فصل دراستنجاء
مساءله 1 - بنابراحتياط واجب است محل بيرون آمدن بول دو بار با آب شسته شود هرچند که اقوى کفايت يکبار در مردان است بشرطى که محل نامبرده مخرج طبيعى بول باشد و البته سه بار شستن بهتر است و اين مخرج جزبا آب پاک نمى شود و اما در مخرج غائط مکلف مخير است بين شستن آن با آب و يا پاک کردنش با چيزى که نجاست را از محل برطرف کند مانند سنگ و کلوخ و پارچه و غير آن ولى شستن آن با آب بهتر است و از آن بهتر آنست که هم با چيزى پاکش کند و هم با آب آن را بشويد و در شستن آن تعدد معتبر نيست آنچه معتبر است پاک شدن مخرج است بلکه در پاک کردن با سنگ و کلوخ و غيره نيز تعدد معتبر نيست هرچند که پاک کردن با سه تکه احوط است ولو عين نجاست با کمتر از آن برطرف شده باشد و اما اگر با سه تکه برطرف نشد آنقدر تکرار کند تابرطرف شود البته آن تکه ها بايد پاک باشد پس با نجاست خشکيده و چيز خشکى که متنجس است کافى نيست مگر آنکه اول خود آن تکه ها را پاک کند و نيز شرط است خشک بودن آن پس گل و پارچه خيس براى اينکار کافى نيست ، بله رطوبت پارچه اگر به حدى باشد که سرايت نکند ضرر ندارد.
مساءله 2 - دراستنجاء با آب واجب است هم عين نجاست شسته و برطرف شود و هم اثر آن يعنى اجزاء ريزى که بچشم ديده نمى شود - و اما در برطرف کردن با تکه اى خشک ازاله عين کافى است و بقاء اثر آن ضرر ندارد.
مساءله 3 - درصورتى که در طهارت مخرج غائط به مسح با تکه اکتفاء ميشود که نجاست آنچنان ازمخرج تجاوز نکرده باشد که پاک کردنش عرفا استنجاء شمرده نشود و نيزدرمحل نجاست ديگرى نباشد و حتى نجاست ديگرى چون خون با غائط خارج نشده باشد و گرنه متعينا بايد با آب شسته شود.
مساءله 4 - استنجاء با چيزهاى محترم حرام است و نيز احوط ترک استنجاء با استخوان و سرگين است و اگربا يکى از آنچه گفته شد استنجاءنمود پاک شدنش محل اشکال است خصوصا در استخوان و سرگين بلکه حصول طهارت در همه آنچه گفته شد حتى سنگ و مثل آن محل اشکال است چيزيکه هست در غيرمحترمات و استخوان و سرگين ازنجاست بعد ازمسح عفو شده است .
مساءله 5 - در مخرج بول دست ماليدن لازم نيست مگر آنکه احتمال دهد که مايع معروف به مذى با بول از مجرى خارج شده که در اينصورت احتياط واجب آنستکه هنگام شستن دست بمالد.