نجاست مشروبات الکلى

نجاست مشروبات الکلى

نجاست مشروبات الکلى

سوال: چرا مشروبات الکلى نجس است؟

توضيح اين که: علما در رساله‌هاى خود مشروبات الکلى را نجس شمرده‌اند، در صورتى که الکل غالبا اشيا را ضدعفونى مى‌کند و بسيارى از ميکروبها را از بين مى‌برد؛ با اين وصف، حکمت «نجس» بودن آن چيست؟

پاسخ: اصولا موضوعاتى که در اسلام نجس و ناپاک شمرده شده، اسرار و علل گوناگون دارد:

دسته اول: چيزهايى که ذاتا ناپاک و پليدند و سرچشمه بسيارى از بيماريها مى‌باشد - مانند بول و خون و - از اين جهت اسلام آنها را نجس معرفى کرده و لازم الاجتناب دانسته است.

دسته دوم: چيزهايى است که پليدى ظاهرى ندارد، ولى آلودگى معنوى دارند و همين امر سبب شده است که اسلام آنها راناپاک بشمارد - مانند کفار - ممکن است کافر از نظر ظاهر پاک و تميزباشد، ولى همان طور که در پاسخ سوال هفده گفته خواهد شد ازآنجا که داراى عقايد انحرافى است، روحايک نوع آلودگى دارد که هرگز با تنظيف بدن و رعايت اصول بهداشت از بين نمى‌رود. اسلام براى حفظ عقايد مسلمانان آنها را ناپاک شمرده است تااز آميزش کامل مسلمانان با آنها جلوگيرى به عمل بياورد و در سايه آن، طهارت روحى آنان محفوظ بماند و اگر آنها را ناپاک نمى‌شمرد و هرگونه آميزش با آنها را اجازه مى‌داد، چه بسا افراد ضعيف تحت تاثير افکار و گفتار آنها واقع مى‌شدند. [1] بعلاوه، آميزش کامل با آنها سبب نفوذ آنان در جوامع اسلامى و گستردن برنامه‌هاى استعمارى مى‌گردد، ولى آميزش محدود با آنها بر اساس مبادلات تجارى و علمى، با توجه کامل به جلوگيرى از خطرات آنها، ممنوع نيست؛ و لذا اسلام آن را نهى نکرده است.

دسته سوم: موضوعاتى است که اين نوع پليديها که گفته شد ندارند، ولى مبدا يک سلسله مفاسد اجتماعى و فردى هستند - مانند مشروبات الکلى.

درست است که الکل اجسام را ضدعفونى مى‌کند، ولى آشاميدن نوشابه‌هاى الکلى موجب مفساد بى شمارى است. اسلام به منظور جلوگيرى از اين مفاسد، آن را نجس شمرده است تا بدين وسيله محدوديتهايى در آن ايجاد کند و در نتيجه مردم را از آن دور نگاه دارد.

زيرا بديهى است که اگر چيزى ناپاک و نجس است، يک نفر مسلمان سعى مى‌کند هرچه بيشتر خود را از آن دور نگاه دارد و زندگى خود را به آن آلوده نسازد و همين امر باعث مى‌شود که از آن فاصله بگيرد؛ روشن است که اين تنفر و انزجار، تاثير عميقى در عدم آلودگى به مشروبات الکلى دارد و اين خود يک نوع مبارزه جدى با مشروبات الکلى است. [2] - [3]

پى‌نوشت‌ها

---------------------

[1]. بزودى درباره فلسفه ناپاک بودن کفار سخن خواهيم گفت.

[2]. آنچه درباره نجس بودن الکل در بالا ذکر شد، مربوط به مشروبات الکلى است. اما نجس بودن الکلهاى صنعتى که عموما غير قابل شرب است، در ميان دانشمندان دينى و فقها مورد بحث است. زيرا اين گونه الکلها عموما قابل شرب نيستند، بلکه يک ماده سمى محسوب مى‌شوند.

[3]. پاسخ به پرسشهاى مذهبى - نويسندگان: آيات عظام ناصر مکارم شيرازى و جعفر سبحانى

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

پر بازدیدترین ها

Powered by TayaCMS