4 - حکم نگاه کردن به منظور ازدواج‌

4 - حکم نگاه کردن به منظور ازدواج‌

4 - حکم نگاه کردن به منظور ازدواج‌

حديث شريف:

1 - از محمد بن مسلم آمده است که گفت از امام محمد باقرعليه السلام‌پيرامون مردى پرسيدم که مى خواهد ازدواج کند آيا چنين مردى‌مى‌تواند به زن مورد نظر نگاه کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "آرى، او آن زن را به گرانترين بهاء مى‌خرد."(40)

2 - از حسن بن السرى آمده است که به ابى عبد اللَّه‌عليه السلام عرض‌کردم: آيا مردى مى تواند به زنى که قصد ازدواج با او را دارد نيک‌بنگرد وبه پشت وچهره او نگاه کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "آرى باکى نيست که مرد به چهره وپشت زنى‌بنگرد که مى خواهد با او ازدواج کند."(41)

3 - در حديثى از يونس به نقل از امام صادق‌عليه السلام آمده که به‌ابى عبد اللَّه‌عليه السلام عرض کردم آيا جايز است مرد به زنى بنگرد که‌مى‌خواهد با او ازدواج کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "آرى. وجامه‌اى نازک براى او بپوشد، زيرا اومى خواهد اين زن را به گرانترين قيمت بخرد."(42)

4 - در حديثى از عبد اللَّه بن الفضل به نقل از امام صادق‌عليه السلام آمده‌است که آيا جايز است مرد به موى وزيبائى‌هاى زنى بنگرد که‌مى‌خواهد با او ازدواج کند؟

حضرت‌عليه السلام فرمود: "اگر همراه با لذت جويى نباشد اشکالى‌ندارد."(43)

تفصيل احکام:

مرد مى‌تواند به زنى که از او خواستگارى مى‌کند بنگرد، زيرامى‌خواهد او را شريک زندگى خويش قرار دهد وبا عقد ازدواج دائم‌با او پيوند بر قرار سازد ونيز اين حکم نسبت به زن جارى است، چه‌بعيد نيست که او نيز بتواند در صورت نياز براى شناخت بيشتر به‌مردى بنگرد که به خواستگارى او آمده است، چون علتى که درروايات ذکر شده در هر دو طرف وجود دارد.

در اين زمينه تفصيلاتى است که ذيلاً به آنهااشاره مى‌کنيم:

1 - مرد مى‌تواند به چهره، دست، موى وزيبائيهاى زنى که‌مى‌خواهد با او ازدواج کند، بنگرد، البته مشروط بر آن که اين احتمال‌وجود داشته باشد که او را به همسرى بر گزيند، ولى احتياط در اين‌است که تنها به زنى بنگرد که نيّت ازدواج با او را دارد، اما نگاه کردن‌به زنان به منظور گزيدن يکى از آنها براى ازدواج بنا به احتياط جايزنيست، کما اينکه جواز نگاه کردن مشروط به اين است که مرد قبلاً اورا نشناسد، واز اوصاف او - بطورى که او را از نگاه کردن کاملاً بى نيازکند - شناختى نداشته باشد.

2 - جواز نگاه کردن به ديگر اعضاى زن، جز زيبائى‌هاى او و جزنگاه کردن از پس جامه‌اى نازک براى شناخت ابعاد اندام او، بعيد به‌نظر مى‌رسد، و احتياط آن است که از زن اجازه گرفته شود، ومردنبايد بدون آگاهى واجازه زن به اعضاى دلرباى او بنگرد، بويژه اگرنگاه کردن موجب هتک زن يا دزدانه نگريستن به او مى شود، زيرازيبائى‌هاى وى از حقوق اوست وتصرّف در حقوق ديگرى بدون‌اجازه او جايز نيست.

3 - نگاه کردن به چنين زنى بايد به دور از قصد لذت جوئى باشد.

4 - اگر با نگاه اول به زن آگاهى لازم به دست نيامد مى‌تواند نگاه راتکرار کرد.

Powered by TayaCMS