احکام قضاوت‌

احکام قضاوت‌

احکام قضاوت‌

سوال 797 :

بدليل حساسيت حقوقي بعضي شغلها مثلاً شغل قضاوت که ممکن است نادانسته حق کسي پايمال شده و حق الناس را در بر داشته باشد آيا اجتناب از اين شغلها خوب و مصلحت مي‌باشد يا نه؟

جواب :

در صورتي که انسان واجد شرائط قضاوت باشد اجتناب از پذيرفتن آن مصلحت نيست ولي بايد سعي کند که حدود الهي و حقوق افراد را کاملاً رعايت کند.

علم قاضي

سوال 798 :

اگر استناد علم قاضي به يکي از مواردي مانند قراين و محتويات پرونده يا عکس و فيلم از فرد هنگام ارتکاب جرم يا نوار ضبط وي از مکالمات که مشتمل بر برخي...... باشد يا تحقيقات محلي و يا گفتگوهاي غير رسمي طرفين در محکمه يا فيلم و عکس از مجرم حين ارتکاب جرم و يا استفاده از علائم غريبه‌اي مانند هيپنوتيزم و نظائرش و يا استفاده از روشهاي نوين در کشف جرم و يا استفاده از دستگاه دروغ سنج يا... باشد، اين علم مستند به موارد فوق حجيت شرعي دارد؟

جواب :

در صورتي که از موارد مذکور يا غير آن براي قاضي علم حاصل شود حجيّت شرعي دارد.

سوال 799 :

الف: آيا قاضي مي‌تواند در مقام قضاوت به علم خود عمل کند؟

جواب :

بلي‌

ب: در صورت مثبت بودن پاسخ، آيا علم قاضي در تمام موارد حجت است؟ (دعاوي جزايي و مدني، حق اللَّه و حق الناس و جرايم جنسي و غير جنسي)

جواب :

علم قاضي در تمام موارد حجت است.

جواب :

آيا منظور از قاضي، قاضي مجتهد است يا قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مي‌شود؟

جواب :

قضات مأذون غير مجتهد را نيز شامل مي‌شود.

د: آيا بين حصول علم براي قاضي، قبل از تصدي امر قضا و بعد از تصدي از نظر حجيت، تفاوتي وجود دارد؟

جواب :

در صورتي که قاضي در حين قضاوت علم داشته باشد فرقي نمي‌کند.

سوال 800 :

در صورت تعارض علم قاضي با اقرار يا بينه کدام مقدّم است؟

جواب :

علم قاضي بر اقرار و بيّنه مقدم است.

سوال 801 :

چنانچه دليل اثبات جرم، منحصر به نظريه کارشناس - مانند کارشناس انگشت نگاري يا پزشکي قانوني - باشد بفرماييد:

الف - آيا از نظر شرعي چنين دليلي حجيّت دارد؟

ب - در صورت حجيت، آيا دليل مستقلي محسوب مي‌شود يا حجيت آن منوط به داشتن شرايط بيّنه است؟

جواب :

الف: خير مگر آنکه قاضي از اين راه علم پيدا کند.

ب: دليل مستقلي حساب نميشود.

قضاوت بانوان

سوال 802 :

انتخاب شغل قضاوت براي زنان چه حکمي دارد؟

جواب :

از آنجا که قضاوت اسلامي يکي از شئون حکومتي اسلام است لذا قضاوت زنان و دخالت آنان در مراحل امور قضائي در مواردي که با تنظيم برنامه‌اي از طرف زعيم اسلامي صورت گيرد و در چهار چوب موازين اسلامي تنظيم شود جائز است.

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

جدیدترین ها در این موضوع

استفتائات نذر

استفتائات نذر

یائِسِه

یائِسِه

وثیقه

وثیقه

نفقه

نفقه

No image

نری

پر بازدیدترین ها

No image

احکام میّت‌

No image

احکام خمس‌

No image

احکام نماز

No image

احکام وصیّت‌

Powered by TayaCMS