ج - احکام مربوط به کامجويى از پشت زن
قرآن کريم:
1 - )نِسَاؤُکُمْ حَرْثٌ لَکُمْ فَأْتوْا حَرْثَکُمْ أَنَّى شِئْتُمْ...(300)).
"همسران شما محل بذر افشانى شما هستند، بنا بر اين هر زمانبخواهيد مىتوانيد با آنها آميزش نماييد..."
2 - )...فَإِذَا تَطَهَّرْنَ فَأْتُوهُنَّ مِنْ حَيْثُ أَمَرَکُمُ اللَّهُ...(301)).
"... چون پاک شدند از آن جا که خدا فرمان داده است با ايشاننزديکى کنيد..." )قائلان به حرمت به اين آيه استشهاد مىکنند.(
3 - خداوند از زبان پيامبرش لوط که قومش را مورد خطاب قرارداده بود، مىفرمايد:
)...يَاقَوْمِ هَؤُلاءِ بَنَاتي هُنَّ أَطْهَرُ لَکُمْ...(302)).
"... گفت: اى قوم من! اينها دختران منند )ومن حتى حاضرمدختران خودم را به عقد شما در آورم اينها( براى شما پاکيزهترند..."
)قَالَ هؤُلآءِ بَنَاتِي إِن کُنتُمْ فَاعِلِينَ (303)).
"لوط به قوم خود گفت: من اين دخترانم را به نکاح شما مىدهم تااگر خيال عملى داريد انجام دهيد." معتقدان به جواز اين کار به اين آيهوآيه 78 سورة هود و223 سوره بقره استشهاد مىکنند
حديث شريف:
1 - عبد اللَّه بن ابى يعفور مىگويد: از ابو عبد اللَّهعليه السلام درباره مردىپرسيدم که از پشت با زنش نزديکى مىکند. فرمود: "اگر زن راضىباشد اشکالى ندارد."(304)
2 - همو مىگويد: از ابو عبد اللَّهعليه السلام درباره نزديکى با زنان از عقبپرسيدم وحضرتعليه السلام فرمود: "اشکالى ندارد، ولى من دوست ندارمتو اين کار را بکنى."(305)
3 - على بن حکم مىگويد: از صفوان شنيدم که مىگفت: به امامرضاعليه السلام عرض کردم مردى از دوستان شما از من خواسته پرسشى رامطرح کنم که او مىترسد آن را مطرح کند واز شما شرم دارد.حضرتعليه السلام فرمود: "پرسش او چيست؟" او مىگويد: عرض کردم:آيا مرد مىتواند با زنش از عقب نزديکى کند؟ حضرتعليه السلام فرمود:"آرى، اين به دست خود اوست." عرض کردم: شما نيز اين کار رامىکنيد؟ فرمود: "نه ما اين کار را نمىکنيم."(306)
تفصيل احکام:
1 - بنا به نظر اقوى - که نظر مشهور است - نزديکى کردن با زن ياکنيز از عقب جايز مىباشد، ولى شديداً کراهت دارد، واحوط، ترکاين کار است، به ويژه هنگام عدم رضايت زن يا زيان رساندن بدو،چنان که خبر ابن ابى يعفور - که پيشتر گفته شد - بر آن دلالت دارد.
2 - بنابر جواز اين عمل، آيا مىتوان در ايام حيض از عقب با زننزديکى کرد؟ اقوى چنين است.
3 - نزديکى از عقب همچون جماع طبيعى است در وجوبغسل، عده گرفتن، تعلق گرفتن مهر، باطل کردن روزه، ثابت شدنحد زنا اگر زن بيگانه باشد، واينکه ملاک تحقق جماع، دخول حشفه)قسمت جلويى آلت تناسلى مرد( يا به مقدار آن، و در حرمت دخترومادر زن، وديگر احکام مصاهره که بر دخول مترتب است.
4 - اين نوع جماع در حصول حلال شدن زن سه طلاقه کافىنيست، زيرا در اخبار آمده است که بايد زن ومرد )عسيله( همديگررا بچشند )کنايه از انزال در رحم زن است( پس در اين حالت آميزشجنسى بايد از طريق طبيعى صورت پذيرد.
5 - بعيد به نظر مىرسد که اين کار از آميزش جنسى واجب چهارماه يکبار، کفايت کند .