پيدا کرد تا بعد از ده روز و روز بعد قطع شد، برنامه نماز و روزه و غير آن در وقت پاکى چگونه است؟
جواب:
- خون دوّم حيض نيست و نماز و روزه او در وقت پاکى، صحيح است.
سوال 162 :
- من بعد از هفت روز ديدن خون حيض، به مدّت 3 الى 5 روز بعد نيز با ترشحاتى صورتى رنگ مواجه مىشوم، آيا در اين مدت مىتوانم نماز بخوانم يا نه؟
جواب:
- اگر روزهايى که ترشحات هست به ضميمه ايام عادت از ده روز تجاوز مىکند، ترشحات حکم استحاضه را دارد.
سوال 163 :
- دختر يا زنى که از حيض پاک مىشود، نوع لک و ترشحى که در آخرين روز حيض بايد ببيند و پاک شود تا نماز بگزارد، چگونه مىباشد؟
استفتاءات، ج1، ص: 70
جواب:
- پاک شدن منوط به اين است که خون بند بيايد و هيچ نوع لکه و ترشحى از خون نبيند.
سوال 164 :
- يکى از راههاى جلوگيرى از انعقاد نطفه اين است که ابزارى در دهانه رحم نصب مىکنند که اين عمل موجب خونريزى مىشود، و ممکن است اين خونريزى مدت زيادى طول بکشد با توجه به اينکه اين خونريزى عمدى مىباشد آيا حيض محسوب مىشود؟ و بطور کلّى اين عمل جايز است يا خير؟
جواب:
- عمل مزبور اگر موجب نقص عضو يا نازائى دائمى زن شود و يا آنکه سبب کشتن نطفه مستقر در رحم گردد و يا آنکه همراه با ارتکاب عمل حرام خارجى از قبيل نظر غير به عورت زن باشد، حرام است، در غير صور ذکر شده اشکال ندارد، و خونريزى اگر در ايام عادت باشد و در سه روز اوّل مستمر باشد حکم حيض دارد و در صورتى که بيش از ايام عادت ادامه پيدا کند و از ده روز بگذرد، زائد بر ايام عادت، استحاضه محسوب است.
سوال 165 :
- زنى که براى جلوگيرى از عادت ماهانه قرص مىخورد و در بين
استفتاءات، ج1، ص: 71
آن بر اثر ترک قرص لک مىبيند (ولى ادامه ندارد) و در ايام عادتش هم هست، اين لک حيض است يا خير؟
جواب:
- اگر سه روز متوالى خون نمىبيند، حيض نيست.
سوال 166 :
- بعضى از خانمها در سفر حج براى پيشگيرى از عادت ماهانه، قرص مىخورند، گاهى با خوردن قرص باز هم عادت مىشوند امّا به وسيله آمپول از ادامه آن جلوگيرى مىکنند. آيا با جلوگيرى به وسيله آمپول حکم طهارت از حيض بر آنها مترتب مىشود و مىتوانند اعمالى که متوقف بر طهارت از حيض است انجام دهند؟ و پس از جلوگيرى از ادامه عادت به چه عنوان بايد غسل کنند؟
جواب:
- اگر سه روز متوالى خون نبيند، حکم حيض مترتب نيست و نماز و روزه صحيح است و کمتر از سه روز حکم استحاضه دارد.
سوال 167 :
- خانمى در زمان حج قرص مىخورده که حيض نشود تا بتواند اعمالش را انجام دهد، امّا از موقعى که قرص خوردن را شروع کرده، هميشه ترشحاتى زرد رنگ مىديده که احتمال مىداده خون باشد و چون در زمان حيض ايشان بوده شک مىکرده که آيا استحاضه است يا نه و چون قدرت تشخيص نداشته، بنا را بر اين گذاشته که مستحاضه نيست و مسائل مربوط به آن را رعايت نکرده و طواف و نماز طواف بجا آورده است، با اين حال، اعمالش صحيح است يا خير؟
استفتاءات، ج1، ص: 72
جواب:
- اگر شک دارند که ترشحات ذکر شده خون بوده، حکم استحاضه ندارد و اعمالش صحيح است.
سوال 168 :
- خانمى هستم که 50 سالم تمام شده ولى مثل جوانى که سر ماه رگل مىشود و سر وقت پاک مىشود هستم از چند نفر پرسيدم به من مىگويند استحاضه هستى، حالا از شما مىخواهم راهنمائيم کنيد؟
جواب:
- خونى که زن بعد از پنجاه سالگى مىبيند محکوم به استحاضه است مگر آنکه زن قرشيه باشد که در اين صورت تا سن شصت سالگى در حکم حيض است.
سوال 169 :
- زنان براى سن يائسگى پنجاه سال قمرى را مبنا قرار دهند يا پنجاه سال شمسى را؟ و اگر سال قمرى باشد و شخص سال تولد قمرى خود را نداند دقيقا چه موقعى را سال يائسگى خود قرار دهد؟
جواب:
- سال را قمرى قرار دهند و با شک در رسيدن به حد يأس حکم يأس مترتب نمىشود.
سوال 170 :
- آيا خواندن آياتى از چهار سوره قرآن که سجده دارد در هنگام حيض کفاره دارد يا نه؟ و اگر سهوا انجام شد بايد چه کنند؟
جواب:
- کفاره ندارد.
استفتاءات، ج1، ص: 73
سوال 171 :
- خواندن بيش از هفت آيه از قرآن کريم براى زن حائض مکروه است با توجه به اينکه در ماه مبارک رمضان خواندن قرآن فضيلت بسيارى دارد آيا حائض بودن مانع از خواندن قرآن است؟
جواب:
- در غير 4 سوره عزيمه مانع نيست.
سوال 172 :
- آيا خانمهاى نابينا به هنگام عادت ماهانه مىتوانند قرآن را بخوانند با توجه به اينکه قرآن براى آنها به صورت برجسته نوشته شده و بايستى آن را براى خواندن لمس کنند؟
جواب:
- نبايد لمس کنند.
سوال 173 :
- آيا زن حائض مىتواند هفت آيه از غير سورههاى سجده دار را بخواند و تکرار کند؟
جواب:
- غير از سورههاى سجده از باقى سورههاى قرآن اشکال ندارد، اگر چه بيش از 7 آيه خواندن براى حايض مکروه است.
سوال 174 :
- آيا زن حائض غير از حرم ائمه اطهار (عليهم السلام) مىتواند به ديگر امامزادهها برود يا نه؟
جواب:
- اگر موجب هتک نباشد، اشکال ندارد.
سوال 175 :
- آيا زنى که در عادت ماهانه بسر مىبرد، در زمان ضرورى مىتواند داخل مسجد شود و مدت طولانى در آنجا بماند (مثلا در زمان
استفتاءات، ج1، ص: 74
استفتاءات ج1 81 س 195 ..... ص : 81
رأى گيرى، پاى صندوق باشد) و چارهاى هم نداشته باشد؟
جواب:
- در فرض مرقوم جايز نيست.
سوال 176 :
- در بعضى جاها دفترچهها و کوپنهاى محلّى را در مساجد توزيع مىکنند؛ آيا زنانى که در حال حيض و يا نفاس هستند مىتوانند براى دريافت اين چيزها به مسجد بروند؟
جواب:
- اگر بايد در مسجد توقف کند، جايز نيست.
سوال 177 :
- در رابطه با مسائل 450 تا 461 رساله که در مورد نزديکى با زن حائض است؛ اگر کسى با زن حائض خود طورى ملاعبه کند که تمام مقدمات نزديکى حاصل شود و منى هم از مرد خارج شود ولى به حدّ دخول نرسد:
سوال 1 :
- اين کار چه حکمى دارد؟
جواب:
- اگر دخول نشود، مانع ندارد.
سوال 2 :
- اگر بواسطه اين عمل، زن حامله شود، آيا مىشود بچه را سقط کرد؟
جواب:
- نمىتواند بچه را اسقاط کند.
سوال 178 :
- خانمى هنگامى که خود را بررسى مىکند، در دستمال لکه کم رنگى را مشاهده مىنمايد و بعد از آن هيچگونه لک نمىبيند و پاک مىگردد و به خيال آنکه عادت ماهانه شروع نشده با همسر خويش نزديکى مىکند و بعد از
استفتاءات، ج1، ص: 75
حدود 7 ساعت، عادت ماهانه ظاهر مىشود، زن و شوهر چه وظيفهاى دارند؟ آيا زمان عادت ماهانه از همان ابتدا محسوب مىشود؟
جواب:
- اگر در اين مدت خون قطع شده حتى در باطن فرج، حيض نبوده، و عادت ماهانه از وقتى خون استمرار پيدا کرده شروع مىشود و در هر صورت در فرض مسأله چيزى بر آنان نيست.
سوال 179 :
- اگر زن انسان بگويد از حيض پاکم و غسل هم کرده باشد و انسان با او جماع کند و دوباره فردا بفهمد که پاک نشده بوده آيا کفارهاى به گردن مرد يا زن تعلق مىگيرد يا نه؟
جواب:
- کفاره ندارد.
سوال 180 :
- آيا هنگام غسل استحاضه، بايد نوع استحاضه (متوسطه، کثيره) را نيز در نيّت مشخص کرد؟ يا تنها نيّت استحاضه کافى است؟
جواب:
- تنها نيّت استحاضه کافى است.
سوال 181 :
- اينجانب (15 ساله) مدت 3 سال است که مبتلا به يکى از بيماريهاى زنانه شدهام بطورى که هر چند وقت يک بار، خونريزى شديدى به من دست مىدهد که بيشتر اوقات يک ماه و نيم طول مىکشد، با مراجعه به رساله متوجه شدم استحاضه است و بايد براى اداى نمازهايم روزانه چند بار غسل کنم؛ اما وضع خانوادگى ما طورى است که نمىتوانم هر روز، هم صبح و هم ظهر و هم شب براى غسل بروم، از شما مىخواهم که مرا راهنمايى کنيد که با اين مشکلات چه کنم؟
استفتاءات، ج1، ص: 76
جواب:
- در ايامى که حکم به استحاضه مىشود، چنانچه غسل کردن براى شما مقدور نباشد و يا مشقّت داشته باشد، بدل از آن تيمّم نمائيد و ساير وظائف از تطهير خود و عوض کردن پنبه را انجام دهيد.
سوال 182 :
- در استحاضه متوسطه و کثيره اگر زن غسلهاى واجب خود را تماما انجام دهد و نزديکى کند اين غسلها کفايت مىکند يا بايد براى آن عمل هم غسل کند؟
جواب:
- اگر در وقت نمازى که براى آن غسل کرده بعد از نماز نزديکى شود غسل لازم نيست و اگر در وقت ديگر باشد بنا بر احتياط بايد براى اين عمل مستقلا غسل کند.
سوال 183 :
- اينجانب بعد از زايمان و گذشت ايام نفاس، طبق دستور رساله غسل نفاس را انجام دادم و بعد از آن هم به مدّت 40 روز خون استحاضه مىديدم که براى آنها هم غسل انجام دادهام ولى بعضى مىگويند که روز هجدهم هم مىبايست يک غسل انجام مىدادم، لطفا بفرماييد: آيا روز هجدهم نيز غسل دارد يا نه؟
جواب:
- روز هيجدهم غسل ندارد ولى در غير ايام حيض خونى که ديده مىشود حکم استحاضه را دارد که در رساله ذکر شده است.
استفتاءات، ج1، ص: 77
سوال 184 :
- آيا نزديکى با همسر در زمان استحاضه، مانند ايام حيض حرام است؟ ضمنا چند روز پس از زايمان مىتوان با همسر خود نزديکى کرد؟
جواب:
- در مستحاضه حرام نيست ولى بايد بعد از غسل باشد على الأحوط و بعد از زايمان تا محکوم به نفاس است جايز نيست و تعيين حدّ ايام نفاس در رساله مذکور است.
سوال 185 :
- اذا ماتت حامل و غسّلت ثم اسقطت بعد الغسل فهل يجب تغسيلها غسل النفاس و هل يجب تغسيل السقط المتجاوز اربعة اشهر غسل الاموات؟
جواب:
- لا يجب تجديد غسلها و لکن يجب تغسيل السقط ان تم له اربعة اشهر.
سوال 186 :
- از زنى بچهاى سقط شد و تا يک ماه از آلودگى پاک نشد، سپس او را "کورتاژ" کردند و بقيهاى مثلا انگشتى را از بقاياى بچه در آوردند چون بچه در حقيقت الآن بتمامه منفصل شده، آيا آلودگى اين مدت بضميمه ايام نفاس تماما نفاس است يا خير و تکليف نماز و روزههاى او چيست؟
جواب:
- در فرض سوال تمام محکوم به نفاس است.