مسائل متفرقه زکات‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مسائل متفرقه زکات‌‌ (آیت الله حسین وحید خراسانی)

مسائل متفرقهء زکات

مسأله 1978 :

موقعى که گندم و جو را از کاه جدا مى کنند و موقع خشک شدن خرما و انگور ، انسان بايد زکات را به فقير بدهد ، يا از مال خود جدا کند ، و زکات طلا و نقره و گاو و گوسفند و شتر را بعد از تمام شدن ماه يازدهم بايد به فقير بدهد ، يا از مال خود جدا نمايد . و اگر منتظر فقير معينى باشد ، يا بخواهد به فقيرى بدهد که از جهتى برترى دارد ، مى تواند زکات را جدا نکند ، به شرط آن که بنويسد و ثبت کند ، و احتياط واجب آن است که از سه ماه بيشتر تأخير نيندازد . مسأله 1979 - بعد از جدا کردن لازم نيست فورا آن را به مستحق بدهد ، ولى اگر به کسى که مى شود زکات داد دسترسى دارد ، احتياط مستحب آن است که دادن زکات را تأخير نيندازد .

مسأله 1980 :

کسى که مى تواند زکات را به مستحق برساند ، اگر نرساند و به واسطهء کوتاهى کردن در نگهدارى از بين برود ، بايد عوض آن را بدهد .

مسأله 1981 :

کسى که مى تواند زکات را به مستحق برساند ، اگر نرساند و در نگهدارى آن کوتاهى نکند و ندادن براى غرض شرعى باشد - مثل آن که منتظر مصرف افضلى يا فقير معينى باشد - ضامن نيست ، و در غير اين صورت ضامن است .

مسأله 1982 :

اگر زکات را از خود مال کنار بگذارد ، مى تواند در بقيهء آن مال تصرف کند ، و اگر از مال ديگرش کنار بگذارد ، مى تواند در تمام مال تصرف نمايد .

مسأله 1983 :

انسان نمى تواند زکاتى را که کنار گذاشته براى خود بردارد و چيز ديگرى به جاى آن بگذارد .

مسأله 1984 :

اگر از زکاتى که کنار گذاشته منفعت حاصل شود - مثلا گوسفندى که براى زکات گذاشته بره بياورد - مال فقير است .

مسأله 1985 :

اگر موقعى که زکات را کنار مى گذارد مستحقى حاضر باشد بهتر است زکات را به او بدهد ، مگر کسى را در نظر داشته باشد که دادن زکات به او از جهتى بهتر باشد .

مسأله 1986 :

اگر بدون اجازه ء حاکم شرع با مالى که براى زکات کنار گذاشته تجارت کند و ضرر نمايد ، اگر معامله به ذمه باشد و آن مال را به عنوان اداى ما في الذمه بدهد ، ضرر بر مالک وارد شده و ضامن زکات است ، و اگر به عين آن مال معامله واقع شده باشد ، معامله باطل و قابل صحت به اجازه ء حاکم شرع نيست ، و اگر منفعت کرده باشد ، در صورتى که معامله به ذمه بوده و آن مال را از بابت اداى ما في الذمه داده ، منفعت مال خود اوست و ضامن زکات است ، و اگر به عين آن مال معامله واقع شده باشد و حاکم شرع معامله را اجازه کند ، منفعت را بايد به مستحق بدهد .

مسأله 1987 :

اگر پيش از آن که زکات بر او واجب شود چيزى بابت زکات به فقير بدهد ، زکات حساب نمى شود ، و بعد از آن که زکات بر او واجب شد ، اگر چيزى را که به فقير داده از بين نرفته باشد و آن فقير هم به فقر خود باقى باشد ، مى تواند چيزى را که به او داده بابت زکات حساب کند .

مسأله 1988 :

فقيرى که مى داند زکات بر انسان واجب نشده ، اگر چيزى بابت زکات بگيرد و پيش او تلف شود ضامن است ، پس موقعى که زکات بر انسان واجب مى شود ، اگر آن فقير به فقر خود باقى باشد ، مى تواند عوض چيزى را که به او داده بابت زکات حساب کند .

مسأله 1989 :

فقيرى که نمى داند زکات بر انسان واجب نشده ، اگر چيزى بابت زکات بگيرد و پيش او تلف شود ضامن نيست ، و انسان نمى تواند عوض آن را بابت زکات حساب کند

مسأله 1990 :

مستحب است زکات گاو و گوسفند و شتر را به فقيرهاى آبرومند بدهد ، و در دادن زکات خويشان خود را بر ديگران ، و اهل علم و کمال را بر غير آنان ، و کسانى را که اهل سوال نيستند بر اهل سوال مقدم بدارد ، ولى اگر دادن زکات به فقيرى از جهت ديگر بهتر باشد ، مستحب است زکات را به او بدهد .

مسأله 1991 :

افضل آن است که زکات را آشکار ، و صدقهء مستحبى را مخفى بدهد .

مسأله 1992 :

اگر در شهر کسى که مى خواهد زکات بدهد مستحقى نباشد و نتواند زکات را به مصرف ديگرى هم که براى آن معين شده برساند ، چنانچه اميد نداشته باشد که بعد مستحق پيدا کند ، بايد زکات را به شهر ديگر ببرد و به مصرف آن برساند ، و مخارج بردن به آن شهر را مى تواند از زکات بردارد ، و احتياط واجب آن است که برداشتنش با اجازه ء حاکم شرع باشد ، و اگر زکات تلف شود در صورتى که در نگهدارى آن کوتاهى نکرده ضامن نيست .

مسأله 1993 :

اگر در شهر خودش مستحق پيدا شود ، مى تواند زکات را به شهر ديگر ببرد ، ولى مخارج بردن به آن شهر را بايد از خودش بدهد ، و اگر زکات تلف شود ضامن است ، مگر آن که به اذن حاکم شرع برده باشد .

مسأله 1994 :

اجرت وزن کردن و پيمانه نمودن گندم و جو و کشمش و خرمايى را که براى زکات مى دهد ، با مالک است .

مسأله 1995 :

کسى که ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود نقره يا بيشتر از بابت زکات بدهکار است ، احتياط مستحب آن است که کمتر از ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود نقره به يک فقير ندهد ، و نيز اگر غير نقره چيز ديگرى مثل گندم و جو بدهکار باشد و قيمت آن به ( 2 ) مثقال و ( 15 ) نخود نقره برسد ، احتياط مستحب آن است که کمتر از آن به يک فقير ندهد .

مسأله 1996 :

مکروه است انسان از مستحق درخواست کند که زکاتى را که از او گرفته به او بفروشد ، ولى اگر مستحق بخواهد چيزى را که گرفته بفروشد بعد از آن که به قيمت رساند ، کسى که زکات را به او داده در خريد آن بر ديگران مقدم است .

مسأله 1997 :

اگر شک کند زکاتى را که بر او واجب بوده داده يا نه ، و مالى که زکات به آن تعلق گرفته موجود باشد ، بايد زکات را بدهد ، هر چند شک او براى زکات سالهاى پيش بوده باشد ، و اگر آن مال تلف شده زکاتى بر او نيست ، هر چند از سال حاضر باشد .

مسأله 1998 :

فقير نمى تواند زکات را به کمتر از مقدار آن صلح کند ، يا چيزى را گران تر از قيمت آن بابت زکات قبول نمايد ، يا زکات را از مالک بگيرد و به او ببخشد ، ولى کسى که زکات بدهکار است و فقير شده و نمى تواند زکات را بدهد ، چنانچه بخواهد توبه کند ، فقير مى تواند زکات را از او بگيرد و به او ببخشد .

مسأله 1999 :

جمعى از فقهاء " اعلى الله مقامهم " فرموده اند : انسان مى تواند از زکات ، زمينى را وقف کند يا قرآن يا کتاب دينى يا کتاب دعا بخرد و وقف نمايد و مى تواند توليت وقف را براى خود يا اولاد خود قرار دهد ، ولى ولايت مالک بر وقف و تعيين متولى بدون مراجعه به حاکم شرع محل اشکال است .

مسأله 2000 :

انسان نمى تواند از زکات ملک بخرد و بر اولاد خود يا بر کسانى که مخارج آنان بر او واجب است وقف نمايد که عايدى آن را به مصرف مخارج خود برسانند .

مسأله 2001 :

انسان مى تواند براى رفتن به حج و زيارت و مانند اينها ، از سهم سبيل الله زکات بگيرد اگر چه فقير نباشد ، يا اين که فقير باشد و به مقدار مخارج سالش زکات گرفته باشد ، و بنابر احتياط واجب معتبر است که اين امور علاوه بر اين که طاعت هستند ، داراى مصلحت عمومى نيز باشند ، مانند تعظيم شعائر و ترويج دين .

مسأله 2002 :

اگر مالک فقيرى را وکيل کند که زکات مال او را بدهد ، چنانچه آن فقير احتمال دهد که قصد مالک اين بوده که خود آن فقير از آن زکات بر ندارد ، نمى تواند چيزى از آن را براى خودش بردارد ، و اگر يقين يا اطمينان داشته باشد که قصد مالک اين نبوده ، براى خودش هم مى تواند بردارد .

مسأله 2003 :

اگر فقير شتر و گاو و گوسفند و طلا و نقره را بابت زکات بگيرد ، چنانچه شرطهايى که براى واجب شدن زکات ذکر شد در آنها جمع شود ، بايد زکات آنها را بدهد .

مسأله 2004 :

اگر دو نفر در مالى که زکات آن واجب شده با هم شريک باشند و يکى از آنها زکات قسمت خود را بدهد و بعد مال را تقسيم کنند ، هر چند بداند شريکش زکات سهم خود را نداده ، تصرف او در سهم خودش اشکال ندارد .

مسأله 2005 :

کسى که خمس يا زکات بدهکار است و کفاره و نذر و مانند اينها هم بر او واجب است ، و قرض هم دارد ، چنانچه نتواند همهء آنها را بدهد ، اگر مالى که خمس يا زکات به آن تعلق گرفته از بين نرفته باشد ، بايد خمس و زکات را بدهد ، و اگر از بين رفته باشد ، مال را - بنابر احتياط واجب - بر قرض و خمس و زکات به نسبت تقسيم کند ، و اداى اينها را بر اداى کفاره و اداى مالى را که نذر کرده مقدم بدارد .

مسأله 2006 :

کسى که خمس يا زکات بدهکار است وحجة الاسلام بر او واجب است و قرض هم دارد ، اگر بميرد و مال او براى همهء آنها کافى نباشد ، چنانچه مالى که خمس و زکات به آن تعلق گرفته از بين نرفته باشد ، بايد خمس يا زکات را بدهند و بقيهء مال او را بر حج و قرض قسمت نمايند ، و اگر مالى که خمس و زکات آن واجب شده از بين رفته باشد ، در صورتى که صروره باشد - يعنى اولين مرتبهء رفتن او به حج باشد - و در راه حج قبل از احرام مرده باشد ، بايد مال او را صرف حج بنمايند ، و اگر چيزى باقى ماند بر خمس و زکات و قرض به نسبت قسمت نمايند ، و در غير اين صورت حج بر خمس و زکات مقدم است ، ولى تقدم آن بر قرض محل اشکال است .

مسأله 2007 :

کسى که مشغول تحصيل علم است و اگر تحصيل نکند مى تواند براى معاش خود کسب کند ، چنانچه تحصيل آن علم بر او واجب عينى يا واجب کفايى باشد و ديگرى به آن وظيفه قيام نکرده باشد ، مى شود از سهم فقرا به او زکات داد ، و همچنين از سهم سبيل الله ، ولى در اين صورت احتياط واجب آن است که تحصيل او مصلحت عمومى داشته باشد ، و اگر تحصيل آن علم براى او مستحب باشد ، زکات دادن به او از سهم فقرا جايز نيست ، ولى از سهم سبيل الله

جايز است ، و بنابر احتياط بايد تحصيل او مصلحت عمومى داشته باشد ، و اگر نه واجب باشد و نه مستحب ، جايز نيست به او زکات بدهند .

این موضوعات را نیز بررسی کنید:

نظر سایر مراجع

 

جدیدترین ها در این موضوع

No image

نماز طواف

No image

بیتوته در منا

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

طواف وداع

No image

قرائت

پر بازدیدترین ها

No image

مقدمه

No image

قرائت

No image

نماز طواف

No image

رمی جمرات سه گانه

No image

بیتوته در منا

Powered by TayaCMS