گفتار در مستحبات کفن و آداب کفن کردن

گفتار در مستحبات کفن و آداب کفن کردن

گفتار در مستحبات کفن و آداب کفن کردن

مستحب است علاوه بر آن سه قطعه ايکه در کفن هر يک از مرد و زن واجب بود قطعه ديگرى بعنوان لفافه به درازاى سه ذراع و نيم و پهناى يک وجب الى يک وجب و نيم به ران ميت بپيچند بطورى که چيزى از ميانه خاصره تا سر زانوهاى ميت بيرون نماند و مستحب است که از خاصره آغاز نموده دو ران ميت را بهم بچسبانند و آخر پارچه را از زير دو پاى ميت بيرون آورده در زير قسمت نهائى لفافه فرو مى برند.

و مستحب است مقدارى پنبه بين دو سرين ميت بگذارند بطورى که عورتين او را بپوشاند و مستحب است مقدارى ذريره (که نوعى بوى خوش ‍ است ) روى پنبه بگذارند بعد پنبه را در محل نامبرده قرار دهند و اگر مى ترسند چيزى از مجراى غائط ميت بيرون آيد (و کفن را آلوده کند) مستحب است مجرى را با مقدارى از آن پنبه پر کنند بلکه با مجراى حيض ‍ زن نيز چنين کنند مخصوصا اگر بيم آن باشد که خون نفاس و امثال آن از آن بيرون آيد همه اينها را قبل از پيچيدن لفافه نامبرده انجام مى دهند.

و نيز مستحب است بعد از قرار دادن ميت در سرتاسرى واجب و پيچيدنش ‍ در آن لفافه ديگرى بر او بپوشانند و بهتر آن استکه برد يمانى باشد بلکه استحباب لفافه سوم مخصوصا در مورد زنان تقويت شده است .

و مستحب است براى خصوص مردان اينکه پارچه اى به عنوان عمامه دور سر او به پيچند و دو طرف آن را زير چانه ميت قرار مى دهند به اين نحو که تحت الحنک سمت راست روى تحت الحنک سمت چپ قرار مى گيرد و مجددا سمت چپى را روى سمت راستى قرار داده هر دو را بطرف سينه ميت مى کشند.

و در خصوص زنان مستحب است به جاى عمامه مردان مقنه اى بر سر او نهاده و با لفافه اى به عنوان سينه بند پستان هاى او را بسته در پشت ميت گره بزنند.

و مستحب است کفن ميت از پارچه خوبى تهيه شود و او را به نحو خوبى کفن کنند و اينکه آن را با مال پاک و بدون شبهه خريدارى نمايند و اينکه از جنس پنبه و سفيد رنگ باشد سواى حبره که مستحب است سرخ رنگ باشد و مستحب است اينکه پارچه اى باشد که با آن احرام بسته و يا در آن نماز خوانده باشد و بهتر آنست که اگر احتياج به دوختن دارد ازرشته هاى کفن گرفته کفن را بدوزند و مستحب است از کافور و ذرير مقدارى بهر يک از قطعه هاى کفن بپاشند.

و مستحب است در حاشيه همه قطعات کفن و نيز بر جريدتين (چوب ترى که روى ترقوه ميت مى گذارند) بنويسند: ( فلانى پسر فلان ) (يعنى نام ميت و پدرش نوشته شود) شهادت مى دهد به اينکه جز الله تعالى هيچ معبودى نيست و او يکتا است و شريکى ندارد.

و نيز شهادت مى دهد به اينکه محمد صلى الله عليه وآله فرستاده خدا است و اينکه على بن ابيطالب و حسن و حسين و على و محمد و جعفر و موسى و على و محمد و على و حسن و مهدى عليهم السلام امامان و سادات و قائدان اويند و اينکه قيامت و ثواب و عقاب حق است .

و نيز مستحب است که دعاى جوشن کبير بر کفن او بنويسند البته بهتر و به احتياط نزديکتر اين است که همه اينها در حاشيه نوشته شود که از نجس ‍ شدن ايمن باشد و احتياط واجب آنستکه از نوشتن نقاطى از کفن که (روى عورتين قرار ميگيرد) و نوشتن اين مطالب در آنجا عرفا بى احترامى به نوشته ها است اجتناب شود.

و نيز براى کسى که ميت را غسل مى دهد و همو کفن مى کند بهتر آنستکه بعد از غسل و قبل از کفن کردن خودش غسل مس ميت کند و وضوء بگيرد آنگاه مشغول تکفين ميت شود و اگر کفن کننده غير از غسل دهنده است او نيز از حدث اکبر و حدث اصغر طهارت داشته باشد.

Powered by TayaCMS